Webmail

Je webshop promoten: hoe doe je dat?

28 januari 2024 - 6 min

Yes! Het is je gelukt. Je hebt een gloednieuwe webshop en nu is het grote werk achter de rug. Tijd om klanten te ontvangen en je zaak digitaal uit te breiden, toch?

 

Hoe je webshop bekend maken?  

Jammer genoeg is het niet zo makkelijk om je eerste online sales binnen te halen. De eerste klanten naar je nieuwe webshop leiden, kost tijd en soms ook wel geld. Onderstaande tips helpen je om meer klanten aan te trekken.

 

Hulp nodig bij het promoten van je webshop? Een expert van De Digitale Versnelling helpt je graag vooruit.

Laat aan je vrienden, familie en connecties weten dat je bestaat 

Het lijkt misschien overduidelijk, maar vaak zijn vrienden, familie en kennissen je eerste klanten. Zij zijn nu eenmaal makkelijker te overtuigen om je webshop te bezoeken dan wildvreemden. Vraag hen of ze je webshop willen delen. Er zit ongetwijfeld een collega, vriend of familielid in hun netwerk voor wie jouw webshop relevant is.

Maak interessante content 

Het loont de moeite om voor de lancering van je webshop eens na te denken over relevante content topics die gerelateerd zijn aan jouw product of dienst. 

 

Die content kan je in de vorm van bijvoorbeeld blogs, tutorials of infographics delen op verschillende kanalen: sociale media, je website en/of een nieuwsbrief. Het zijn relatief laagdrempelige manieren om je webshop te promoten en data over je doelgroep te verzamelen.

 

Verkoop je bijvoorbeeld tuinkabouters? Dan kan het leuk zijn om een blog te maken over de geschiedenis van de tuinkabouter, hoe je een modern terras inricht met een tuinkabouter of zelfs hoe je op het idee bent gekomen om tuinkabouters te verkopen.

Content is niet alleen blogs 

Met blogs verspreid je informatie over je product of service zonder dat het al te commercieel aanvoelt. Maar er zijn natuurlijk nog tal van andere manieren om content te maken. Denk daarbij aan:  

  • Video: een tutorial die uitlegt hoe je product precies werkt, of een getuigenis van iemand die jouw diensten inschakelde en daar heel tevreden mee was, is ideaal om in te zetten als TikTok-video, Instagram Reel of YouTube Short. Lees hier onze tips voor een opvallende video
     

  • Workshops: gratis workshops rond je dienst of product kunnen je helpen om nieuwe klanten binnen te halen. 
     

  • Testers aanvragen: als je een sample laat aanvragen, verzamel je opnieuw data van potentiële klanten die op zoek zijn naar jouw soort producten.  
     

  • Podcast: met een podcast grijp je de kans om over je producten of diensten te vertellen op een informatieve manier. Dat kan door je te laten uitnodigen in de podcast van een andere ondernemer of een medium, of door er zelf een te maken. Ben je bijvoorbeeld beleggingsadviseur? Dan kan je een informatieve podcast rond beleggen maken, waarbij je per aflevering inzoomt op één bepaald aspect van de beleggerswereld. 
     

  • Whitepapers, dossiers of deepdives: dit zijn (meestal) downloadbare informatieve gidsen over jouw expertise of product. Potentiële klanten kunnen je gids lezen als ze hun e-mailadres geven. Zo kan je hen achteraf contacteren en je diensten of producten aanbieden. 
     

  • Infographics: een visuele manier om de werking van je product of service uit te leggen.

Experimenteer met adverteren op het internet 

Google Ads, Meta Business-advertenties en alle andere manieren van online adverteren zijn een kunst op zich. Als je er echt uitgebreid mee aan de slag wil, kan je beter een expert inschakelen. Maar als je je een beetje verdiept in de basisprincipes van online en social advertising, kom je zelf ook al een heel eind.

Klein advertentiebudget kan al opleveren

Met een klein budget kan je al snel veel bereik halen bij de gewenste doelgroepen. Zo verhoog je je naams- en merkbekendheid en lok je nieuwe klanten naar je webshop.

 

Experimenteer met de verschillende kanalen en ga op zoek naar wat voor jou het beste werkt. Als je de tools consistent en goed gebruikt, komen de eerste klanten sowieso bij jou terecht. Als je dan ook nog eens een gebruiksvriendelijke website hebt, mag je je snel aan je eerste online verkopen verwachten.

Je webshop promoten via een partner 

Startende ondernemers kunnen elkaar helpen door hun netwerk met elkaar te delen. Ga op zoek naar één of meerdere partners die je webwinkel kunnen promoten. Zoek iemand met producten die genoeg van die van jou verschillen. Zo kom je niet in mekaars vaarwater terecht. 

 

In het voorbeeld van de tuinkabouters zou je kunnen samenwerken met een tuinaannemer. Klanten die hun tuin opfrissen, kunnen geïnteresseerd zijn in nieuwe tuindecoratie en dus ook in jouw tuinkabouters. Omgekeerd werkt het ook: mensen die tuinkabouters kopen, zijn misschien hun tuin aan het herinrichten en kunnen daarvoor een goede tuinaannemer gebruiken. Win-win dus!

Affiliate marketing voor je webshop: doorverwijzing via derden 

Een andere manier om klanten naar je webshop te leiden, is via affiliate marketing. Daarvoor schakel je een derde partij in (een blogger, een vergelijkingswebsite of ander medium) om te laten linken naar je webshop. Het voordeel is dat je pas moet betalen voor je advertentieruimte als je daadwerkelijk iets verkocht hebt aan een bezoeker die via die specifieke URL kwam. Lees hier meer over de werking van affiliate marketing.

Zorg voor zichtbaarheid op relevante kanalen 

Onze laatste tip? Wees aanwezig op meerdere kanalen. Vaak komt een nieuwe klant uit een onverwachte hoek. Misschien is jouw toekomstige beste klant wel een fervent Pinterest-gebruiker? Dan zou het jammer zijn dat je webshop niet terug te vinden is op dat kanaal. 

 

Natuurlijk is Pinterest vooral een interessant medium voor verkopers van producten met enige esthetische waarde. Een verkoper van kaarsen en andere decoratieve interieuritems heeft meer baat bij aanwezigheid op Pinterest dan een verkoper van werkgereedschap. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent op kanalen die voor jou relevant zijn. Ben je actief als B2B-speler? Dan is LinkedIn een interessante optie. Richt je je tot jongeren tussen 16 en 30 jaar? Dan is TikTok een goede keuze. Misschien kan je zelfs samenwerken met influencers?

Klanten opnieuw laten kopen bij je webshop 

Een vaste klant is veel meer waard dan een eenmalige online klant. In een ideale wereld komen je klanten dus telkens terug naar je webshop. En daar kan e-mailmarketing een grote rol in spelen. Door op het juiste moment te mailen – al dan niet met interessante promo-acties – lok je je klant opnieuw naar je winkel. Misschien kan je ook een loyaliteitsprogramma opstarten? Ontdek hier een nieuwsbrieftactiek die klanten weer naar je webshop leidt.

Hulp nodig met je webshop?  

Ben je nog op zoek naar iemand die je kan helpen met je webshop of website? Of heb je een andere vraag over je online business? Neem gerust contact met ons op. We denken graag met je mee.