Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.
Waarom een webshop?
Denk
- Lees en discussieer mee op online fora over e-commerce. Leerzaam en, wie weet, maak je connecties met potentiële klanten
- Zoek een link met je (potentiële) klanten en betrek hen bij je eerste stappen
- Zoek uit hoe je te onderscheiden van je (buitenlandse) concurrenten.
- Doe een keywordsearch in Google. Welke zoekwoorden gebruiken mensen vandaag om online te zoeken naar de producten die jij aanbiedt?
- Bedenk een leuke en makkelijk te onthouden naam. Zoek het niet te ver
Bouw
- Bouw je site of huur een professional in om de webshop voor jou te bouwen
- Of vertrek van een kant-en-klaar e-shop platform
- Maak je webshop gebruiksvriendelijk voor mobiele bezoekers. Steeds meer consumenten kopen via hun smartphone
- Zorg voor een vlotte ervaring voor de bezoeker. Vertraging bij het zoeken en betalen, verhindert mensen om echt te kopen. Kies dus voor een geschikt betaalsysteem
- Beslis hoeveel stock je inslaat. Dat doe je door te onderzoeken hoe veel interesse er is in je producten
Verkoop
- Zorg dat je aanbod aantrekkelijk weergegeven wordt. Kwalitatieve foto’s en productbeschrijvingen zijn een must
- Geef garantie op je producten. Ook al kopen klanten online
- Vind de geschikte verzenddienst voor je pakketjes
- Communiceer duidelijk over verzendkosten en leveringstijden. Bezorg je product binnen de 30 dagen bij je klant
- Voorzie gratis verzending als dat mogelijk is. Desnoods vanaf een bepaald bedrag
- Vermeld altijd je contactgegevens en btw-nummer op je website en in elke e-mail die je verstuurt. Voorzie elk product van een heldere prijs, inclusief (verzend)kosten en btw. Al deze informatie (product, prijs, levering …) bevestig je nog eens via e-mail na de bestelling
- Blijf bouwen aan je gamma en webshop. Vernieuwing houdt het spannend en doet kopen
- Volg je verkopen, populaire producten/diensten en klanten op. En pas je diensten/producten hierop aan
- Let op: je klant heeft 14 dagen de tijd om zich te bedenken. Stuurt hij je product terug, dan moet jij zijn geld binnen de 14 dagen terugbetalen. Vermeld dit herroepingsrecht duidelijk bovenaan je website
Promoot
- Zet je bedrijf online op de kaart
- Investeer in online reclame. Betaal hiervoor per klik
- Wees zichtbaar op sociale media. Creëer relevante content. Hiervoor bestaan efficiënte tools
- Verzamel gegevens van bezoekers en fans. Zo leer jij je doelgroep kennen en speel jij in op hun behoeften
- Schrijf en deel nuttige content en expertise rond problemen en je oplossingen binnen je vakgebied
- Mail regelmatig een nieuwsbrief naar je bezoekers. Zo onderhoud je contact met je doelgroep
Laat je inspireren
Geen idee waar te beginnen en nood aan een helpende hand? BIj Telenet Business helpen je graag verder.