Webmail

Wat is e-commerce en wat zijn de voordelen voor je zaak?

08 februari 2024 - 9 min

Webshops, online betaalsystemen en stockbeheer: het zijn allemaal termen die thuishoren in de wereld van de e-commerce. Maar wat is e-commerce nu precies en is het interessant voor elke ondernemer? Dat kom je in dit artikel te weten!

 

Wat is e-commerce?

E-commerce, afgeleid van electronic commerce of ‘elektronische handel’, is de verkoop van goederen en diensten via het internet. Het maakt gebruik van digitale platforms en online betalingssystemen die transacties tussen verkopers en klanten mogelijk maken. E-commerce is een breed begrip: het gaat niet enkel om de verkoop van goederen en diensten, maar ook om de zoektocht naar klanten voor je webshop en om de ondersteuning van die klanten – bijvoorbeeld als ‘dienst na verkoop’.

 

Voor e-commerce heb je geen fysieke winkel nodig. Met een gebruiksvriendelijke website en dito webshop kan je wereldwijd producten verkopen. Voor veel ondernemers kan e-commerce een belangrijke stap richting groei en schaalbaarheid betekenen.

Hoe werkt e-commerce?

Een versimpelde weergave van een online aankoop ziet er zo uit:  
 

  • Een klant koopt een product op je webshop.

  • Jij krijgt het order binnen en gaat ermee aan de slag. Als je zelf instaat voor de verzending van je producten, dan ga je in je stock op zoek naar het juiste product en maak je het pakje klaar voor verzending. 

  • Werk je met een logistieke partner, dan stuurt je webshop de opdracht naar die partner om het pakje klaar te maken voor verzending.

  • Je webshopsoftware stuurt automatisch een verzendbevestiging naar de klant, met liefst ook een track-and-trace-code, zodat je klant het pakje kan volgen.

  • Het pakje komt bij de klant aan. Als die voor achteraf betalen heeft gekozen, zie je het geld enkele dagen later op je rekening.

Voor wie is e-commerce interessant?

E-commerce kan een groot succes zijn voor iedereen: van zelfstandige ondernemers tot grote multinationals. Natuurlijk moet je product afgestemd zijn op online verkoop: producten met een heel beperkte houdbaarheid zijn bijvoorbeeld minder interessant om online te verkopen. En hypergepersonaliseerde producten die op maat gemaakt worden, zijn ook moeilijker om via een webshop te verdelen. Maar de meeste producten en diensten kan je wél online aanbieden.

De voordelen van e-commerce

Naast het wereldwijde bereik, is een ander voordeel van online zakendoen dat je data kan verzamelen over je klanten en zo je aanbod nog beter kan afstemmen op je doelgroep. Maar e-commerce heeft nog meer voordelen.

  • Je winkel is 24/7 open: Je klanten kunnen wanneer ze maar willen producten bij je bestellen en afrekenen. Dat wil zeggen dat jij ’s ochtends ook al meteen aan de bestellingen kan werken die ’s nachts zijn binnengekomen.  
  • Geen personeelskosten: Voor een webshop heb je geen extra personeelslid nodig. Al moet je natuurlijk wel rekening houden met de kosten die komen kijken bij een webshop. Denk aan serverkosten, logistieke voorzieningen en bezorgpartners. Weeg die kosten goed af tegenover de baten van je webwinkel.  
  • Webshops hebben een grotere efficiëntie: Er kunnen meerdere klanten tegelijk in je webshop winkelen: er zullen geen wachtrijen ontstaan. Daarnaast is de afhandeling van een aankoop doorgaans vlotter dan die in een fysieke winkel. Bovendien spaar je de kosten van een printer, inkt en elektriciteit uit. 
  •  Je kan een breder assortiment aanbieden: Een webshop biedt je de mogelijkheid om te experimenteren met je assortiment, zonder daarbij al te grote risico’s te nemen. Dat helpt je ook om te diversifiëren in je aanbod en zo extra klanten aan te trekken.  
  • Concurrentievoordeel: Als je slim inspeelt op de trends binnen je sector, kan je dankzij een webshop een voorsprong opbouwen ten opzichte van je belangrijkste concurrenten. Met de data die je verzamelt van je online klanten kan je namelijk een effectieve marketingstrategie uitstippelen. 

E-commerce op verschillende gebieden

Er bestaan drie vormen binnen e-commerce, afhankelijk van de verkoper en het doelpubliek.

