Webmail

Een gebruiksvriendelijke website: belang, tips én checklist

29 januari 2024 - 8 min

We zijn verwend door het internet. We worden op onze wenken bediend met informatie en zijn het gewoon om in no-time te vinden wat we zoeken. De keerzijde daarvan voor jou als website-eigenaar? Ongeduldige bezoekers. Als ze te lang hun weg moeten zoeken op je website, gaan ze naar je concurrent. En dat kost je waardevolle, nieuwe leads. Daarom lijsten we enkele nuttige tips op om je website gebruiksvriendelijker te maken.

 

Het belang van een gebruiksvriendelijke website 

Je kan nog zoveel moeite doen om je afbeeldingen te voorzien van metadata en om andere SEO-principes te hanteren: als je website niet gebruiksvriendelijk is, haken je bezoekers af. Wie je website bezoekt, doet dat met een bepaald doel. Jij moet daar zo snel mogelijk aan tegemoetkomen. Natuurlijk wil je je bezoekers lang op je website houden – maar ook niet langer dan nodig. Als bezoekers verdwalen, zorgt dat voor frustraties en een negatieve gebruikservaring. De kans bestaat zelfs dat je ze verliest. Bye bye, potentiële klant!

 

Er bestaat helaas geen zaligmakende formule voor een perfecte website. Maar er zijn gelukkig wél enkele factoren die je helpen om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Voor we die toelichten, is het belangrijk om goed te begrijpen wat gebruiksvriendelijkheid precies inhoudt. 

User experience, web usability en user interface

  • User experience (UX) is de Engelse term die verwijst naar de gebruikservaring van je website. Vinden bezoekers gemakkelijk wat ze zoeken? Laden alle pagina’s, worden alle afbeeldingen en buttons correct weergegeven? Hoe beter de gebruikservaring, hoe groter de kans op conversie. Ook Google hecht meer en meer belang aan UX om een site bovenaan de zoekresultaten weer te geven. 
     

  • Website usability, of ‘de bruikbaarheid van een website’ in het Nederlands, is een onderdeel van de user experience. Bij web usability draait het vooral om bediening en navigatie. Vinden bezoekers vlot hun weg op je website? Is de structuur duidelijk? Kan je gemakkelijk van de ene pagina naar de andere navigeren, in zo weinig mogelijk kliks? 
     

  • User interface (UI): deze term doelt op de gebruikersomgeving. Hoe is die opgebouwd, welke concrete elementen vergemakkelijken de navigatie, hoe kan de gebruikersomgeving bijdragen aan een betere gebruikservaring? Waar user experience het totaalplaatje van de gebruikservaring omvat, doelen we met user interface specifiek op de elementen van de website, de tools, waarmee de bezoeker aan de slag gaat. Denk aan buttons, webpagina’s en formulieren.

Wat is een gebruiksvriendelijke website?

Een gebruiksvriendelijke website is een website die speciaal ontworpen en ontwikkeld werd om tegemoet te komen aan de behoeften en het zoekgedrag van de gebruiker. Op een gebruiksvriendelijke website: 

 

  • kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren,

  • vinden ze snel wat ze zoeken,

  • en kunnen ze gewenste acties uitvoeren. 

 

Een logische structuur, consistente navigatiemogelijkheden en een duidelijke indeling van de content zijn daarbij cruciaal. De website is ook maar beter geoptimaliseerd voor de verschillende devices (smartphone, tablet, desktop). En natuurlijk moet alle content die op de website staat relevant en duidelijk zijn voor de bezoeker – van foto’s en productinformatie tot teksten.

Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk? 3 tips 

1. Efficiëntie: is je website handig om te gebruiken? 

De snelheid waarmee gebruikers vinden wat ze zoeken speelt een cruciale rol. Al gehoord van de 5 seconden-regel? In die tijdsspanne moet het voor de bezoeker van je website duidelijk zijn wat je onderneming doet en waar ze voor staat. Wil je dat de bezoeker iets koopt? Is het de bedoeling om contact met je op te nemen? Of een online reservatie te maken? Maak dat doel duidelijk door middel van een button bovenaan je pagina. Opgelet: vermijd drukke webpagina’s met tientallen knoppen. Eén button bovenaan en nog eentje onderaan zijn voldoende.

2. Navigatie: de weg vinden zonder na te denken. 

Een website bestaat vaak uit elementen die steeds op dezelfde plaats staan. Wijzig je die vaste plek, dan raakt je bezoeker in de war. Denk bijvoorbeeld aan het winkelmandje, dat standaard rechts bovenaan een webpagina staat. Plaats je dat icoon ergens anders, dan druist dat in tegen de verwachting van je bezoeker en creëer je verwarring.  
 
