Webmail

Checklist: zo start je met e-commerce

26 mei 2023 - 5 min

Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

 

Waarom een webshop? 

Denk

  • Lees en discussieer mee op online fora over e-commerce. Leerzaam en, wie weet, maak je connecties met potentiële klanten
  • Zoek een link met je (potentiële) klanten en betrek hen bij je eerste stappen
  • Zoek uit hoe je te onderscheiden van je (buitenlandse) concurrenten.
  • Doe een keywordsearch in Google. Welke zoekwoorden gebruiken mensen vandaag om online te zoeken naar de producten die jij aanbiedt?
  • Bedenk een leuke en makkelijk te onthouden naam. Zoek het niet te ver

 

Bouw

  • Bouw je site of huur een professional in om de webshop voor jou te bouwen
  • Of vertrek van een kant-en-klaar e-shop platform
  • Maak je webshop gebruiksvriendelijk voor mobiele bezoekers. Steeds meer consumenten kopen via hun smartphone
  • Zorg voor een vlotte ervaring voor de bezoeker. Vertraging bij het zoeken en betalen, verhindert mensen om echt te kopen. Kies dus voor een geschikt betaalsysteem
  • Beslis hoeveel stock je inslaat. Dat doe je door te onderzoeken hoe veel interesse er is in je producten

 

Verkoop

  • Zorg dat je aanbod aantrekkelijk weergegeven wordt. Kwalitatieve foto’s en productbeschrijvingen zijn een must
  • Geef garantie op je producten. Ook al kopen klanten online
  • Vind de geschikte verzenddienst voor je pakketjes
  • Communiceer duidelijk over verzendkosten en leveringstijden. Bezorg je product binnen de 30 dagen bij je klant
  • Voorzie gratis verzending als dat mogelijk is. Desnoods vanaf een bepaald bedrag
  • Vermeld altijd je contactgegevens en btw-nummer op je website en in elke e-mail die je verstuurt. Voorzie elk product van een heldere prijs, inclusief (verzend)kosten en btw. Al deze informatie (product, prijs, levering …) bevestig je nog eens via e-mail na de bestelling
  • Blijf bouwen aan je gamma en webshop. Vernieuwing houdt het spannend en doet kopen
  • Volg je verkopen, populaire producten/diensten en klanten op. En pas je diensten/producten hierop aan
  • Let op: je klant heeft 14 dagen de tijd om zich te bedenken. Stuurt hij je product terug, dan moet jij zijn geld binnen de 14 dagen terugbetalen. Vermeld dit herroepingsrecht duidelijk bovenaan je website

 

Promoot

  • Zet je bedrijf online op de kaart
  • Investeer in online reclame. Betaal hiervoor per klik
  • Wees zichtbaar op sociale media. Creëer relevante content. Hiervoor bestaan efficiënte tools
  • Verzamel gegevens van bezoekers en fans. Zo leer jij je doelgroep kennen en speel jij in op hun behoeften
  • Schrijf en deel nuttige content en expertise rond problemen en je oplossingen binnen je vakgebied
  • Mail regelmatig een nieuwsbrief naar je bezoekers. Zo onderhoud je contact met je doelgroep 

Laat je inspireren 

Geen idee waar te beginnen en nood aan een helpende hand? BIj Telenet Business helpen je graag verder. 

Nog meer inspiratie

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.

Artikel

Eigen website maken: Mieke koos Online Essentials
Een website maken: hoe begin je daaraan? Voor kinesitherapeute Mieke was Online Essentials de (all-in-one-)oplossing.