 

  1. Business-to-business of b2b: online handel tussen bedrijven onderling.

     

  2. Business-to-consumer of b2c: professionele verkopers die producten of diensten aan particulieren verkopen.

     

  3. Consumer-to-consumer of c2c: in deze vorm van e-commerce verkopen particulieren iets aan elkaar. Denk aan websites waar tweedehandsspullen worden verkocht. Vaak zit hier wel nog een bedrijf tussen dat het platform al dan niet betalend aanbiedt en een kleine vergoeding vraagt per verkoop. Vinted (een app om tweedehandskleding te verkopen) of Ticketswap (een app om tickets door te verkopen) zijn bekende voorbeelden.

Wat zijn ‘clicks and mortar’?

In de e-commerce wordt een onderscheid gemaakt tussen bedrijven op basis van hun activiteiten. 

 

  • Pure clicks: sommige bedrijven handelen alleen maar online. Die worden ‘pure click’ genoemd.

  • Clicks and bricks: andere bedrijven hebben zowel online activiteiten als een fysieke winkel. Daarom worden ze aangeduid met ‘clicks and bricks’ of ‘clicks and mortar’. Bijna alle grote winkels hebben tegenwoordig ook een online tak.

Juridische en legale aspecten

De regels om een webshop uit te baten zijn een tikkeltje anders dan die voor een fysieke winkel. Zo hebben je klanten recht op herroepingsrecht of verzakingsrecht. Ze krijgen daarmee 14 kalenderdagen bedenktijd na ontvangst van hun bestelling, omdat je bij online aankopen niet helemaal kan bestuderen wat je nu precies koopt. Je kan het item niet passen, aanraken of van dichtbij bekijken. In fysieke winkels krijg je dat herroepingsrecht meestal ook, maar de winkeluitbaters zijn er niet toe verplicht.

Als het aangekochte product niet naar behoren werkt of gebreken vertoont, dan heeft de klant recht op gratis reparatie, op een nieuw product of op een terugbetaling. De wettelijke garantie op je producten en/of diensten moet steeds gemakkelijk terug te vinden zijn op je website.

Daarnaast zijn je algemene voorwaarden en verkoopsvoorwaarden belangrijk. Die kunnen je helpen bij geschillen. Zorg ervoor dat wanneer je je webshop laat bouwen, je meteen ook duidelijke en allesomvattende verkoopsvoorwaarden en algemene voorwaarden opstelt. Vraag je klanten om bij het plaatsen van een bestelling akkoord te gaan met je voorwaarden.

Als online verkoper heb je informatieplicht. Zorg ervoor dat je contactgegevens gemakkelijk te vinden zijn op je website. Daaronder verstaan we:  

  • De naam van je bedrijf

  • Je adres

  • Je telefoonnummer

  • Je e-mailadres

  • Je KvK-nummer

  • Je btw-nummer

     

Daarnaast moet je duidelijke en correcte informatie over je producten en diensten geven en transparant zijn over de manier waarop je de prijs ervan berekent. Vermeld dus zeker ook bijkomende kosten zoals leveringskosten of verzendkosten. Wees duidelijk over welke betaalmogelijkheden er zijn en hou de klant op de hoogte van de verzending en verwachte levering van de bestelling.  

Pro tip: gebruik ChatGPT voor je productbeschrijvingen en finetune waar nodig.

Daarnaast moet je transparant zijn over hoe je de persoonsgegevens van je klanten verwerkt, hoelang je ze bijhoudt en wat je precies met die gegevens doet. Voorzie dus een helder privacy- en cookiebeleid dat je klanten accepteren wanneer ze op je website belanden. Bewaar de gegevens niet langer dan nodig en geef je klanten de mogelijkheid om hun gegevens op te vragen en te laten verwijderen om in orde te zijn met de GDPR-wetgeving.

Verschillende e-commerce platforms

Er zijn verschillende e-commerce platforms waarmee je je webshop kan maken. De meeste platforms zijn gemakkelijk te koppelen met het online betaalsysteem van jouw voorkeur, zoals Bancontact, Payconiq of Payment Service Providers zoals Mollie en Ingenico. Er zijn drie soorten platforms: 

 

  • Open source e-commerce platforms: deze platforms hebben een openbare code, waardoor je ze helemaal naar je hand kan zetten. Je moet daarvoor wel wat van programmeren kennen. Voorbeelden van dit soort e-commerce platforms zijn Woocommerce en Prestashop.

