Webmail

Soorten cookies op het internet en hun werking

30 januari 2024 - 6 min

Er is sinds 2021, toen Google aankondigde dat het sommige cookies niet langer zou ondersteunen, wel wat fuzz rond cookies. Maar wat doen die cookies nu precies? En welke soorten cookies bestaan er? Dat lees je hier!

 

Wat is een cookie? 

Een cookie is een klein tekstbestandje dat informatie opslaat op de computer van de bezoeker van een website. Die bezoeker wordt later herkend en bijvoorbeeld meteen ingelogd, en de website staat meteen in de juiste voorkeurtaal.

Verschillende soorten cookies 

Er bestaan drie soorten cookies: 
 

  • functionele cookies,

  • analytische cookies,

  • en tracking cookies.

 

Daarnaast worden cookies ook wel eens opgedeeld in:  
 

  • tijdelijke of permanente cookies,

  • en first party of third party cookies. ‘Second party cookies’ bestaan niet.

Functionele cookies  

Functionele cookies zijn nodig om een website te laten werken. Ze bewaren bijvoorbeeld inloggegevens zodat een bezoeker een volgende keer meteen herkend en ingelogd wordt. Deze cookies maken ook de werking van een winkelmandje mogelijk: ze zorgen ervoor dat de website eerder gekozen producten onthoudt. En de terug-knop die je zo vaak gebruikt? Die werkt alleen maar naar behoren dankzij die functionele cookies! Voor dit type cookies moet je geen toestemming vragen in je cookiebeleid – waarover later meer. Je moet je bezoekers wel informeren dat je functionele cookies gebruikt.

Analytische cookies 

Analytische cookies geven jou als website-eigenaar inzicht in hoe bezoekers je website gebruiken. Welke pagina’s worden bezocht? Wie verlaat op welk moment de website? Welke knoppen worden aangeklikt? Onder meer Google Analytics maakt gebruik van analytische cookies. 

 

Dit soort cookies verzamelt geanonimiseerde gegevens: je zal de inzichten dus niet aan de persoonsgegevens van je websitebezoeker kunnen koppelen. Daarom volstaat het om transparant te zijn over welke analytische cookies je gebruikt; ook voor deze cookies hoef je dus geen toestemming te vragen.

Tracking cookies 

Tracking cookies zijn de marketing cookies waarmee het surfgedrag van bezoekers wordt gevolgd. Deze cookies maken remarketing mogelijk, waardoor bezoekers berichten en advertenties te zien krijgen die aansluiten bij hun recente zoekopdrachten en door hen bezochte websites. Voor deze cookies moet je wel toestemming vragen én krijgen. Enkel wanneer je die toestemming kreeg, mag je tracking cookies plaatsen die persoonsgerichte gegevens bewaren.

Tracking cookies gaan verdwijnen 

Die laatste cookies zal Google (en andere browsers) dus niet langer ondersteunen. Omdat de privacy- en GDPR-regels steeds strenger worden, werd beslist om de tracking cookies – die té veel informatie over de websitebezoeker konden verzamelen – af te schaffen. Tracking cookies worden ook wel eens third party cookies genoemd, omdat het cookies zijn van een externe partij die weggeschreven worden. De functionele en analytische cookies zijn wél nog toegelaten
 
Pro tip:  
Lees hier meer over de gevolgen voor ondernemers van de verdwijning van de third party cookies.

First party cookies versus third party cookies 

First party cookies zijn functionele en analytische cookies. Third party cookies zijn tracking cookies van een derde partij. Platforms zoals Facebook, LinkedIn en Google verzamelen info via zo’n third party cookies. Ze schrijven een stukje code op je website, om zo de acties van je websitebzoekers te kunnen volgen: wat zijn hun interesses, waar zoeken ze naar en welke content bekijen ze? Die informatie gebruiken de platforms om gepersonaliseerde advertenties te tonen. Deze marketingvorm zal dus binnenkort niet meer mogelijk zijn.

Permanente cookies versus tijdelijke cookies 

Functionele cookies worden ook wel eens session cookies of tijdelijke cookies genoemd, omdat ze maar voor een korte tijd bewaard worden: tot je het browservenster sluit. Maar functionele cookies kunnen ook permanente cookies zijn: bijvoorbeeld om logingegevens te onthouden, zijn er permanente cookies nodig. Zo hoeven bezoekers zich niet telkens opnieuw in te loggen wanneer ze bijvoorbeeld hun favoriete nieuwswebsite bezoeken, ook niet nadat ze de computer hebben afgesloten.

