Een geboortekaartje, trouwkaart of nieuwe branding voor je zaak: wie zoekt naar een fraai ontwerp dat perfect bij je verhaal past, is bij Studio Mustique aan het juiste adres. Grafisch ontwerper Sofie Mus voorziet elk ontwerp van een persoonlijke touch. Een knipoog naar je leven of je onderneming. “Ik mag voor een stukje deel uitmaken van de persoonlijke mijlpalen van mijn klanten. En met mijn ontwerp maak ik hen nóg blijer op de belangrijkste momenten in hun leven.”
Studio Mustique ontwerpt unieke kaartjes en uitnodigingen gebaseerd op de wensen van haar klanten. Persoonlijke details in het geboortekaartje verwerken, een trouwkaart met een logo dat helemaal bij het koppel past, een ecologisch geboortekaartje? Bij Studio Mustique kan het allemaal.
“Klanten hebben soms een bepaald beeld van hoe ze het willen,” vertelt ontwerpster Sofie Mus, “maar ik doe niet klakkeloos wat ze vragen. Ik begeleid hen naar iets waarvan ze zelf niet wisten dat ze het wilden.” De persoonlijke toets is daarbij heel belangrijk. Daarom levert ze maatwerk op vraag van elke klant.
Studio Mustique werkt met stijlvolle, hoogwaardige materialen. “Ik zoek graag naar nieuwe materialen en technieken - of juist naar oude en vergeten varianten. Zo neemt letterpress-drukwerk een groot deel van mijn eindresultaten in. Vorig jaar lanceerde ik, in samenwerking met een van mijn vaste partnerdrukkerijen, fluwelen kaartjes, die gretig gekozen worden.” Ook bedenkt Sofie met plezier nieuwe concepten. Zo werkte ze naar aanleiding van de quarantaine een geboortekaartje-met-doopsuiker uit om te versturen: “Het kraambezoek mocht niet doorgaan, maar het uitdelen van doopsuiker in een tof doosje kon op die manier wél.”
Naast kaartjes en drukwerk kan je bij Studio Mustique ook terecht voor een nieuw logo of branding van je zaak. “Ik werk ook voor bedrijven, als ik een klik voel met de opdrachtgever. Zo ontwierp ik een nieuwe branding voor de vroedvrouwenpraktijk die mijn 2 bevallingen begeleid heeft. Dat past mooi bij het verhaal van Studio Mustique, waar geboortekaartjes een hoofdrol spelen. Ik had maar één voorstel voor het logo uitgewerkt - zó overtuigd was ik ervan. Het was dus erop of eronder. Maar toen de 7 vroedvrouwen van de praktijk gezellig aan mijn keukentafel zaten en ik mijn voorstel aan hen presenteerde, waren ze meteen allemaal overtuigd. Die praktijk krijgt intussen ook van haar klanten leuke reacties op hun nieuwe logo. Dat voelt echt als een succesverhaal!”
Sofie bezit een talent om te weten te komen wat klanten willen, zonder dat zij het zelf beseffen. “Ik kan goed tussen de regels door luisteren en heb vaak niet veel input nodig om aan te voelen wat klanten écht willen.” Door de juiste vragen te stellen en de klant te leren kennen, slaagt Studio Mustique erin om een persoonlijk element in het ontwerpen te steken. “Ik probeer te achterhalen wat klanten belangrijk vinden voor hun kindje, hun bruiloft, hun rouwdrukwerk, hun zaak … en dat vertaal ik naar een ontwerp. Vaak zit het van de eerste keer goed en zijn er geen verdere aanpassingen nodig. Daar haal ik enorm veel voldoening uit.”
Als ik nadien van klanten hoor dat vrienden en familie ‘wauw’ zeggen bij het zien van een geboortekaartje, of als bedrijven aangeven dat de rebranding hun zaak vooruitgeholpen heeft, is het helemaal goed: dan is iedereen content! “Ik krijg de kans om mensen nog blijer te maken bij de belangrijkste momenten in hun leven. Ik mag voor een stukje deel uitmaken van hun persoonlijke en zakelijke mijlpalen.”
