Webmail

Een gebruiksvriendelijke website: belang, tips én checklist

29 januari 2024 - 8 min

We zijn verwend door het internet. We worden op onze wenken bediend met informatie en zijn het gewoon om in no-time te vinden wat we zoeken. De keerzijde daarvan voor jou als website-eigenaar? Ongeduldige bezoekers. Als ze te lang hun weg moeten zoeken op je website, gaan ze naar je concurrent. En dat kost je waardevolle, nieuwe leads. Daarom lijsten we enkele nuttige tips op om je website gebruiksvriendelijker te maken.

 

Het belang van een gebruiksvriendelijke website 

Je kan nog zoveel moeite doen om je afbeeldingen te voorzien van metadata en om andere SEO-principes te hanteren: als je website niet gebruiksvriendelijk is, haken je bezoekers af. Wie je website bezoekt, doet dat met een bepaald doel. Jij moet daar zo snel mogelijk aan tegemoetkomen. Natuurlijk wil je je bezoekers lang op je website houden – maar ook niet langer dan nodig. Als bezoekers verdwalen, zorgt dat voor frustraties en een negatieve gebruikservaring. De kans bestaat zelfs dat je ze verliest. Bye bye, potentiële klant!

 

Er bestaat helaas geen zaligmakende formule voor een perfecte website. Maar er zijn gelukkig wél enkele factoren die je helpen om de gebruiksvriendelijkheid te verbeteren. Voor we die toelichten, is het belangrijk om goed te begrijpen wat gebruiksvriendelijkheid precies inhoudt. 

User experience, web usability en user interface

  • User experience (UX) is de Engelse term die verwijst naar de gebruikservaring van je website. Vinden bezoekers gemakkelijk wat ze zoeken? Laden alle pagina’s, worden alle afbeeldingen en buttons correct weergegeven? Hoe beter de gebruikservaring, hoe groter de kans op conversie. Ook Google hecht meer en meer belang aan UX om een site bovenaan de zoekresultaten weer te geven. 
     

  • Website usability, of ‘de bruikbaarheid van een website’ in het Nederlands, is een onderdeel van de user experience. Bij web usability draait het vooral om bediening en navigatie. Vinden bezoekers vlot hun weg op je website? Is de structuur duidelijk? Kan je gemakkelijk van de ene pagina naar de andere navigeren, in zo weinig mogelijk kliks? 
     

  • User interface (UI): deze term doelt op de gebruikersomgeving. Hoe is die opgebouwd, welke concrete elementen vergemakkelijken de navigatie, hoe kan de gebruikersomgeving bijdragen aan een betere gebruikservaring? Waar user experience het totaalplaatje van de gebruikservaring omvat, doelen we met user interface specifiek op de elementen van de website, de tools, waarmee de bezoeker aan de slag gaat. Denk aan buttons, webpagina’s en formulieren.

Wat is een gebruiksvriendelijke website?

Een gebruiksvriendelijke website is een website die speciaal ontworpen en ontwikkeld werd om tegemoet te komen aan de behoeften en het zoekgedrag van de gebruiker. Op een gebruiksvriendelijke website: 

 

  • kunnen bezoekers gemakkelijk navigeren,

  • vinden ze snel wat ze zoeken,

  • en kunnen ze gewenste acties uitvoeren. 

 

Een logische structuur, consistente navigatiemogelijkheden en een duidelijke indeling van de content zijn daarbij cruciaal. De website is ook maar beter geoptimaliseerd voor de verschillende devices (smartphone, tablet, desktop). En natuurlijk moet alle content die op de website staat relevant en duidelijk zijn voor de bezoeker – van foto’s en productinformatie tot teksten.

Hoe maak je een website gebruiksvriendelijk? 3 tips 

1. Efficiëntie: is je website handig om te gebruiken? 

De snelheid waarmee gebruikers vinden wat ze zoeken speelt een cruciale rol. Al gehoord van de 5 seconden-regel? In die tijdsspanne moet het voor de bezoeker van je website duidelijk zijn wat je onderneming doet en waar ze voor staat. Wil je dat de bezoeker iets koopt? Is het de bedoeling om contact met je op te nemen? Of een online reservatie te maken? Maak dat doel duidelijk door middel van een button bovenaan je pagina. Opgelet: vermijd drukke webpagina’s met tientallen knoppen. Eén button bovenaan en nog eentje onderaan zijn voldoende.