Is er verschil tussen functionele en noodzakelijke cookies? 

Neen: alle noodzakelijke cookies zijn functionele cookies die ervoor zorgen dat de website goed werkt. Noodzakelijke cookies worden daarom ook wel eens technische cookies genoemd. Zoals al vermeld, is voor dit soort cookies geen toestemming nodig. De werking van de cookies heeft namelijk amper impact op hun privacy. De meeste technische cookies verdwijnen bovendien wanneer je het browservenster sluit.

Hoe cookies wissen of verwijderen?

Je kan als gebruiker zelf cookies wissen in de instellingen van je webbrowser. Werk je met Google Chrome, dan klik je rechtsboven op ‘instellingen’, nadien op ‘Privacy en beveiliging’ en vervolgens op ‘Cookies en andere sitegegevens’. Daar krijg je een aantal opties, zoals ‘Altijd cookies van derden blokkeren’ of ‘Cookies altijd wissen als vensters worden gesloten’ – waar je ook nog kan kiezen voor welke site je dat wil doen. Vergeet niet dat je door cookies te verwijderen, ook de logingegevens verwijdert en je je dus opnieuw zal moeten aanmelden bij de websites waarvoor je een account hebt.

Vergeet je cookiebanner niet! 

Je kent ze ongetwijfeld: de pop-upvensters waarin je moet aanduiden welke cookies je wil accepteren. Als je zo’n cookiebanner even aandachtig bestudeert, dan zal je zien dat er staat welke soort cookies de website gebruikt en voor welke doeleinden. Daarnaast heb je de keuze om alle cookies toe te staan, of enkel akkoord te gaan met de plaatsing van noodzakelijke cookies. Idealiter kan je ook nog doorklikken naar een uitgebreidere cookiepolicy, die je nog meer informatie geeft over het cookiegebruik. 

Schermafbeelding van de cookiebanner van Telenet Business.

In principe moet je als website-eigenaar enkel voor tracking cookies uitdrukkelijke toestemming vragen aan je websitebezoeker, maar het is ondertussen gebruikelijk om transparant te zijn over alle cookies die geplaatst worden. Vergeet dus niet om je cookiebanner met bijhorende cookiepolicy op je website te plaatsen. Dat kan ook met behulp van een plug-in, bijvoorbeeld Cookie Notice voor WordPress, het Privacycentrum van Wix of de EU Cookie Compliance voor Drupal.

Welke cookies gebruikt mijn website? 

Ben je vergeten welke cookies je precies plaatst bij je websitebezoekers? Dan kan je dat gemakkelijk nagaan met Google Chrome. Open een anoniem venster in je webbrowser. Dat doe je door rechtsboven op de drie bolletjes in Google Chrome te klikken en ‘Nieuw incognitovenster’ te kiezen. Voer vervolgens je website in in de browserbalk. Naast je domeinnaam (bijvoorbeeld: www.houtbewerkingjansen.be) zie je een hangslotje staan. Selecteer ‘Cookies en sitegegevens’. Daar krijg je te zien welke cookies worden geplaatst en door wie ze worden geplaatst. 

Nog vragen over cookies?

Hulp nodig om de juiste cookies in te stellen? Dan kan je terecht bij de experten van De Digitale Versnelling. Wij helpen je graag.

Nog meer inspiratie

Artikel

Je websitestrategie bepaalt het succes van je website
Een websitestrategie helpt je om je vooropgestelde doelstellingen te behalen. Wat wil je precies bereiken met je website? Goed begonnen is half gewonnen!

Artikel

Soorten cookies op het internet en hun werking
Websites plaatsen verschillende soorten cookies wanneer je ze bezoekt. Heb jij een website? Dan ken je maar beter de werking van de verschillende types.

Artikel

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)
Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort.

Artikel

Verrijk je website met gratis iconen
U zoekt icoontjes om diensten en rubrieken op uw website te illustreren? Deze 49.400 icoontjes zijn helemaal gratis.

Artikel

AD Consulting
Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”
7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet je verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw.

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Beter scoren via zoekmachines
Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.