 

  • Software-as-a-Service (SaaS)-platforms: dit zijn kant-en-klare pakketten die je ‘huurt’ bij een provider. Het voordeel is dat je zelf geen technische kennis nodig hebt: je provider zorgt voor alle ondersteuning, al van bij de opstart van je webshop. Bij Telenet Business bieden we webshops en websites aan als een service
     

  • Headless commerce of commerce-as-a-Service (CaaS)-platforms: hiermee werkt je website afhankelijk van je webshop. De back-end en de front-end functioneren apart van elkaar. Een voorbeeld van zo’n platform is Magento 2 – ondertussen omgedoopt tot Adobe Commerce.

E-commerce en de verschillende betaalmogelijkheden

Je klanten betalen graag op hun vertrouwde manier. Een gebruiksvriendelijke website biedt dan ook voldoende betaalmogelijkheden aan. Je kan daarvoor kiezen uit: 

 

  • Achteraf betalen via een (digitaal) betaalformulier, Klarna of Afterpay

  • Een betaalknop van de verschillende banken

  • Bancontact

  • Payconiq by Bancontact

  • Paypal 

  • Betalen met kredietkaart: Visa en Mastercard

     

Lees meer over de verschillende online betaalmogelijkheden.

Voorraadbeheer bij webshops

De stock van een webshop beheren, kan een uitdaging zijn. Een digitaal kassasysteem dat gekoppeld is aan je stock is een grote hulp. Daarvoor bestaan specifieke softwaresystemen, die je kan linken met je webshop.

Stappenplan om te starten met e-commerce

Stap 1: De voorbereiding

Kies het juiste product om online te verkopen. Kan je je offline activiteiten gewoon online doortrekken? Of vereist dat enkele aanpassingen? Denk hier goed over na voor je met je webshop start. Bekijk zeker ook onze checklist om te starten met een webshop.

Stap 2: De partners

Met welke leveranciers ga je in zee? Ga je het logistieke proces zelf beheren of kies je voor een samenwerking met een pakjesbedrijf?

Stap 3: De kosten

Hoeveel ben je bereid om te investeren in je webshop? En wat is het precieze businessplan achter de online tak van je winkel? Zorg ervoor dat je een goed beeld hebt van de kosten en nodige inkomsten om een gezonde financiële koers te varen.

Stap 4: Marketing

Een groot voordeel aan e-commerce is natuurlijk de dataverzameling. Je krijgt meer inkijk in het (zoek)gedrag van je klanten en kan daardoor je advertenties en promoties beter op hen afstemmen. Doe een marktonderzoek, zorg dat je webshop vindbaar is door een sterke SEA- en SEO-strategie en gebruik sociale media als marketingtool. Ook e-mailmarketing naar je bestaande klanten kan je verkoopcijfers boosten.

Stap 5: Klantenservice

Besteed ten slotte genoeg aandacht aan hoe je klanten met jou in contact komen. Wees altijd vriendelijk, zorg voor sympathieke webteksten en e-mails en reageer snel, correct en attent. Hou het verkoopproces zo efficiënt mogelijk en bied goede ondersteuning na verkoop. Je klanten zullen je persoonlijke aanpak appreciëren en daardoor goede reviews achterlaten, bijvoorbeeld op je website of op Google Reviews.

Een vraag? Telenet Business helpt je graag

Op zoek naar nog meer informatie over e-commerce of de beste aanpak voor je webshop? Neem contact op met onze experten van De Digitale Versnelling.

Nog meer inspiratie

Artikel

Welk online betaalsysteem heb jij nodig voor je webshop?
Een gebruiksvriendelijke webshop biedt meer dan één online betaalsysteem aan, zoals Payconiq en Paypal. Dat werkt drempelverlagend … en verhoogt je conversie.

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Wat is e-commerce en voor wie is het interessant?
E-commerce is de verzamelnaam voor online zakendoen. De meest gekende vorm is een webshop. Daarmee kan je je doelpubliek uitbreiden en je verkoop boosten.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

Een gebruiksvriendelijke website: cruciaal voor je zaak
Een gebruiksvriendelijke website betekent een groot verschil voor je conversie en je verkoopcijfers. Je keuzemenu, effectiviteit en laadtijd spelen een grote rol.

Artikel

Je webshop promoten: hoe doe je dat?
Je webshop promoten lijkt soms een onbegonnen zaak: er zijn zoveel mogelijkheden en alles lijkt geld te kosten. Maar met een slimme aanpak hou je het goedkoop.

Artikel

Zoek de 5 fouten in je website
Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.