Surfers worden constant gewaarschuwd voor de gevaren van het internet. Zo leren ze dat bij veilige websites een slotje te zien is in het zoekbalkje. Hoe zit dat bij de website van jouw zaak? Tijd om het te hebben over het belang van HTTPS, SSL en GDPR. Excuseer?
Vergeet even de lettersoep, laten we beginnen bij dat slotje in de zoekbalk van je browser. Geen luxe, want als je het niet hebt, staat er duidelijk “niet beveiligd” onder het balkje. Dat is natuurlijk het laatste wat je wil als ondernemer. Daarom moet je zorgen dat er een S staat achter je “HTTP”. Je weet wel, die letters voor elk www-adres. En de S erachter staat voor “Secure”, om aan te geven dat die informatie versleuteld wordt. Onleesbaar voor curieuzeneuzen. En daarmee wordt hackers een neus gezet.
HTTPS, de norm voor betrouwbare sites
Een professionele website kan vandaag niet zonder een HTTPS-adres (dat ziet er zo uit: https://www.mijnzaak.be). Dat heeft meteen een paar voordelen.
- Meer bezoekers op je website
Surfers laten websites zonder hangslotje vaker links liggen. Het slotje is een teken van betrouwbaarheid.
- Meer registraties en verkoop
Gebruikers weten dat hun gegevens veilig zijn. Ze zullen sneller hun e-mailadres opgeven. En als je een webshop hebt, gemakkelijker overgaan tot aankopen,.
- Effectieve beveiliging tegen hackers
Met HTTPS is alle communicatie tussen je webserver en de gebruiker compleet versleuteld en kan niet onderschept worden. Dus ook minder risico voor jou.
- Een hogere ranking in zoekresultaten
Ook voor Google is een beveiligde site teken van betrouwbaarheid. Dat wordt beloond met een hogere plaats in de zoekresultaten.
- Je website wordt sneller
Tests hebben uitgewezen dat HTTPS-technologie hogere snelheden toelaat. Dat bezorgt je bezoekers een prettige surfervaring.
Hoe maak ik van een HTTP een veilige HTTPS?
Die S in HTTPS moet je verdienen. Je moet op z’n minst kunnen aantonen dat je website authentiek is. Daarvoor heb je een SSL-certificaat nodig. (SSL staat voor Secure Sockets Layer. ’t Is maar dat je ’t weet.) Er zijn verschillende hostingbedrijven die deze certificaten aanbieden. Maar professionele websitebouwers kunnen je daarbij helpen. Of het in jouw plaats aanvragen.
GDPR: respect voor de privacy van je klanten
Begint het je al te duizelen? Zet je dan schrap voor het volgende letterwoord: GDPR (General Data Protection Regulation). Het gaat om Europese wetgeving die je verplicht de gegevens van je klanten te beschermen. Die moeten eerst uitdrukkelijk toestemming geven dat je ze mag bewaren en gebruiken. Ook als het gaat om hun e-mailadres bij zoiets simpels als het reserveren van een tafeltje, bijvoorbeeld. Of een afspraak bij de kapper. Die GDPR geeft je klant een reeks rechten:
- recht op privacy,
- recht op inzage en wijzigingen,
- recht op overdraagbaarheid van data,
- recht om niet verwerkt te worden,
- recht om vergeten te worden,
- recht om te protesteren.
In de praktijk vertaalt zich dat in vervelende pop-upvensters waarin je als bezoeker moet aangeven voor welk doel een bedrijf je gegevens mag gebruiken. Je kent ze wel: meestal kan je kiezen tussen “alles aanvaarden”, “selectie aanpassen” of “alles afwijzen”. Het maakt de surfervaring niet fijner, maar als je dit niet toepast op de site van je zaak of je webshop, kan het je behoorlijk hoge boetes opleveren.
OMGWTF? Wordt het je te veel?
Even diep ademhalen. Nee, je staat er niet alleen voor. Een professionele websitebouwer kan dit allemaal voor jou regelen. En bij de betere doe-het-zelfpakketten om je site te bouwen, wordt het je stap voor stap uitgelegd. Je kiest ook zelf welk niveau van veiligheid je wil. En of je een systeem nodig hebt om je klantengegevens op een wettige manier te beheren. Bij een webshop is dat onontbeerlijk, bijvoorbeeld.
En de veiligheid van mijn budget?
Allemaal bijkomende kosten, zou je denken. Maar in de praktijk valt dat best mee, omdat het standaardapplicaties zijn. Je kan dus oplossingen kiezen op maat van jouw budget. Over welke investering we dan spreken? Weet je wat, doe gewoon de test.