Contact

Waarom je website afstemmen op smartphones? 

Wist je dat 38% van alle internetverkeer vandaag via smartphones verloopt? 53% van alle Vlamingen beschouwt hun smartphone zelfs als belangrijker dan hun computer of tablet. We moeten er dus geen tekeningetje bij maken: het is vitaal dat de website van je zaak ook schittert op het kleine scherm.

Het zal je niet verbazen: vandaag heeft 93% van alle Belgen een smartphone op zak. Bij jonge Vlamingen tussen 16 en 25 jaar is dat zelfs 100%, zo blijkt uit de jaarlijkse Digimeter van digitaal onderzoekscentrum Imec. Voor velen is het zonder meer het voorkeursscherm om nieuws te volgen, muziek te beluisteren, bankzaken te regelen en te gamen. Zelfs voor online shoppen verkiezen jongvolwassenen overwegend hun smartphone (51%). En websites die niet aangepast zijn aan het kleine schermformaat, worden gewoon geskipt. Ook door 65-plussers, trouwens.

Mobiel betekent business

Niet alleen webshops hebben voordeel bij een aangepaste site voor smartphones. Ook als je diensten aanbiedt, doe je voordeel. Denk maar aan een vastgoedmakelaar. De klant scrolt door het lijstje met woningen, tikt het adres aan en laat zich meteen leiden naar de juiste plek, telefoon in de hand. Of denk aan een restaurant, waar je vanuit de site met één klik kan bellen om te reserveren. Maar ook als loodgieter, kinesist of kapper heb je baat bij een mobielvriendelijke site. Het is gewoon de norm vandaag.

5 redenen waarom je site mobielvriendelijk moet zijn

Er zijn heel wat redenen om te zorgen dat je website goed presenteert op kleine schermen. Laten we de voornaamste argumenten even op een rijtje zetten.

 

  1. Google geeft de voorkeur aan mobielvriendelijke sites
    De zoekmotor beschouwt het als teken van kwaliteit en betrouwbaarheid. Je bent dus sneller te vinden door meer mensen.
  2. Smartphones zijn alomtegenwoordig
    En je moet daar zijn waar je klanten zijn, weet elke ondernemer. Ook op de digitale marktplaats.
  3. Het is een teken van professionalisme
    Of je nu mikt op een zakelijk publiek of op gewone consumenten, als ondernemer moet je bij de tijd zijn. Je reputatie hangt ervan af.
  4. Het is wat mensen verwachten
    Als je website slecht leesbaar en moeilijk te navigeren is, haken potentiële klanten meteen af. Mobiel is nu gewoon de standaard geworden.
  5. Mobielvriendelijk is klantvriendelijk
    Een vlot toegankelijke website zegt veel over je zaak en de manier waarop je omgaat met je klanten. De digitale wereld is hoe langer hoe meer deel van het echte leven.

Mobielvriendelijk, wat betekent dat?

Webdesigners spreken van ‘mobile first’: je ontwerpt eerst de versie voor kleine schermen, dan pas voor de grotere. Dat betekent korte teksten, geen schermvullende beelden en een lay-out die zich automatisch aanpast aan ieder formaat. Je website moet snel laden en je moet er vlot doorheen kunnen scrollen. De belangrijkste informatie moet bovenaan staan en je moet als bezoeker direct tot actie kunnen overgaan. Voldoet jouw site aan die normen?

Tip: doe de praktijktest

Wil je checken hoe mobielvriendelijk jouw site is? Bekijk hem dan gewoon op je smartphone. Vallen er delen buiten het scherm? Moet je opzij schuiven om de tekst te lezen? Zijn de lettertjes te klein? Allemaal signalen dat je website dringend aan een update toe is

Een mobielvriendelijke site, wat mag dat kosten?

Een mobielvriendelijke site ontwerpen is tegenwoordig standaard, zonder meerkost. Wil je toch graag je oude website behouden, qua functionaliteiten en uitzicht? Dat kan zeker, maar hij moet dan worden overgezet naar een ander, flexibeler systeem. Een kleine investering, maar dan zit je meteen voor jaren goed. Benieuwd wat dat kost?