Webmail

Beter scoren via zoekmachines:

26 januari 2023 - 5 min

Wie uw website niet kent, komt er allicht op terecht via een zoekmachine zoals Google. Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

De ontwikkelingen binnen zoekmachinemarketing gaan sneller dan ooit tevoren. Mobile is niet meer weg te denken, Google blijft verder innoveren en steeds meer bedrijven streven naar meetbare resultaten van hun investeringen in zoekmachinemarketing.

SEO: kwalitatieve webteksten worden beloond!

U moet zo goed mogelijk scoren in zoekmachines. Google voert echter regelmatig veranderingen door in haar algoritme. De bedoeling: komen tot meer ‘eerlijke’ zoekresultaten en websites met onnatuurlijke linkpatronen en agressieve webspamtactieken bestraffen.
 
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. De kwaliteit van uw webteksten bepaalt grotendeels hoe hoog u eindigt in de natuurlijke Google zoekresultaten. Vergeet daarbij niet te werken aan uw zgn. ‘metatags’: de achterliggende titels en beschrijvingen binnen iedere pagina van uw website, die de reële inhoud van uw boodschap mee moeten reflecteren.
 
Eén belangrijke tip echter: gebruik geen ‘truukjes’, zoals bijvoorbeeld het overdreven gebruik van bepaalde sleutelwoorden in uw webteksten. De kans is groot dat u daardoor lager gaat scoren!

Wordt uw website aantrekkelijk voorgesteld op mobiele toestellen?

De meeste websites worden vandaag niet meer bezocht via een PC, maar via een tablet of smartphone. Webwinkels genereren bijvoorbeeld voor miljarden euro’s aan omzet via mobile, en mobiele gebruikers vertonen in veel gevallen een ander gedrag dan op websites. Google paste alvast zijn schermen aan aan het type device waarmee men werkt.
 
Hoe zit het met uw eigen website? Wordt die even aantrekkelijk voorgesteld op een tablet of smartphone als op een gewone PC? ‘Responsive design’ verwijst naar de technologie die ervoor moet zorgen dat de visuele presentatie van de website wordt aangepast aan het type device dat men gebruikt. Praat erover met de verantwoordelijke van uw website!

Adverteren via Google

U kunt uw website beter laten scoren in zoekresultaten door extra te betalen. Zo verschijnt uw website als ‘betaalde advertentie’, bovenaan of rechts van de ‘natuurlijke’ zoekresultaten in Google. De mogelijkheden om online te adverteren via Google AdWords zijn vandaag sterk uitgebreid. U betaalt zelf hoeveel budget u wil spenderen, per dag of per keer dan men erop klikt.Daarnaast werd het Google Display Netwerk gelanceerd. Hiermee kunt u gerichte advertenties inzetten voor specifieke doelgroepen; deze kunnen dan verschijnen op tienduizenden andere websites, video’s en apps.

Werk op meerdere kanalen tegelijk

Iedere zoekopdracht in Google geeft ook lokale resultaten, video’s, afbeeldingen of nieuwsberichten weer. Op basis van de zoekintentie wil Google zoveel mogelijk relevante ‘blended search’-resultaten tonen.
Daarom schenkt u best ook aandacht aan uw aanwezigheid op andere kanalen: LinkedIn, YouTube, een externe blog, Pinterest, Facebook,...

Google Analytics: meten is weten

Google is allang niet meer alleen een zoekmachine. Zo is er Google Analytics, een gratis dienst van Google welke u kunt gebruiken om alle activiteit naar, op en van uw website te meten en hierin meer inzicht te krijgen.

Google Analytics vertelt u onder meer hoe bezoekers op uw site zijn gekomen, welke de meest populaire onderdelen van uw website zijn, wat uw klanten hebben gedaan op uw site, hoe lang men op een bepaalde pagina blijft, op welke pagina men uw website verlaat, welke bezoekers u het meeste opleveren, enz.

Pakt u het goed aan, dan kunt u via Google veel te weten komen over uw (potentiële) klanten, hun wensen en gedrag, en de geografische spreiding van uw klantenkring.

Meer informatie over zoekmachinemarketing vindt u op de website van Frankwatching.

Nog meer inspiratie

Artikel

Je websitestrategie bepaalt het succes van je website
Een websitestrategie helpt je om je vooropgestelde doelstellingen te behalen. Wat wil je precies bereiken met je website? Goed begonnen is half gewonnen!

Artikel

Soorten cookies op het internet en hun werking
Websites plaatsen verschillende soorten cookies wanneer je ze bezoekt. Heb jij een website? Dan ken je maar beter de werking van de verschillende types.

Artikel

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)
Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort.

Artikel

Verrijk je website met gratis iconen
U zoekt icoontjes om diensten en rubrieken op uw website te illustreren? Deze 49.400 icoontjes zijn helemaal gratis.

Artikel

AD Consulting
Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”
7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet je verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw.

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Beter scoren via zoekmachines
Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.