Jij bent klantvriendelijk,

Maar is je website dat ook?

14 juli 2022 - 7

Over klantvriendelijkheid weet je wellicht al heel veel. Toch is het vaak moeilijk om die positieve ervaring uit de winkel ook online toe te passen. Nochtans verwachten je klanten ook op het internet een vriendelijk gezicht. Weten hoe je een klantvriendelijke website bouwt? Onderzoek toont aan dat vooral de websites van lokale handelaars moeilijk te vinden zijn in Google. Bezoekers vinden er ook niet de juiste informatie én de sites zijn niet aangepast aan mobiel surfen. Herkenbaar voor jou als ondernemer? 

 

Hoe maak je wél een klantvriendelijke website?

Bepaal het doel van je site

Informeren, inspireren, leads genereren … In al wat je online doet, zet je best het doel van je site centraal. Als alles goed gaat, biedt dit doel het antwoord op de vraag: ‘Wat wensen je klanten online?’

 

Een klantvriendelijke website bouw je dan ook samen met je klanten. Vraag ze gerust of ze soms online naar je winkel zoeken, welke informatie ze verwachten en of ze je site duidelijk en aantrekkelijk vinden.

 

Zet wegwijzers in Google

Een klantvriendelijke website begint in Google. Zorg dat je klanten je snel vinden door goed te scoren op de keywords waarmee ze je opzoeken in de zoekmachine. Registreer je ook op Google Mijn Bedrijf. Vul je activiteit, adres en openingsuren in.

Toon snel de juiste info

De structuur van je website is cruciaal. Deze zorgt ervoor dat je klanten de informatie vinden die ze zoeken. Vinden ze snel je adres en openingsuren? Je menukaart? Nieuwe producten? De acties van de maand? 

Creëer je aantrekkelijke winkelsfeer ook online

Ongetwijfeld hangt er een unieke sfeer in je winkel. Wek deze ook online op door de juiste kleuren, het passend design en lettertype, foto’s en filmpjes van je zaak, klanten en producten ... Zo voelen je klanten zich online even welkom.

Deel unieke verhalen

Ook online maak je een verschil met een persoonlijke aanpak. Zo lezen bezoekers graag unieke verhalen. Deel boeiende bedenkingen. Vertel over hoe je de nieuwste collecties selecteert. Schrijf een blog over hoe je je winkel gestart bent. Deze persoonlijke verhalen creëren een band.

Verbeter je mobiele versie

Nu al surfen we met z’n allen meer met onze smartphone dan van achter een computer thuis of op het werk. Maar is jouw website klaar voor deze revolutie? Hoe open je je site op een iPhone? Lezen de teksten vlot op een Samsung-toestel?

Test met online verkopen

Misschien willen je klanten meteen online kopen of bestellen om later af te halen? Zo bespaar je hen een verplaatsing of wachttijd in je winkel. Als dat niet klantvriendelijk is! Leuk is bovendien dat je dit online verkopen kleinschalig kan testen.

 

Het doel van een klantvriendelijke website is dat klanten online meteen vinden wat ze zoeken, dat ze nieuwe ontdekkingen doen en contact opnemen of een bestelling plaatsen. Check even wat nog beter kan en contacteer een webbouwer om verbeteringen aan te brengen.