Het cliënteel van Studio Mustique bestaat vooral uit trouwers en nieuwe ouders. “Het is een jong publiek dat online zit en op Pinterest kijkt. Opvallend vaak zijn het zelf ondernemers, die budget willen én kunnen vrijmaken voor maatwerk. Ze hechten waarde aan kwaliteit en zijn bereid daarin te investeren.”
Het eerste contact met klanten verloopt vaak via Instagram. “Op mijn profiel deel ik mijn ontwerpen maar ook persoonlijke dingen”, legt Sofie uit. “Klanten werken met MIJ samen, niet met een anoniem bedrijf. De kracht van een fijne samenwerking schuilt in het feit dat ze kunnen connecteren met wie ik ben, dus toon ik ook mezelf en mijn leven. Omdat ik vorige maand van mijn tweede zoontje bevallen ben, zit daar nu veel babyspam bij”, lacht ze. “Maar wie zoekt naar geboortekaartjes, vindt dat vast niet erg.”
Sofie voert ten minste één gesprek met klanten. Soms volgt er een tweede gesprek over kleuren en materiaal. “Vroeger gebeurde dat meestal live. Maar ik had al ervaring met videobellen omdat heel wat klanten veraf wonen, ook in het buitenland. Dan stuurde ik hen stalen of een drukproef op, zodat ze konden kijken en voelen. Want kleuren kiezen online is behoorlijk moeilijk.” Sofie schakelde in het corona-tijdperk dus vlot over naar 100% videobellen met klanten. Ook haar klanten waren deze werkwijze snel gewend, merkte ze. “Intussen zijn klanten terug welkom om live langs te komen, maar niet iedereen vindt dat nodig. Vaak volstaat een onlinegesprek. Ook na corona zal ik die optie blijven aanbieden, want ik ben ervan overtuigd dat veel mensen daarvoor blijven kiezen.”
Het grootste deel van Sofies intake-gesprekken met klanten verlopen online. Feilloos internet is dus onmisbaar. “Ik heb een heel goede internetverbinding en heb nog nooit een panne gehad. Gelukkig, want een slechte verbinding kan je je niet permitteren als zaak. Ik merk soms dat klanten een slechte verbinding hebben – dan moeten ze zich verzetten tijdens het gesprek. Ik heb er vanaf het begin voor gezorgd dat dat in mijn zaak goed zit: er is iemand van Telenet langskomen om mee te kijken wat de beste aanpak voor mijn situatie is. Daardoor hoef ik mij nooit op te jagen over een haperende connectie. En dankzij onze Wifi-Booster kan ik zelfs vlot mailtjes beantwoorden in de tuin.”
“Als kleine onderneming is een persoonlijke service mijn kern. Maar van zo’n groot bedrijf als Telenet heeft dat mij aangenaam verrast! Toen ik klant werd bij Telenet Business en naar het winkelpunt in Gent trok, werd er ruimschoots tijd voor mij genomen, de verschillende mogelijkheden werden transparant toegelicht en die medewerker dacht écht mee met mijn zaak. Die persoonlijke en efficiënte aanpak heeft toen indruk op mij gemaakt. Zo fijn dat ik niet via een grote helpdesk hoefde te passeren om geholpen te worden!”
Sofie koos voor KLIK, omwille van het snelle internet en telefonie met veel data. “Het mobiele abonnement van mijn man zit daar mee in; we delen de data en komen daar makkelijk mee toe.”
“We hebben ook digitale tv. Zelf kijk ik amper televisie, maar ik vind het een handige manier om mijn oudste zoon een half uurtje zoet te houden op momenten dat ik even ongestoord moet doorwerken. Dus in zekere zin helpt ook dat mijn zaak ook vooruit”, knipoogt Sofie.
Bespaar niet op essentiële tools! Investeer in een goeie computer en in sterk internet. Ik zie soms dat collega’s zich behelpen met oudere toestellen of goedkopere oplossingen, maar dat komt je zaak niet altijd ten goede. Investeer dus in degelijk materiaal. Toen ik klant werd bij Telenet Business ontdekte ik dat ik een flinke korting kreeg op toestellen. Dat maakte een mooi verschil, dus zo kreeg ik van bij de start de kans om met goed materiaal te werken.”
Benieuwd welke KLIK bij jouw zaak past? Ontdek het hier.