Webmail

Zoek de 5 fouten in je website

21 december 2023 - 5 min

Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

 

Fout 1: Logo linkt niet naar homepage

Navigatie is erg belangrijk op een website. De titels van het menu moeten meteen duidelijk maken welke content je bezoeker er vindt, zoals bijvoorbeeld ‘Producten’, ‘Dienstverlening’, ‘Over ons’.

Maar het belangrijkste is dat de gebruiker van op elke pagina terug kan gaan naar je startpagina. Daarvoor dient de ‘home’-button, die meestal verpakt is in het logo of banner van het bedrijf. 

Je moest eens weten hoeveel mensen de fout maken wel het logo op de website te plaatsen maar er niet de link naar de startpagina achter plakken... Hoe zit dat op jouw site?

Fout 2: Geen contactgegevens

Zaakvoerders en bedrijven die een beetje bij de tijd zijn, zijn aanwezig op sociale media. Vaak verwijzen ze hier vanuit hun website naartoe met de logo's van Facebook, Twitter, Instagram, ... Mooi. Maar zorg zeker ook voor een ‘contact’-link op je website? Deze moet verwijzen naar je klassieke gegevens: naam, adres, BTW-nummer, telefoon, openingsuren.

Heb je rechtstreekse telefoonnummers voor sales, verkoop, technische bijstand? Vermeld die dan ook. Het bespaart een hoop wachttijd, doorschakelen en ergernis. En waarom niet meteen een kaartje van Google Maps, waarop de ligging van uw zaak aangegeven staat? Google legt hier uit hoe je een kaart toevoegt aan je website.

Fout 3: Links lopen dood

Zie je stof liggen op de producten in de rekken van een winkel? Groot gelijk dat je terug naar buiten loopt. Een gebrek aan onderhoud roept twijfels op over goed beheer en het succes van de zaak. Zo creëren doodlopende links op je website bij de bezoeker de indruk dat je niet meer bij de tijd bent. Het lijkt of je je zaak verwaarloost.

Controleer je links met link checkers, zoals deze plug-in voor Wordpress of deze extensie voor Firefox. Je kan ook een kijkje nemen in het dashboard van de Google Webmasterhulpprogramma's bij Crawlfouten.

Fout 4: Titels zijn niet aantrekkelijk en/of SEO vriendelijk

In een winkelstraat valt een winkel op door zijn uithangbord. In de lijst met zoekresultaten van Google valt jouw website op door zijn titel. De titel is de doorslaggevende factor die bepaalt of de bezoeker op de link naar je website klikt of niet. Elke pagina moet zijn eigen titel hebben. Vergeet ook zeker niet de juiste trefwoorden te vermelden zodat mensen weten wat ze op jouw website kunnen vinden!

Fout 5: Geen mini-logo op het tabblad

Een mini-logo in het tabblad van de browser zorgt ervoor dat je website niet verdrinkt tussen de geopende tabbladen van je bezoeker. Dit icoontje noemen we een Favicon. Het meet 16 x 16 pixel en heeft de bestandsextensie .ico. Het verschijnt als logo in het tabblad, net zoals bij de bookmarks en favorieten.

 

Kies een simpel logo in levendige kleuren. Deze online generator helpt je daarbij.

Hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij het bouwen van je eigen website? Dan zijn wij er om je te helpen met onze Online Essentials. Kies voor een website die je zelf bouwt of laat dit volledig aan ons over. Jij bepaalt.