Webmail

Breng je zaak online in orde

20 december 2022 - 6 min

We leven in een digitale wereld, waarin klanten eerst googelen en dan beslissen waar ze hun aankopen zullen doen. Daar kan je zaak de vruchten van plukken, als jij ervoor zorgt dat ze online in orde is. Weet je niet waar te beginnen? Begin dan met deze checklist af te vinken.

 

Check je gegevens op Google Mijn Bedrijf

Hebt je zelf je zaak al eens opgezocht in Google? Zoniet, dan is dit het moment om te kijken wat de zoekrobot al over jouw bedrijf verzameld heeft en of dat wel klopt. Dankzij de tool  Google Mijn Bedrijf  kan je zelf makkelijk je gegevens aanvullen en corrigeren.

Zijn je bedrijfsgegevens consistent? 

Als je dan toch je gegevens aan het updaten bent, kijk je best al je pagina’s na – van sociale media tot TripAdvisor of Booking.com en je website uiteraard. Je online gegevens (adres, e-mail, telefoon, …) zijn vaak het eerste dat een klant van je bedrijf ziet en die zorgen er dus mee voor dat je klant een positieve indruk overhoudt. Stel dat er op je Facebook-pagina andere openingsuren staan dan op je website, dan is dat erg verwarrend.

Klopt je bedrijfsvoorstelling nog? 

Bijvoorbeeld op sociale media wordt vaak een tekstje over het bedrijf gevraagd. Je hebt er baat bij om dit in te vullen. Schrijf een tekstje waarin je kort schetst wie je bent en wat je doet. Heb je al een voorstellingstekstje? Kijk dan na of dat intussen nog klopt en pas aan waar nodig. Zo vindt een klant die gaat kijken op je website, Facebook of Instagram en TripAdvisor een coherente omschrijving en heeft hij een duidelijk beeld van je bedrijf.

Controleer de instellingen op je Facebook-pagina

Zorg ervoor dat alles is ingevuld op je Facebook-pagina, zodat (potentiële) klanten alle nodige informatie kunnen terugvinden. Gebruik ook de grote blauwe paginaknop bovenaan, die moedigt bezoekers aan om bijvoorbeeld je website te bezoeken. Je stelt zelf in waar de knop naar moet verwijzen. Ga zeker ook even door je instellingen en pas aan waar nodig.

Kan je Instagram-pagina nog beter?

Ook in je Instagram-instellingen zal je misschien een en ander nog niet ingevuld hebben. Zorg ervoor dat bezoekers in één oogopslag je bedrijfsomschrijving, je website en telefoonnummer kunnen zien. Zorg er ook voor dat je profiel openbaar staat, zodat iedereen je pagina kan opzoeken en vooral via de juiste hashtags je posts ziet opduiken.

Kijk je webshop na

Heeft je website ook een e-shop? Kijk even na of die volledig in orde is. Werkt alles naar behoren? Zijn de prijzen correct? Weet een klant die een maatje te klein gekocht heeft hoe hij het best terugstuurt? Merk je dat klanten vaak retourneren, dan zijn deze 9 oplossingen om retourneren te beperken misschien iets voor jou.

Benieuwd naar meer digitaal advies voor jouw zaak?

De Digitale Versnelling helpt je vooruit!

Nog meer inspiratie

Artikel

Welk online betaalsysteem heb jij nodig voor je webshop?
Een gebruiksvriendelijke webshop biedt meer dan één online betaalsysteem aan, zoals Payconiq en Paypal. Dat werkt drempelverlagend … en verhoogt je conversie.

Artikel

Wat is een SSL-certificaat en waarom heb ik dat nodig?
Een SSL-certificaat vertelt meer over de beveiliging van de communicatie tussen je website en je bezoekers. Hoe beter het certificaat, hoe veiliger.

Artikel

Wat is e-commerce en voor wie is het interessant?
E-commerce is de verzamelnaam voor online zakendoen. De meest gekende vorm is een webshop. Daarmee kan je je doelpubliek uitbreiden en je verkoop boosten.

Artikel

Betalen met gsm: interessante oplossingen voor je zaak
Steeds meer klanten verwachten dat ze veilig mobiel kunnen betalen. Maar welke oplossingen zijn er voor betalen met gsm? En wat moet jij als zaakvoerder doen?

Artikel

Een gebruiksvriendelijke website: cruciaal voor je zaak
Een gebruiksvriendelijke website betekent een groot verschil voor je conversie en je verkoopcijfers. Je keuzemenu, effectiviteit en laadtijd spelen een grote rol.

