Webmail

Is jouw website actiegericht?

11 december 2023 - 10 min

Je hebt dan misschien wel een mooie website. Maar levert deze ook de nodige leads, prospecten en klanten op? Of verlaten bezoekers je website vaak zonder actie te ondernemen? Tijdens een interview met Matthieu Voet, leer je hoe je jouw website actiegericht maakt. 

 

Actie ondernemen kan op verschillende manieren. Zo kan een bezoeker diens gegevens achterlaten omdat hij interesse toont in een product of dienst. Hij wil misschien een brochure downloaden, een nieuwsbrief ontvangen, door jouw bedrijf gecontacteerd worden, etc. Deze gegevens kan jij als ondernemer gebruiken om diegene beter te leren kennen en/of warm te maken: waarnaar is die persoon op zoek en hoe kan jij helpen?

 

Matthieu Voet, oprichter en zaakvoerder van het webbureau Newance, is gespecialiseerd in actiegerichte websites. Volgens Matthieu kunnen leads je 45% meer verkoop, 50% meer offerte-aanvragen en 30% meer omzet opleveren. 

Hoe zet je een actiegerichte website op? 

1. On- en offline strategie 
Matthieu Voet gelooft niet in onlinemarketing, e-commerce en een onlinestrategie. “Wel in marketing, commerce en strategie. Die moeten online en offline hetzelfde zijn. Bedenk hoe je je strategie concreet maakt op je website.”

 

2. Interview bezoekers
“Mensen zoeken online een oplossing voor een probleem. Met welk probleem komen ze bij jou terecht en welke oplossing kan jij hen bieden? Dit komt je enkel te weten door met de eindklanten te spreken, hun aankoopgedrag te bekijken en hun surfgedrag te analyseren. Echte interviews leveren een schat aan informatie op.”

 

3. Koop een gevulde website
“Vaak laten bedrijven een website bouwen die ze mooi vinden. Het resultaat kan mooi zijn als je het door een technische partner laat uitvoeren. Maar helaas is de nieuwe site ook vaak een lege doos die vervolgens gevuld moet worden door content over je zaak zelf. Dit maakt dat de boodschap die je online wil brengen, nog ontbreekt. En zo merken bedrijven al snel… deze doos opvullen met relevante content is niet eenvoudig. Kies daarom een webbureau dat meedenkt over je boodschap voordat je start met bouwen.”

 

4. Vraag een mailadres

“Cruciaal is om je bezoeker tot actie aan te zetten. Zo kan deze onbekende bezoeker een geïdentificeerde lead worden waaraan je kunt verkopen. Hier geloof ik in microconversie. Je kunt een e-boek geven, een gratis tip in ruil voor het mailadres. Je kan je mailings opvolgen of telefonische prospectie doen bij mensen die de mailing openden.”

 

5. Investeer in nieuwe berichten
“Eens alles klaar, is het werk niet voorbij. Een website is nooit een afgewerkt project, wel een proces dat je best continu evalueert en bijstuurt. Voorzie daarom een maandbudget om webpagina’s te verbeteren en content te creëren. Enkel zo blijft je site voortdurend geld opleveren.”

 

Nog meer inspiratie

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.

Artikel

Eigen website maken: Mieke koos Online Essentials
Een website maken: hoe begin je daaraan? Voor kinesitherapeute Mieke was Online Essentials de (all-in-one-)oplossing.