Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Zuidnatie bundelt 3 verouderde telefoonplatformen in centrale oplossing

In de haven van Antwerpen ligt Zuidnatie, een van de belangrijkste logistieke spelers voor de behandeling van stukgoed. Eind 2017 zette het bedrijf de stap van 3 verouderde telefonieplatformen naar één centrale telecomoplossing. Dankzij gebruiksvriendelijke IP-telefonie en operatordiensten gaat de administratieve afhandeling van de logistieke bewegingen nog een stuk vlotter.

 
 

Uitdagingen

  • Toekomstbestendige oplossing op 3 sites,
  • Performant onthaal met belgroepen en overnames,
  • Minimale nood aan ondersteuning.

Oplossingen

  • Unify OpenScape Business Server,
  • Operator Services,

  • MyNextel.

Voordelen

  • Integratie met e-mail (Outlook),
  • Geïntegreerde, eenvoudig uitbreidbare oplossing,
  • Gevorderde functies zoals conference-meeting.
 
 

De oude telefooncentrales van Zuidnatie waren klassiek opgezet, robuust maar archaïsch, met aparte telefoonlijnen. “Een recentere IP-telefooncentrale werd tot onze verrassing plots niet meer ondersteund door de constructeur”, vertelt ICT Manager Floris Verswijvel van Zuidnatie.


“Voor gebruiksvriendelijke telefonie voor zowel medewerkers als klanten, viel de keuze op de IP-telefonie en operatordiensten van Telenet Business. Daarmee gaat de administratieve afhandeling van de logistieke bewegingen nog een stuk vlotter”, aldus Floris.  

Integratie met Outlook

Ook Tessy Visser, medewerker Health, Safety, Security & Environment, ontdekte tal van nieuwe mogelijkheden: “De directe integratie in Outlook is heel handig. Je zoekt in de contactenlijst en klikt om te bellen, rechtstreeks via de snelkoppeling. En je ziet meteen welke collega’s aanwezig zijn. Ik kan nu ook handenvrij bellen dankzij mijn draadloze headset, en tegelijk op de pc werken. Zo ben je tijdens het gesprek gewoon een stuk efficiënter.”


 “Als iemand in bespreking is dan zie ik dit nog voordat ik wil doorschakelen. Ik zie voor alle medewerkers de status en kan deze indien nodig ook aanpassen”, getuigt management assistant Tania Verbeeck. “Zo verliezen andere medewerkers geen tijd wanneer hun collega bijvoorbeeld onverwacht afwezig is.”
 

Zo moet telefonie eigenlijk zijn: vlot toegankelijk, constant beschikbaar en iets waar je in een ideale situatie als ICT-organisatie zelf geen tijd meer aan besteedt.

 

 
 

MyPortal

De MyPortal-omgeving doet dienst als bedrijfstelefoonboek, met live statusinfo en een handige toegang tot gevorderde functies. “Onze commerciële mensen hebben ook een app met identieke functies. Zij hebben hun vast nummer in hun broekzak. Neem je een oproep voor een collega aan? Dan kan je met één klik alle details doorsturen. Vroeger kwam die informatie terecht op Post-its, of in het beste geval in een mailtje. Of helemaal nergens”, weet Floris.

Geen schroevendraaier meer

“Zuidnatie is een dynamische omgeving en onze medewerkers veranderen geregeld van werkplek. In de oude situatie was er telkens een elektrotechnicus nodig om de bekabeling aan te passen. Nu gaat alles over het datanetwerk en zit de software centraal. Je kiest een andere werkplek, je logt in op een toestel en je kan werken. Er komt geen schroevendraaier meer aan te pas.”


Alles gaat digitaal. Als er in de toekomst nog een andere site in gebruik genomen wordt, volstaat een netwerkaansluiting en een link met het datacenter. “Wij houden toezicht op de centrale, terwijl Telenet Business zorgt voor het configuratiebeheer en alle software-updates. Zo moet telefonie eigenlijk zijn: vlot toegankelijk, constant beschikbaar en iets waar je in een ideale situatie als ICT-organisatie zelf geen tijd meer aan besteedt”, stelt Floris.
 

 
 

Over Zuidnatie

Zuidnatie is gevestigd in de haven van Antwerpen, en dit al sinds 1870. Het is er een van de belangrijkste logistieke spelers voor de behandeling van stukgoed.

 

zuidnatie.be