Artikel

Je webshop promoten: hoe doe je dat?
Je webshop promoten lijkt soms een onbegonnen zaak: er zijn zoveel mogelijkheden en alles lijkt geld te kosten. Maar met een slimme aanpak hou je het goedkoop.

Artikel

Zoek de 5 fouten in je website
Je website levert niet de verwachte resultaten op? Dan mis je misschien net die noodzakelijke details voor een efficiënte website. Check 5 veelgemaakte fouten en los ze meteen op!

Artikel

5 vuistregels om uw bedrijf online op de kaart te zetten
Hoe online klanten werven in een snel veranderende digitale wereld? Investeert u liefst in een eigen website, gelooft u meer in een Facebook-pagina of mikt u voluit op sociale media?

Artikel

Een eigen website. En wel hierom!
Wat heb je nodig om een eigen website te maken? Hoe zit dat met domeinnamen en hosting? We helpen je op weg!

Artikel

Wifi maakt je zaak zichtbaarder
Gratis wifi voor je bezoekers? Da’s goeie reclame voor je onderneming. En dat mag je gerust letterlijk nemen.

Artikel

Hoe meer klanten winnen met een actiegerichte website?
Nu hebt u misschien een mooie website. Maar levert deze ook leads, prospecten en klanten op? Leer hoe een actiegerichte site meer verkoop oplevert.

Artikel

6 sites met gratis foto's voor uw blog of website
U kunt legaal toffe beelden downloaden? En toch gratis. Test deze 6 sites met gratis afbeeldingen.

Artikel

Ottercider
België is allesbehalve een ciderland, maar daar brengen Toon en Laura van Ottercider binnenkort verandering in. 7 jaar geleden zetten ze al een eerste appelazijn op tafel. Maar vandaag pronkt hun appelcider op de kaart van Vlaamse topchefs. Het resultaat van pure passie en zin voor ondernemen.

Artikel

Eindelijk orde in uw contactenlijst
Online shoppen. We love it! En we verwachten stiekem ook van alle bedrijven dat ze aan e-commerce doen. Is het nuttig voor jouw bedrijf om producten of diensten via internet te verkopen? En eens besloten, hoe begin je er dan aan? Wij helpen je met onze checklist.

Artikel

Zelf je website aanpassen
Als klant is er niks zo frustrerends als terechtkomen op een website met verouderde informatie. En als ondernemer is het al even vervelend dat je niet eens zelf je openingsuren kan aanpassen.

Artikel

Is uw website goed te lezen op iPhone en andere mobieltjes?
Steeds meer surfers surfen mobiel. Is uw website goed te lezen op een iPhone, iPad en andere mobile toestellen?

Artikel

Is jouw site mobielvriendelijk?
Heb je je website al eens met een smartphone bezocht? En? Hoe ziet dat er uit? Nu steeds meer mensen surfen via het kleine scherm, is een mobiele site een must.

Artikel

Zo kuist u uw hele mailbox op in enkele klikken
Het nieuwe jaar begint u allicht graag proper. Helaas bevat uw mailbox nu nog ontzettend veel e-mails. Hoe verwijdert u die allemaal in één keer?

Artikel

Zo breng je je zaak online in orde | Telenet Business
Klanten googelen eerst en beslissen dan waar ze hun aankoop zullen doen. Zorg er met deze tips voor dat je zaak online in orde is.

Artikel

De meest digitale haakwinkel slaat straf internet aan de haak
Al van ‘videowinkelen’ gehoord? Het Haakbeest verkoopt via videobellen: “De groei van onze winkel wordt zo alleen maar bevorderd!”

Artikel

Schep orde in je contactenlijst
Een onoverzichtelijke berg contacten in je smartphone en veel dubbele en ontbrekende nummers? Tijd voor wat orde in de digitale chaos.

Artikel

Van nood deugd maken is eigen aan sector
Matthias De Caluwe reflecteert in De Verderkijkers over de veerkracht van de horecasector en creatieve samenwerkingen die ontstonden.

Artikel

Jij bent klantvriendelijk, maar is je website dat ook?
Draag jij klantvriendelijkheid hoog in ’t vaandel in je zaak? Pas dit dan ook toe online, op je website. Hoe je dat doet, lees je hier.

Artikel

Is jouw website geschikt voor smartphones?
38% van alle internetverkeer verloopt via smartphones. Dat de website van je zaak geschikt is voor kleine schermen is dus van vitaal belang. Voldoet hij aan de normen?

Artikel

Hoe online ondernemen naast Zalando en Bol.com?
Scoren als ondernemer? Los dan het probleem op van je klant. En doe dat op je eigen manier, met oog voor duurzaamheid, service … en tips van CEO Dewi Van de Vyver.