Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Succesvol digitaal transformeren volgens
Jo Caudron

“toekomst is makkelijker te voorspellen dan de mensen beseffen”

Jo Caudron is al 25 jaar digitaal ondernemer en stampte verschillende bedrijven uit de grond, waaronder Duval Union Consulting. Samen met zijn zakenpartner Dado Van Peteghem staat hij bedrijven bij in hun digitale transformatie.

 
 

Onlangs publiceerde u een vijfde boek, 'De wereld is rond'. Kan u kort schetsen waarover het gaat?

Jo Caudron: “De laatste jaren kwam voornamelijk de digitale transformatie, en hoe bedrijven en sectoren daardoor veranderen, in beeld. Mijn nieuwe boek gaat over de volgende stap: hoe de maatschappij verandert als gevolg van de digitale transformatie. En vervolgens hoe die verandering opnieuw impact heeft op de strategische businessplannen van bedrijven.”

De klassieke retailers zijn nog altijd aan het worstelen met de Amazon’s en Zalando’s van deze wereld.

 
 

Welke sectoren zijn vandaag in volle digitale transformatie?

“Zonder twijfel de autosector. Die staat vandaag volledig in rep en roer door onder andere de Brexit en de handelsoorlogen, maar vooral door het feit dat ze tien jaar achterstand heeft op elektrische spelers zoals Tesla. Ook de bankensector is vijf jaar geleden beginnen te transformeren, maar heeft het einde nog lang niet gezien. En dan hebben we het nog niet over de retailsector gehad. De klassieke retailers zijn nog altijd aan het worstelen met de Amazons en Zalando’s van de wereld. En dat terwijl de grootste omslag in de voedingsretail nog moet komen. Zo wordt in China al een aanzienlijk deel van de dagelijkse boodschappen vanop afstand geregeld.”

Geloven in vooruitgang

Eenmaal we dan toch beseffen dat we de digitale transformatie niet links kunnen laten liggen, hoe gaan we dan best te werk?

“De toekomst is makkelijker te voorspellen dan veel mensen beseffen. Je moet kijken naar alles wat er vandaag al is en vervolgens nagaan wat er afwijkt van het normale. Als je tien jaar geleden bijvoorbeeld wilde weten hoe de media zich vandaag zouden positioneren, dan moest je gewoon kijken naar het mediagedrag van mensen die zich buiten het klassieke mediaconsumptiepatroon plaatsten. Twintig jaar geleden werden series al illegaal gedownload om te bingewatchen. Maar destijds waagde slechts een kleine minderheid van de mensen zich daaraan. Dan denken we al snel dat het om een niche gaat. Toch is streamingdienst Netflix vandaag volledig gebouwd op die nichemarkt van toen. Televisie gaat weg van het grote scherm en wordt een individuele beleving. De simpele denkoefening ‘Wat als dit dertig procent wordt van de markt?’ zou al veel bedrijven op weg helpen. Dan kan je vervolgens extrapoleren en op die manier de toekomst voorspellen.”

Heb je concrete tips voor bedrijven die nog aan hun digitale transformatie moeten beginnen?

“Ten eerste moeten bedrijfsleiders in vooruitgang blijven geloven. Dat is fundamenteel en mag je niet loslaten. Als je pessimistisch naar de toekomst begint te kijken, dan wordt ze dat ook. Vervolgens moet je de ware aard van problemen onder de loep durven te nemen, want vaak blijken de feiten toch anders dan onze perceptie. Ten slotte loont het om buiten je comfortzone te kijken, buiten je eigen sector. Als je in de retail zit, kan je bijvoorbeeld een verhaal schrijven dat niet alleen beter is voor de EBITDA, maar ook beter voor de planeet.”

Dus eigenlijk zou er een switch moeten komen: CEO’s zouden zich geen zorgen meer mogen maken over de cijfers, maar moeten zich bezighouden met investeringen over tien jaar?

“Jeff Bezos en Elon Musk denken twintig jaar vooruit. Die denken zoals de Chinezen en de bedrijfsleiders in het Midden-Oosten en niet in mandaten van een CEO of in vier kwartalen. Dat is het verschil met andere CEO’s. En zolang Bezos en Musk markten vinden die bereid zijn om erin te financieren: why not? Als ze daarmee bovendien nog een betere wereld creëren, is het plaatje helemaal rond.”

 
 

Inspiratie

  • De toekomst van retail volgens Jorg Snoeck

    Jorg Snoeck benadrukt dat technologie de retailsector volledig heeft veranderd: “De consument staat nu helemaal bovenaan”.

    lees meer
  • Bescherm uw bedrijf tegen hackers met deze tips

    Cybercriminelen worden steeds slimmer. Wilt u uw organisatie optimaal beschermen tegen hackers? Volg dan deze tips van onze specialisten.

    lees meer
  • Green Energy Park van UZ Brussel

    Het UZ Brussel lanceert met Green Energy Park een grote digitale proeftuin voor wetenschappers, bedrijven en overheden. CEO Marc Noppen geeft tekst en uitleg.

    lees meer