Toveren met beeld en geluid
Patrick Vermeire en Bernard Scheyen, medeoprichters van het Brusselse Time Stretch, zijn heuse beeld- en geluidskunstenaars. In hun audiovisuele onderneming goochelen ze met snelheid en creativiteit, technologisch en digitaal.
Time Stretch maakt en produceert sinds 1999 tv-programma’s, reclame voor winkels en bedrijven, webvideo’s, bedrijfsfilms – noem maar op. Patrick Vermeire: “Digitaal is niet meer weg te denken uit de audiovisuele sector. Van radio en tv tot smartphone en cinema: álles gaat via digitale technologie. Zo hoort het ook, want digitaal bespaart ontzettend veel tijd. En onze klanten verwachten dat we hun projecten goed én snel opleveren. Liever gisteren dan vandaag.
Onze beeld- en geluidsbestanden zijn soms erg zwaar: tot wel drie gigabyte. We hebben dus een supersnelle verbinding nodig om ze te up- en downloaden. Terwijl we een bestand naar de klant sturen, is de machine tijdelijk bevroren. Hoe sneller de verzending rond is, hoe sneller de machine opnieuw vrij is. En bovenal: hoe vlugger de klant zijn bestand ontvangt en ons feedback kan geven!”
“We lanceerden als eersten een tv-kanaal voor internet, in het kader van het autosalon”, vertelt Patrick. “In de beginperiode van het web kampten we met onvoldoende streamingcapaciteit. Resultaat: de website was overbelast, traag en haperend.
Hoe anders gaat het er vandaag aan toe! We hebben snel en sterk internet, met een uitstekende verwerkingskracht en een grote bandbreedte. Mobiele gebruikers kijken video’s op hun smartphone en tablet. Ze verzenden en ontvangen de klok rond informatie, om het even waar. Onze aanpak is daardoor al spectaculair veranderd. En stilstaan is geen optie: de technologie wordt nóg sneller – instant beschikbaar zelfs. De uitdaging? Het evenwicht bewaren tussen ‘instantverwachtingen’ inlossen, en de (soms onredelijke) sense of urgency relativeren.”
“Bij Time Stretch zien we onszelf als beeld- en geluidskunstenaars”, zegt Patrick. "We gieten de boodschap van onze klanten in de passende vorm. Zo worden ze door het grote publiek gezien en gehoord.”
De Brusselse kmo maakt talloze videocapsules (reclame, getuigenissen, …) voor winkels en bedrijven. Die moeten kort en bondig zijn, goed in elkaar zitten én verleiden tot doorklikken naar de website. “Ze zijn als de kers die zin geeft om de rest van de taart te proeven. Ze moeten smaken naar meer informatie. Technologie ondersteunt ook de creativiteit. Zo kunnen we bijvoorbeeld ter plaatse de rushes tonen en eventueel onmiddellijk bijschaven. We rusten dus niet op onze lauweren, maar halen altijd de nieuwste technologie in huis. En spijkeren voortdurend onze kennis bij.”
Time Stretch speelt vandaag op de internationale markt. Naast Business Fibernet – een supersnelle breedbandverbinding om bestanden te verzenden en ontvangen – rekent de firma ook voor zijn telefonie op Telenet. “We bellen en reizen vaak internationaal. Met de Triiing-functie bellen we via wifi vanuit alle uithoeken van de wereld. En dat zonder een andere toepassing in te schakelen – alsof we gewoon in Brussel zitten. Echt superhandig!”
Benieuwd wat Telenet Business voor úw bedrijf in Brussel kan betekenen? Ontdek het hier.
Time Stretch
Time Stretch is een klein audiovisueel productiehuis met ervaring in tv- en radiocommercials, bedrijfsfilms, web en eventvideo's.