2. Navigatie: de weg vinden zonder na te denken. 

Een website bestaat vaak uit elementen die steeds op dezelfde plaats staan. Wijzig je die vaste plek, dan raakt je bezoeker in de war. Denk bijvoorbeeld aan het winkelmandje, dat standaard rechts bovenaan een webpagina staat. Plaats je dat icoon ergens anders, dan druist dat in tegen de verwachting van je bezoeker en creëer je verwarring.  
 
Enkele voorbeelden van conventies zijn:

 

  • Het logo en de naam van je merk of bedrijf staan links bovenaan. Dat logo is meteen ook de knop om terug te keren naar de homepagina.

  • Het menu zet je bovenaan de pagina of links in een kolom: handig voor webshops met verschillende productcategorieën.

  • Er is een eenvoudige zoekfunctie die content in een klik tevoorschijn tovert.   

  • Contactinformatie komt onderaan.

  • URL’s krijgen een andere kleur en worden onderlijnd.

  • Herkenbare klikbare elementen zoals knoppen en tekstlinks laat je opvallen door hun lay-out.

  • En zoals we al zeiden: voor webwinkels komt het winkelmandje rechts bovenaan de pagina. 

3. Effectiviteit: doet je website wat hij moet doen? 

Je bezoekers haken af als het niet in één oogopslag duidelijk is hoe ze je website moeten gebruiken. Speelt YouTube het filmpje dat je wil bekijken niet af? Dan hindert dat je gebruiksgemak. Zo gaat het ook voor de bezoekers van jouw website als er iets niet naar behoren werkt.  
 

Enkele must-do’s om de effectiviteit van je website op te krikken:

Beperk de laadtijd

Doet je website er langer dan twee seconden over om te laden? Dan wordt je bezoeker ongeduldig.  De kans is groot dat bezoekers de website vroegtijdig verlaten, waardoor je boodschap (en je lead!) verloren gaat.

Responsive design

Zorg ervoor dat je website op verschillende devices werkt. Vooral mobile is daarbij heel belangrijk. Een website die niet geschikt is om via een smartphone te bezoeken, is tegenwoordig een absolute no-go. Ook een niet-responsieve website komt onprofessioneel over en kan je imago schaden.

Zo weinig mogelijk kliks

Je bezoeker moet in zo weinig mogelijk muisklikken bij de gewenste info op je site belanden. Bouw je website – of laat je website bouwen – volgens een duidelijke, logische structuur.

Meten is weten

Omdat er niet één perfecte manier bestaat om een gebruiksvriendelijke website te maken, is het slim om enkele tests te doen. Schakel je vrienden, familie en klanten in om een compleet beeld te krijgen en vraag hen om eerlijke feedback. 

 

Bij Telenet Business kan je gratis nagaan hoe je website wordt weergegeven op mobiele toestellen. Daarnaast geven we je graag tips voor een klantvriendelijke website. Ten slotte kan je met onze usability checklist je website testen op zwakke plekken. Hoe meer ‘ja’ je kan antwoorden op de lijst hieronder, hoe gebruiksvriendelijker je website.

Tot slot: wees inclusief 

Een gebruiksvriendelijke website is toegankelijk voor iedereen. Voorzie alt-beschrijvingen voor je afbeeldingen: een spraakassistent kan die voorlezen aan mensen met een visuele beperking. Met een lettertype dat goed leesbaar is, help je dan weer mensen met dyslexie of leesproblemen. Breng voldoende contrast aan in je huisstijlkleuren, om ook kleurenblinde bezoekers een fijne gebruikservaring te geven. Gebruik inclusieve taal: geef op een contactformulier meerdere genderkeuzes (bijvoorbeeld m, v en x) of vraag gewoon géén gender. Als je ten slotte afbeeldingen van mensen op je website zet, let er dan op dat ze een representatie zijn van onze samenleving.

Hulp nodig bij je website? We helpen je graag 

Ben je volop informatie aan het inwinnen over hoe je een website maakt, of laat maken? Dan kunnen wij je helpen. Neem gerust contact met ons op.