Telenet.be
 
 
 

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

BusinessBytes

10 tips voor beter werken vanop afstand

 
 

We verzamelden advies voor remote working bij enkele specialisten. Met dank aan: Jan Henderyckx (Envizion), Ivan Cols en Henk Heylen (Getronics), Broes Soetens (Telenet), Edwin Lakerveld (Telenet) en Bart Van den Branden (Telenet).

1. Geef een antwoord op 3 cruciale vragen

Als u remote working wilt organiseren, stel uzelf dan deze essentiële vragen:

  • Wat wilt u dat gebruikers vanop afstand kunnen doen?
  • Wie laat u wat doen?
  • Welke applicaties gaat u inzetten?

2. Investeer in oplossingen die mobile compliant zijn

Ook als u vandaag nog niet (veel) vanop afstand werkt Mobieler en flexibeler werken is de toekomst Hou daarom bij de automatisering van bedrijfsprocessen, of de optimalisering ervan, steeds rekening met het mobiele aspect.

3. Breng alle kosten in kaart

Voor kleinere bedrijven is het vaak interessanter om de infrastructuur van de provider te benutten en te kiezen voor managed services. Aan onderhoud en support kunnen soms veel verborgen kosten verbonden zijn.

4. Focus van bij de aanvang op attitude

Maak onmiddellijk duidelijk wat de juiste manieren zijn om met technologie en data om te gaan. Promoot actief de juiste attitudes.

5. Besteed voldoende aandacht aan interne samenwerking

Werken vanop afstand dwingt u duidelijker te communiceren en meer aandacht te besteden aan heldere afspraken.

6. Combineer werken vanop afstand met fysieke aanwezigheid

Maak duidelijke afspraken over wanneer en waar je elkaar fysiek ziet. Dat is voor alle medewerkers belangrijk. Fysiek samenkomen, bijvoorbeeld op een vaste dag in de week, draagt bij tot de team spirit.

7. Gebruik synchrone communicatie om sneller te beslissen

E-mail is niet altijd het beste communicatiemiddel. Gebruik de juiste middelen op het juiste moment op de juiste plaats. Met een korte telefoon, chat, videoconferentie of een andere vorm van synchrone communicatie komt u dikwijls sneller en gemakkelijker tot een beslissing.

8. Zet power users in

Bij de introductie van nieuwe technologieën doen medewerkers niet alleen een beroep op formele technische support, maar vaak ook op collega's in de nabijheid. Het is kostenefficiënter om deze peer support te organiseren. Stel power users aan die vragen onmiddellijk en correct kunnen beantwoorden.

9. Verhoog de productiviteit met CMS

Een onmisbaar instrument om productiviteitswinst te boeken is een content management systeem dat medewerkers in staat stelt om snel informatie en documenten terug te vinden, waar ze zich ook bevinden.

10. Beveilig alle devices, niet alleen uw computers

Werken vanop afstand moet veilig en betrouwbaar zijn op alle devices. Stel duidelijke richtlijnen op over wat wel en niet kan, ook voor smartphones en tablets. Zorg voor remote wipe en lock, want veel van deze toestellen worden gestolen of gaan verloren.

 
 

Bekijk ook

  • VGD

    “Om de continuïteit te garanderen, hebben we in elk kantoor een back-uplijn.”

    lees meer
  • IT continuity en internetconnectiviteit whitepaper

    Wat als uw internetverbinding uitvalt?

    lees meer
  • Mobiel 21

    “Het Mobile Employee Plan is gemakkelijk en brengt weinig administratie met zich mee.”

    lees meer