Enkele voorbeelden van conventies zijn:

 

  • Het logo en de naam van je merk of bedrijf staan links bovenaan. Dat logo is meteen ook de knop om terug te keren naar de homepagina.

  • Het menu zet je bovenaan de pagina of links in een kolom: handig voor webshops met verschillende productcategorieën.

  • Er is een eenvoudige zoekfunctie die content in een klik tevoorschijn tovert.   

  • Contactinformatie komt onderaan.

  • URL’s krijgen een andere kleur en worden onderlijnd.

  • Herkenbare klikbare elementen zoals knoppen en tekstlinks laat je opvallen door hun lay-out.

  • En zoals we al zeiden: voor webwinkels komt het winkelmandje rechts bovenaan de pagina. 

3. Effectiviteit: doet je website wat hij moet doen? 

Je bezoekers haken af als het niet in één oogopslag duidelijk is hoe ze je website moeten gebruiken. Speelt YouTube het filmpje dat je wil bekijken niet af? Dan hindert dat je gebruiksgemak. Zo gaat het ook voor de bezoekers van jouw website als er iets niet naar behoren werkt.  
 

Enkele must-do’s om de effectiviteit van je website op te krikken:

Beperk de laadtijd

Doet je website er langer dan twee seconden over om te laden? Dan wordt je bezoeker ongeduldig.  De kans is groot dat bezoekers de website vroegtijdig verlaten, waardoor je boodschap (en je lead!) verloren gaat.

Responsive design

Zorg ervoor dat je website op verschillende devices werkt. Vooral mobile is daarbij heel belangrijk. Een website die niet geschikt is om via een smartphone te bezoeken, is tegenwoordig een absolute no-go. Ook een niet-responsieve website komt onprofessioneel over en kan je imago schaden.

Zo weinig mogelijk kliks

Je bezoeker moet in zo weinig mogelijk muisklikken bij de gewenste info op je site belanden. Bouw je website – of laat je website bouwen – volgens een duidelijke, logische structuur.

Meten is weten

Omdat er niet één perfecte manier bestaat om een gebruiksvriendelijke website te maken, is het slim om enkele tests te doen. Schakel je vrienden, familie en klanten in om een compleet beeld te krijgen en vraag hen om eerlijke feedback. 

 

Bij Telenet Business kan je gratis nagaan hoe je website wordt weergegeven op mobiele toestellen. Daarnaast geven we je graag tips voor een klantvriendelijke website. Ten slotte kan je met onze usability checklist je website testen op zwakke plekken. Hoe meer ‘ja’ je kan antwoorden op de lijst hieronder, hoe gebruiksvriendelijker je website.

Tot slot: wees inclusief 

Een gebruiksvriendelijke website is toegankelijk voor iedereen. Voorzie alt-beschrijvingen voor je afbeeldingen: een spraakassistent kan die voorlezen aan mensen met een visuele beperking. Met een lettertype dat goed leesbaar is, help je dan weer mensen met dyslexie of leesproblemen. Breng voldoende contrast aan in je huisstijlkleuren, om ook kleurenblinde bezoekers een fijne gebruikservaring te geven. Gebruik inclusieve taal: geef op een contactformulier meerdere genderkeuzes (bijvoorbeeld m, v en x) of vraag gewoon géén gender. Als je ten slotte afbeeldingen van mensen op je website zet, let er dan op dat ze een representatie zijn van onze samenleving.

Hulp nodig bij je website? We helpen je graag 

Ben je volop informatie aan het inwinnen over hoe je een website maakt, of laat maken? Dan kunnen wij je helpen. Neem gerust contact met ons op.

Nog meer inspiratie

Artikel

Welk online betaalsysteem heb jij nodig voor je webshop?
Een gebruiksvriendelijke webshop biedt meer dan één online betaalsysteem aan, zoals Payconiq en Paypal. Dat werkt drempelverlagend … en verhoogt je conversie.

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Wat is e-commerce en voor wie is het interessant?
E-commerce is de verzamelnaam voor online zakendoen. De meest gekende vorm is een webshop. Daarmee kan je je doelpubliek uitbreiden en je verkoop boosten.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

Een gebruiksvriendelijke website: cruciaal voor je zaak
Een gebruiksvriendelijke website betekent een groot verschil voor je conversie en je verkoopcijfers. Je keuzemenu, effectiviteit en laadtijd spelen een grote rol.

Artikel

Je webshop promoten: hoe doe je dat?
Je webshop promoten lijkt soms een onbegonnen zaak: er zijn zoveel mogelijkheden en alles lijkt geld te kosten. Maar met een slimme aanpak hou je het goedkoop.

Artikel

Zoek de 5 fouten in je website
Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.