Webmail

Je websitestrategie bepaalt het succes van je website

28 februari 2024 - 6 min

Een belangrijke pijler voor een succesvolle website is je websitestrategie. Maar wat is dat precies en hoe begin je daaraan? Dat kom je in dit artikel te weten.

 

Wat is een websitestrategie?

Een websitestrategie is een plan dat de doelen, doelgroepen, content, functionaliteit en marketinginspanningen voor een website bepaalt. Zo’n strategie omvat een duidelijke visie om de online aanwezigheid van de onderneming achter de website te verbeteren, om de gebruikservaring te optimaliseren en om vooraf gedefinieerde bedrijfsdoelstellingen te behalen. SEO, conversie en het meten van de prestaties maken deel uit van een goede websitestrategie.

Soorten strategieën

Er zijn verschillende insteken voor je websitestrategie, afhankelijk van wat je precies met je website wil bereiken. We bespreken in deze blog zes voorbeelden.

 

  1. Je website als visitekaartje 

  2. Communicatiemiddel

  3. Het digitale uitstalraam

  4. Je website als inspiratiebron 

  5. Nieuwe klanten vinden

  6. De digitale tak van je bedrijf

1. Je website als visitekaartje

Een bedrijf met een eigen gebruiksvriendelijke website geeft antwoord op vragen die potentiële klanten kunnen hebben. Het is een gemakkelijke manier om nuttige informatie over je product of dienst aan nieuwe prospects mee te geven.

Bron: Meltwater & We Are Social Digital 2024 Belgium

Volgens de jaarlijkse peiling van Meltwater en We Are Social gebruikt 95,3% van de Belgen het internet; 50,8% van de 16- tot 64-jarigen geeft aan een merk op te zoeken voor ze er een product van kopen. 

Bron: Meltwater & We Are Social Digital 2024 Belgium

Je doelpubliek verwacht dus dat je een gemakkelijk te vinden website hebt. Je site functioneert in deze online strategie als visitekaartje dat antwoord biedt op de vragen: 

 

  • Welke producten en/of diensten bied je aan? 

  • Wat zijn je USP’s? (Unique Selling Proposition: eigenschappen die jouw merk, dienst of product onderscheiden van andere aanbieders)

  • Zijn er reviews of testimonials terug te vinden?

  • Hoe kunnen klanten je bereiken? 

2. Communicatiemiddel

Dankzij je website ben je heel gemakkelijk te bereiken voor je klanten, ook buiten de openingsuren. Zij kunnen er contact met jou opnemen, maar je kan hen ook zelf via je site bereiken. En dat kan op verschillende manieren:

 

  • Blogs of nieuws: In blogs kan je gemakkelijk je producten of diensten bespreken, inzoomen op meer technische aspecten of net inspireren door handige tips rond je product of dienst mee te geven. Je kan er je autoriteit en productkennis mee aantonen en tegelijk bewijzen dat je de leefwereld van je doelgroep goed aanvoelt.  

 

  • Veelgestelde vragen: Door een pagina met FAQ of Frequently Asked Questions toe te voegen, bespaar je zowel jezelf als je klanten tijd. Ze vinden namelijk gemakkelijk een antwoord op hun vragen terug.

 

  • Vergeet je sociale media niet: Link altijd naar je sociale media op je website, zo kunnen geïntereseerden je ook daar volgen en je content bekijken.

3. Het digitale uitstalraam

Via je website kan je gemakkelijk tonen wat je allemaal doet. Lijst je diensten op of stal je producten uit met behulp van mooie productfoto’s. Misschien kan je zelfs enkele video’s tonen? In deze strategie functioneert je website als een digitaal uitstalraam en kan het zelfs het equivalent zijn van een papieren brochure.

 

Maak de content op je website niet te commercieel. Bewijs op een visuele manier wat van jou een goede partner maakt en overtuig je bezoekers van je expertise. Door foto’s van cases en getuigenissen van tevreden klanten op je website te plaatsen, versterk je ook je mond-tot-mondreclame. Geïnteresseerde bezoekers kunnen je klanten contacteren om te horen hoe je service was. 

