Geld verdienen aan een nieuwe klant? Dat kost je zaak 5 à 10 keer meer dan dezelfde omzet halen bij een bestaande. Bovendien spenderen klanten die bij je terugkeren, gemiddeld 67 % meer. Redenen genoeg om werk te maken van een strategie om je bestaande klanten te soigneren én te behouden. Customers for life!
Waarom wil je bestaande klanten aan je binden?
Geld is één zaak: bestaande klanten leveren nu eenmaal meer winst op. Maar er is méér. Je hoeft er minder budget voor marketing tegenaan te gooien en de conversieratio van je nieuwsbrief, sociale posts … is ook hoger bij deze doelgroep. Extra troef? Dankzij waardevolle feedback van bestaande klanten is er ook ruimte voor verbetering. Optimaliseer jij je producten of diensten? Dan trek je automatisch ook meer nieuwe, tevreden klanten aan.
Tips om je klanten nooit meer te laten gaan
1. Bied een excellente service
Sommige diensten zijn inherent aan je business: goederen moet je tijdig leveren en commerciële afspraken moet je nakomen. Maar je kan ook een stap verdergaan. Overtref de verwachtingen van je klant. Stuur hem een mailtje meteen na aankoop om te polsen of hij tevreden is. Zo’n extraatjes in jouw service maken een wereld van verschil!
2. Maak van klantgerichtheid een bedrijfscultuur
Een postieve customer experience bieden is niet alleen een proces. Het is een bedrijfscultuur waarvan iedereen - ook eventuele onderaannemers of partners - moet doordrongen zijn. Bouw met je team aan een cultuur die klantenservice op de eerste plaats zet.
3. Toon je klanten hoe hard je ze waardeert
Klanten zijn aangenaam verrast als je ze af en toe een boodschap van dank of waardering stuurt. De verleiding om er nog een commercieel aanbod aan toe te voegen is natuurlijk groot, maar laat dat gerust voor een andere keer. Klanten zullen je oprechte bedanking appreciëren!
4. Anticipeer op wat klanten willen
Communiceer uitgebreid met je klanten en zorg er ook voor dat je zoveel mogelijk over hen te weten komt: klantgegevens, persoonlijke interesses, activiteiten op sociale media en feedback uit vorige contactmomenten ... Met die informatie anticipeer je in de toekomst nog beter op de wensen van je klant.
5. Centraliseer je klantgegevens met CRM
Tientallen of honderden klanten en meerdere verkopers in huis? Dan zorgt CRM-software ervoor dat je alle info handig centraliseert in één database. Wie zijn je klanten? Welk profiel hebben ze? Wat hebben ze jou al opgeleverd? In één oogopslag bekijk je al deze info dankzij CRM.