Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Café Costume neemt tijd voor zijn klanten

“Waarom ik samenwerk met mensen die uit hetzelfde hout zijn gesneden”

Met een whisky in de hand een stijlvol kostuum kiezen? De tijd krijgen om stoffen te kiezen en je maten te laten nemen? Zo gaat het er aan toe bij Café Costume. Voor oprichter en CEO Bruno Van Gils gaat het hard. Hij en zijn team zijn vandaag klaar om Europa te veroveren. Samenwerkingen met mensen die uit hetzelfde hout zijn gesneden, zijn daarbij onmisbaar.

 
 

Elk verkooppunt van Café Costume is uniek. Dat merk je meteen als je één van hun architecturale pareltjes binnenstapt in Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk of Brugge. De service die je als klant krijgt, is al even uniek én herkenbaar. Je krijgt tijd, wordt verwend en op je gemak gesteld. “Wens je een koffie?” Of later op de dag. “Wat denk je van een whisky?” Voordat de kleermaker je maten opmeet, zoeken de verkopers in een gesprek naar je wensen, je gewoonten, beroep en naar de gelegenheden waarop je het kostuum wil dragen. Ze nemen de tijd voor je en gaan door tot ze het perfecte kostuum vinden.

 

Café Costume viel in 2006 niet zomaar uit de lucht. Oprichters Bruno Van Gils en zijn twee nichten Saskia en Angelique hadden hun achtergrond mee toen ze het idee bedachten. Hun grootvader Miel Van Gils was net na de Tweede Wereldoorlog begonnen als kleermaker. Hij brak in de jaren zestig door met maatpakken en bouwde het bedrijf Van Gils uit tot een wereldspeler in confectiepakken.

Vroeger deed ik alles zelf. Nu merk ik dat ik met de hulp van anderen meer gedaan krijg.

 
 

Kleinzoon leert van grootvader

Huidig zaakvoerder van Café Costume, Bruno Van Gils herinnert zich nog goed hoe zijn grootvader steeds naar zijn tekeningen vroeg toen hij een kind was. “Wanneer ik me aan de modeacademie inschreef, werd hij mijn grootste supporter.”

 

Maar de modeacademie werd geen succes. Bruno koos voor de horeca en ging een paar jaar nadien in het familiebedrijf The Makers aan de slag. Tot het plan ontstond een eigen merk op te richten. De realisatie ervan kostte én kost hem bloed, zweet en tranen.
Ook hierin werd hij af en toe ondersteund door de herinneringen aan zijn grootvader. “Hij wist als geen ander hoe hij mensen kon enthousiasmeren”, zegt Bruno. “Mijn grootvader kon mensen lezen en wist welke kracht iemand in zich had… om ze vervolgens op de juiste plek in te zetten.”

 

Dit is exact wat Bruno vandaag ook doet. “Vroeger deed ik alles zelf”, zegt hij. “Ik was vooral operationeel bezig. Nu merk ik dat ik met de hulp van anderen meer gedaan krijg. The Makers zorgt voor de productie van kostuums. Een accountant doet onze boekhouding. Designers denken de inrichting van onze winkels uit. Tientallen kleinere bedrijven en freelancers zorgen voor fotoshoots, prints, IT, grafische ontwerpen enzovoort.”

Samenwerken met eenzelfde filosofie

Hoe en wie hij aan zijn zijde wil? “Ik heb geleerd dat ik mensen moet zoeken die beter zijn dan mezelf én op dezelfde golflengte zitten. Ik zoek samenwerkingen met mensen die uit hetzelfde hout zijn gesneden, die eenzelfde filosofie en ingesteldheid in zich dragen. Ze moeten graag mensen willen helpen. Andere vereisten zijn: respectvol, dankbaar en humoristisch zijn.”

 

Café Costume draait en groeit dankzij tientallen partnerschappen die op deze leest geschoeid zijn. Daarbij zoekt Bruno naar dat tikkeltje meer, bijvoorbeeld bij de bekende kostuumdragers. “Onze naamsbekendheid groeit dankzij bekende mensen als de Soulwax-broers, Matthias Schoenaerts en de premier die in onze kostuums gefotografeerd worden.”

 

“Ik haal ook veel voldoening uit ons vast team. Als ik zie hoe ze uitgegroeid zijn tot een fantastisch team van jonge mensen... Als collega’s brengen ze hun enthousiasme en professionalisme met veel liefde en passie over. Ze maken anderen blij. Samen bedienen we onze klanten zoals we zelf bediend willen worden.”

Internationale plannen met partners

Café Costume groeit vandaag stevig. Het bedrijf telt intussen 35 voltijdse medewerkers. Het heeft 7 winkels in België en draait bijna 7 miljoen euro omzet met de verkoop van haast 9000 kostuums per jaar, een verdubbeling in volume op twee jaar tijd! Twee groeiboosters zijn het uitgebreide gamma en de diensten voor de zakelijke markt.

 

“Binnen 5 jaar willen we een internationaal gekend en toonaangevend maatwerkbedrijf zijn met meerdere verkooppunten in Europa”, zegt een ambitieuze Bruno. “Vandaag bereiden we ons voor. De internationalisering moet meteen lukken. Je krijgt maar één kans.”
“Partners zijn cruciaal in dit groeiverhaal. Onze leveranciers moeten bijvoorbeeld meekunnen in het groeitraject. Kunnen ze upscalen? Problemen voorzien en oplossen? Indien ja, dan doen ze mee!”

Telenet Business als partner

“Telenet Business is als telecomleverancier een belangrijke partner in ons groeiverhaal. De Telenet-medewerkers verwennen ons met hun gebruiksvriendelijkheid, snelheid en uiterst persoonlijke bediening. Die klantgerichtheid past helemaal bij ons. Ook zij nemen de tijd voor mij. Bovendien voldoen hun producten perfect aan onze noden. Als partner geven ze ons wat we nodig hebben om onze digitale systemen te laten draaien.”

 

Lees meer >

 
 
 
 
Café Costume logo

Over Café Costume

Café Costume is in 2006 opgericht door Angelique, Saskia en Bruno Van Gils. De Belgische kleinkinderen van de Nederlandse oprichter van het wereldbekende confectiepakkenmerk Van Gils maken het kostuum weer hip én betaalbaar. Het bedrijf telt 35 medewerkers. Het heeft 7 winkels in België.
cafecostume.com

Café Costume logo