Webmail

Jij bent klantvriendelijk,

Maar is je website dat ook?

14 juli 2022 - 7 min

Over klantvriendelijkheid weet je wellicht al heel veel. Toch is het vaak moeilijk om die positieve ervaring uit de winkel ook online toe te passen. Nochtans verwachten je klanten ook op het internet een vriendelijk gezicht. Weten hoe je een klantvriendelijke website bouwt? Onderzoek toont aan dat vooral de websites van lokale handelaars moeilijk te vinden zijn in Google. Bezoekers vinden er ook niet de juiste informatie én de sites zijn niet aangepast aan mobiel surfen. Herkenbaar voor jou als ondernemer? 

 

Hoe maak je wél een klantvriendelijke website?

Bepaal het doel van je site

Informeren, inspireren, leads genereren … In al wat je online doet, zet je best het doel van je site centraal. Als alles goed gaat, biedt dit doel het antwoord op de vraag: ‘Wat wensen je klanten online?’

 

Een klantvriendelijke website bouw je dan ook samen met je klanten. Vraag ze gerust of ze soms online naar je winkel zoeken, welke informatie ze verwachten en of ze je site duidelijk en aantrekkelijk vinden.

 

Zet wegwijzers in Google

Een klantvriendelijke website begint in Google. Zorg dat je klanten je snel vinden door goed te scoren op de keywords waarmee ze je opzoeken in de zoekmachine. Registreer je ook op Google Mijn Bedrijf. Vul je activiteit, adres en openingsuren in.

Toon snel de juiste info

De structuur van je website is cruciaal. Deze zorgt ervoor dat je klanten de informatie vinden die ze zoeken. Vinden ze snel je adres en openingsuren? Je menukaart? Nieuwe producten? De acties van de maand? 

Creëer je aantrekkelijke winkelsfeer ook online

Ongetwijfeld hangt er een unieke sfeer in je winkel. Wek deze ook online op door de juiste kleuren, het passend design en lettertype, foto’s en filmpjes van je zaak, klanten en producten ... Zo voelen je klanten zich online even welkom.

Deel unieke verhalen

Ook online maak je een verschil met een persoonlijke aanpak. Zo lezen bezoekers graag unieke verhalen. Deel boeiende bedenkingen. Vertel over hoe je de nieuwste collecties selecteert. Schrijf een blog over hoe je je winkel gestart bent. Deze persoonlijke verhalen creëren een band.

Verbeter je mobiele versie

Nu al surfen we met z’n allen meer met onze smartphone dan van achter een computer thuis of op het werk. Maar is jouw website klaar voor deze revolutie? Hoe open je je site op een iPhone? Lezen de teksten vlot op een Samsung-toestel?

Test met online verkopen

Misschien willen je klanten meteen online kopen of bestellen om later af te halen? Zo bespaar je hen een verplaatsing of wachttijd in je winkel. Als dat niet klantvriendelijk is! Leuk is bovendien dat je dit online verkopen kleinschalig kan testen.

 

Het doel van een klantvriendelijke website is dat klanten online meteen vinden wat ze zoeken, dat ze nieuwe ontdekkingen doen en contact opnemen of een bestelling plaatsen. Check even wat nog beter kan en contacteer een webbouwer om verbeteringen aan te brengen.

Nog meer inspiratie

Artikel

Welk online betaalsysteem heb jij nodig voor je webshop?
Een gebruiksvriendelijke webshop biedt meer dan één online betaalsysteem aan, zoals Payconiq en Paypal. Dat werkt drempelverlagend … en verhoogt je conversie.

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Wat is e-commerce en voor wie is het interessant?
E-commerce is de verzamelnaam voor online zakendoen. De meest gekende vorm is een webshop. Daarmee kan je je doelpubliek uitbreiden en je verkoop boosten.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

Een gebruiksvriendelijke website: cruciaal voor je zaak
Een gebruiksvriendelijke website betekent een groot verschil voor je conversie en je verkoopcijfers. Je keuzemenu, effectiviteit en laadtijd spelen een grote rol.

Artikel

Je webshop promoten: hoe doe je dat?
Je webshop promoten lijkt soms een onbegonnen zaak: er zijn zoveel mogelijkheden en alles lijkt geld te kosten. Maar met een slimme aanpak hou je het goedkoop.

Artikel

Zoek de 5 fouten in je website
Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.