Breng je zaak online in orde

20 december 2022 - 6

We leven in een digitale wereld, waarin klanten eerst googelen en dan beslissen waar ze hun aankopen zullen doen. Daar kan je zaak de vruchten van plukken, als jij ervoor zorgt dat ze online in orde is. Weet je niet waar te beginnen? Begin dan met deze checklist af te vinken.

Check je gegevens op Google Mijn Bedrijf

Hebt je zelf je zaak al eens opgezocht in Google? Zoniet, dan is dit het moment om te kijken wat de zoekrobot al over jouw bedrijf verzameld heeft en of dat wel klopt. Dankzij de tool  Google Mijn Bedrijf  kan je zelf makkelijk je gegevens aanvullen en corrigeren.

Zijn je bedrijfsgegevens consistent? 

Als je dan toch je gegevens aan het updaten bent, kijk je best al je pagina’s na – van sociale media tot TripAdvisor of Booking.com en je website uiteraard. Je online gegevens (adres, e-mail, telefoon, …) zijn vaak het eerste dat een klant van je bedrijf ziet en die zorgen er dus mee voor dat je klant een positieve indruk overhoudt. Stel dat er op je Facebook-pagina andere openingsuren staan dan op je website, dan is dat erg verwarrend.

Klopt je bedrijfsvoorstelling nog? 

Bijvoorbeeld op sociale media wordt vaak een tekstje over het bedrijf gevraagd. Je hebt er baat bij om dit in te vullen. Schrijf een tekstje waarin je kort schetst wie je bent en wat je doet. Heb je al een voorstellingstekstje? Kijk dan na of dat intussen nog klopt en pas aan waar nodig. Zo vindt een klant die gaat kijken op je website, Facebook of Instagram en TripAdvisor een coherente omschrijving en heeft hij een duidelijk beeld van je bedrijf.

Controleer de instellingen op je Facebook-pagina

Bijvoorbeeld op sociale media wordt vaak een tekstje over het bedrijf Zorg ervoor dat alles is ingevuld op je Facebook-pagina, zodat (potentiële) klanten alle nodige informatie kunnen terugvinden. Gebruik ook de grote blauwe paginaknop bovenaan, die moedigt bezoekers aan om bijvoorbeeld je website te bezoeken. Je stelt zelf in waar de knop naar moet verwijzen. Ga zeker ook even door je instellingen en pas aan waar nodig.

Kan je Instagram-pagina nog beter?

Ook in je Instagram-instellingen zal je misschien een en ander nog niet ingevuld hebben. Zorg ervoor dat bezoekers in één oogopslag je bedrijfsomschrijving, je website en telefoonnummer kunnen zien. Zorg er ook voor dat je profiel openbaar staat, zodat iedereen je pagina kan opzoeken en vooral via de juiste hashtags je posts ziet opduiken.

Kijk je webshop na

Heeft je website ook een e-shop? Kijk even na of die volledig in orde is. Werkt alles naar behoren? Zijn de prijzen correct? Weet een klant die een maatje te klein gekocht heeft hoe hij het best terugstuurt? Merk je dat klanten vaak retourneren, dan zijn deze 9 oplossingen om retourneren te beperken misschien iets voor jou.

Benieuwd naar meer digitaal advies voor jouw zaak?

De Digitale Versnelling helpt je vooruit!

Doe de test: Hoe scoort jouw website vandaag?

Inspiratie

Artikel

Sneller internet: 3 onmisbare voordelen voor je zaak
In de digitale wereld van vandaag werken je medewerkers én je klanten voortdurend online. 3 voordelen van sneller internet voor bedrijven.

Artikel

“Het aantal bezoekers op mijn webshop is nu al vertienvoudigd!”
Een website ontwerpen is voor ondernemers niet eenvoudig. Daarom schakelde Tilia Flowers de experten van Online Essentials in. Het bezoekersaantal vertienvoudigde!

Artikel

3 Stappen naar meer omzet en klanten dankzij je wifi
Wist je dat 88% van de Vlaamse consumenten kiest voor een zaak met wifi? Op café, restaurant en hotel: je bezoekers willen veilig kunnen surfen op snelle, stabiele, gratis wifi.