Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Woon- en zorgcentrum Weverbos

“ Telenet is erg flexibel en klantvriendelijk. Ze reageren snel en helpen ons onze droom te realiseren. ”

Ronald De Buck

Afgevaardigd bestuurder en voorzitter

 
 

Uitdaging

  • Een betrouwbare en snelle toegang voor telefonie, data en televisie
  • Een tv-oplossing die keuzevrijheid toelaat voor de bewoners
 
 

Oplossingen

  • Packet DTV Multicast voor meer dan 100 tv-toestellen via de glasvezelkabel
  • Integratie van de tv-oplossing in de bedterminals van de bewoners
 
 

Voordelen

  • Hoge digitale beeld- en geluidskwaliteit op alle tv-toestellen
  • Grote flexibiliteit voor de bewoners
  • Efficiëntere zorgadministratie zodat het personeel meer tijd heeft voor de echte zorg
  • Bedrijfszekerheid dankzij een stabiel en continu gemonitord netwerk
 
 

Woon- en zorgcentrum Weverbos verhoogt de zelfstandigheid van zijn bewoners met slimme technologie

In het woon- en zorgcentrum Weverbos beschikken alle bewoners over een bedterminal waarmee ze kunnen internetten, telefoneren en mailen. De terminal doet ook dienst als afstandsbediening voor de televisie. Telenet zorgde voor de noodzakelijke snelle glasvezelverbinding en voor een geavanceerde televisieoplossing.

“Ik durf dit gerust het innovatiefste woon- en zorgcentrum van Europa noemen”, zegt Ronald De Buck, voorzitter van Woon- en Zorgcentra De Foyer, de vzw die Weverbos uitbaat. “Maar het is geen ‘innovatie om de innovatie’. Mensen die een woon- en zorgcentrum terechtkomen, verliezen voor een deel de regie over hun leven. Ons woon- en zorgcentrum is er op gericht om dat verlies te beperken. Meer zelfs: door gebruik van slimme technologie, zoals onze bedterminals, verhogen we de zelfstandigheid van onze bewoners.”

 

De bedterminals zijn een ontwikkeling van het bedrijf DomusAdmin, specialist in automatisering in de zorgsector, en hét aanspreekpunt van WZC De Foyer voor al zijn telecomvragen. Via een eenvoudig en individueel instelbaar aanraakscherm kunnen de bewoners hun televisie bedienen, een verpleger oproepen, zich inschrijven voor een animatiesessie, telefoneren, e-mailen, surfen enzovoort. Het personeel heeft via de bedterminal ook toegang tot het zorgdossier van de bewoner. “In zo’n bedterminal integreren en combineren we eigenlijk data-, telefonie- en televisietoepassingen”, zegt Hans Claerhoudt van DomusAdmin. “Er zijn niet veel spelers op de Belgische markt die deze combinatie kunnen aanbieden. We hebben de oefening gemaakt en het was snel duidelijk dat Telenet een eind vooruitloopt op de concurrentie.”

“Dat ik niet zo veel kan zeggen over de samenwerking met Telenet, is een goed teken: het betekent dat er weinig problemen zijn geweest”

Ronald De Buck

Hoge kwaliteit en veel mogelijkheden

Ronald De Buck koos samen met DomusAdmin voor Packet DTV Multicast van Telenet. Bij deze geavanceerde televisieoplossing loodst Telenet de televisiesignalen, samen met het data- en telefonieverkeer, binnen via de glasvezelkabel. “De superieure kwaliteit is een belangrijk voordeel van deze oplossing”, getuigt Hans Claerhoudt. “In elke kamer of serviceflat is er een high definition televisie, in totaal zijn er hier meer dan 100 toestellen.

 

Als je de signalen via de coaxkabel binnenbrengt en die vervolgens moet verdelen naar 100 toestellen, dan krijg je onvermijdelijk een groot kwaliteitsverlies. De interactiviteit, de video-on-demand en het ruime zenderaanbod sluiten dan weer aan bij de wens van WZC De Foyer om de bewoners een zo groot mogelijke keuzevrijheid te bieden.” Packet DTV Multicast laat ook een perfecte integratie met eigen applicaties toe zodat DomusAdmin de televisie-, telefonie- en internettoepassingen mooi kon inpassen in het servicepakket op de bedterminals.

Zekerheid dankzij voortdurende monitoring

Hans Claerhoudt werkte al eerder samen met Telenet, maar was opnieuw aangenaam verrast. “De installatie is heel vlot verlopen: op drie dagen was alles in orde. We hebben in het begin veel ondersteuning gekregen, want dit is een volledig nieuw verhaal.” Ook Ronald De Buck toont zich tevreden: “Ik vraag oplossingen en diensten voor mijn bewoners. Hoe dat gebeurt, technisch en praktisch, daar wil ik me niet te veel zorgen over maken. Dat ik niet zo veel kan zeggen over de samenwerking met Telenet, is een goed teken: het betekent dat er weinig problemen zijn geweest. Die stabiliteit en zekerheid zijn heel belangrijk voor een organisatie als de onze.” “Dat is nog een reden waarom we voor Telenet gekozen hebben”, vult Hans Claerhoudt aan. “Je kunt er bij Telenet zeker van zijn dat het netwerk en de verbinding continu gemonitord worden. De professionaliteit van Telenet is me opnieuw voor 200 % bevallen.”

 
 
 
 

Over woon- en zorgcentrum Weverbos

De woon- en zorgcentra van De Foyer vzw werken met veel aandacht en respect voor de keuzevrijheid en de wensen van de bewoners. Het woon- en zorgcentrum Weverbos is gehuisvest in een nieuw gebouw in Gentbrugge en biedt plaats aan iets meer dan 100 bewoners in het woonzorgcentrum (rusthuis) en de serviceflats.