Met de digitalisering werden telefoongesprekken de afgelopen decennia helderder en betrouwbaarder. Met IMS (IP Multimedia Subsystem) nemen nu vooral de mogelijkheden een hoge vlucht. Omdat Telenet Business altijd en overal voortrekker wil zijn, zijn de voorbereidingen voor IMS in volle gang. Christophe Ravelingien, Technology Manager, geeft tekst en uitleg.
Het einde van digitale telefonie as we know it
Digitale telefoniediensten zoals ISDN zijn klassiek op SDH (Synchronous Digital Hierarchy) gebaseerd. Christophe: “Het is een technologie om digitale telecommunicatiesignalen over glasvezel, koper of straalverbindingen te transporteren. SDH bestaat al sinds de jaren 80 en loopt nu stilaan op zijn laatste benen. De nieuwste telefoniediensten vragen nu eenmaal nieuwe technologieën, zoals IP.”
Eind 2014 verliepen voor het eerst meer telefoongesprekken via IP dan via ISDN. “De overgang van SDH naar Voice over IP is al een tijdje aan de gang”, zegt Christophe. “Binnen Telenet zijn we nu ook onze laatste telefoniediensten naar SIP aan het omzetten, het meest toegepaste protocol voor VoIP. We mikken erop om de SDH-technologie tegen 2020 volledig uit ons netwerk te hebben.” Intern is Telenets spraaknetwerk al voor 95% IP-gebaseerd. “Ook de verbindingen naar andere operatoren en carriers worden momenteel omgebouwd naar SIP. Het zijn de laatste horden om ons spraaknetwerk volledig op IP te doen draaien.”
IMS, waar vaste en mobiele telefonie samenkomen
IMS is de volgende grote stap in de technologie binnen telecomnetwerken. Christophe: “Waar vaste en mobiele telefonie tot nog toe twee technologisch gescheiden netwerken waren, is dat met IMS niet meer zo: zowel vaste als mobiele telefonie zullen op dezelfde, gemeenschappelijke technologie draaien.”
Dat schept heel wat mogelijkheden, zeker voor bedrijven. Het wordt technisch gezien veel eenvoudiger om FMC-diensten (Fixed Mobile Convergence) te implementeren. Christophe denkt bijvoorbeeld aan een service waarbij het mobiele nummer als virtuele lijn van de bedrijfscentrale gebruikt wordt. IMS biedt bovendien niet alleen mogelijkheden op vlak van spraak. Christophe: “Het wordt ook mogelijk andere toepassingen te integreren, zoals video en instant messaging. Met IMS kunnen we een professioneel alternatief bieden voor Over The Top-spelers als WhatsApp en Skype die audio, video en andere media over het internet aanbieden. Bovendien zullen wij klanten Quality of Service kunnen garanderen.”