4. Je website als inspiratiebron

Op je website kan je klanten inspireren en je vakkennis tonen. Nieuwe inzichten, nieuwe technologieën, een andere manier van werken … Door je eigen verhaal te vertellen, schep je een band met je klanten en toon je je oprechtheid. Daardoor word je voor hen een autoriteit op het vlak van je dienst of product. 

 

Ook hier spelen online reviews – op je website of via een Google Review – een belangrijke rol voor je geloofwaardigheid als expert.

5. Nieuwe klanten vinden

Ook om nieuwe klanten te vinden is je website een handige tool. Door de link naar je site op zoveel mogelijk verschillende manieren te verspreiden, lok je mensen naar je online uitstalraam. Denk aan posters in je fysieke winkel, de URL in je e-mailhandtekening, of bijvoorbeeld als sticker op je wagen.

 

Met Google Analytics krijg je bovendien nuttige inzichten over het aantal websitebezoekers en wat die bezoekers precies op je website doen. Zo weet je hoe vaak je website bezocht wordt, wat je bezoekers bekijken en waar ze weer wegklikken. Behalve nieuwe klanten krijg je dus ook inzicht in wat die potentiële klanten zoeken en hoe ze zich gedragen op je site.

6. De digitale tak van je bedrijf, mét webshop

Je website bezorgt jouw bedrijf een online gezicht. Maar je kan die impact nog een niveau hoger brengen: door een online versie van je bedrijf te lanceren en een webshop te starten. E-commerce is in Vlaanderen heel populair en zorgt voor extra omzet. 

 

Ook als je diensten aanbiedt (in plaats van fysieke producten) kan je een webshop maken. Denk aan een betalend e-book, webinars, online coaching, online lessenreeksen, abonnementen op je online diensten, … 

 

Het grote voordeel aan een webshop is dat je 24/7 geopend bent, zonder dat je daar personeel voor moet inzetten. Denk wel even na over je webshopstrategie: wie is je online klant? Zijn er aanpassingen nodig aan je product of diensten om online te kunnen verkopen? Hoe ga je klanten naar je webshop leiden?

Webstrategie belangrijk onderdeel merkstrategie

Hoe authentieker je content en je communicatie, hoe meer sympathie je zal opwekken bij je klanten. Je website is daarom een belangrijk puzzelstukje in je bredere merkstrategie. Wie wil je aanspreken? Hoe wil je je (potentiële) klanten aanspreken? Wat wil je uitstralen?

 

Een merkstrategie bepalen is een uitgebreide denkoefening over jezelf als verkoper en over je product en/of diensten. Geen zorgen als je nog geen merkstrategie hebt, maar wel al gestart bent met verkopen. Gaandeweg kan je nog altijd bijsturen.

Hulp nodig bij je website of webshop?

Bij Telenet Business hebben we ervaring in websites maken en webshops bouwen. Heb je vragen over wat voor jouw zaak de beste aanpak is? Neem gerust contact met ons op. Onze experts van Online Essentials helpen je graag. 

Nog meer inspiratie

Artikel

Je websitestrategie bepaalt het succes van je website
Een websitestrategie helpt je om je vooropgestelde doelstellingen te behalen. Wat wil je precies bereiken met je website? Goed begonnen is half gewonnen!

Artikel

Soorten cookies op het internet en hun werking
Websites plaatsen verschillende soorten cookies wanneer je ze bezoekt. Heb jij een website? Dan ken je maar beter de werking van de verschillende types.

Artikel

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)
Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort.

Artikel

Verrijk je website met gratis iconen
U zoekt icoontjes om diensten en rubrieken op uw website te illustreren? Deze 49.400 icoontjes zijn helemaal gratis.

Artikel

AD Consulting
Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”
7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet je verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw.

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Beter scoren via zoekmachines
Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.