Digitaal samenwerken: klaar voor de volgende stap?

01 juli 2020 - 3 min

Heeft het coronavirus ook uw bedrijf noodgedwongen tot thuiswerken aangezet? En voelde u zich daarbij ook in snelheid gepakt? Met dat gevoel staat u alvast niet alleen. Veel bedrijven hebben snel een aantal technologische keuzes moeten maken om thuiswerk toe te laten. Nu is het tijd voor een volgende stap: een weloverwogen investering in de juiste tool voor uw bedrijf.

Misschien koos u voor een tool die u al in huis had, maar nog niet eerder in gebruik had genomen? Of moest u toch de markt afschuimen naar een tool die thuiswerk mogelijk maakt? In dat geval gaven criteria als laagdrempeligheid en beschikbaarheid ongetwijfeld de doorslag. Zo kwamen heel wat bedrijven automatisch uit bij Teams van Microsoft. Of bij een tool van een andere gevestigde waarde als Google of Cisco. Vaak zetten die leveranciers zelfs een gratis aanbod in de markt. Heel wat bedrijven deden ook een beroep op clouddiensten om te kunnen thuiswerken. Die zijn vandaag zowat synoniem met snelheid en flexibiliteit.

Investeer met het oog op de toekomst

In elk geval dwongen de omstandigheden veel bedrijven tot een snelle, tactische keuze. Intussen zijn we enkele maanden verder en is de tijd rijp om alsnog een technologiekeuze te maken die past binnen uw langetermijnstrategie. Vooral omdat het ernaar uitziet dat thuiswerk een blijvertje is: niet voor niets geldt die nieuwe, digitale manier van (samen)werken als het nieuwe normaal.

 

Volgende adviezen tillen uw digitale samenwerking alvast naar een hoger niveau: 

 

  1. Stem uw hr-beleid af op de nieuwe realiteit waarin we kantoor- en thuiswerk blijven combineren.
  2. Voorzie uw medewerkers ook thuis van alle nodige middelen om optimaal te werken: van een eenvoudige koptelefoon en een tweede, groter beeldscherm tot een aangepaste bureaustoel.
  3. Zorg ervoor dat uw medewerkers ook thuis in alle veiligheid kunnen werken. Want met de toename van thuiswerk is helaas ook het aantal cyberaanvallen gestegen.
  4. Stel duidelijke regels op voor het gebruik van uw tools voor thuiswerk. Al was het maar om te vermijden dat medewerkers zonder uw medeweten andere in gebruik nemen.
  5. Betrek uw medewerkers in het veranderingsproces, zodat zij de nieuwe tools vlotter accepteren en ten volle benutten.
  6. Bepaal welke tools onmisbaar zijn voor de werking van uw bedrijf en voorzie een noodoplossing bij uitval of storing.
  7. Integreer de nieuwe tools met uw bestaande backofficesystemen.
  8. Zorg voor de nodige schaalbaarheid, zodat u het gebruik van uw tools flexibel kunt uitbreiden en afbouwen.

3 tips van onze collega’s: ook zij moesten zich aanpassen

Ook Telenet Business is door corona in een digitale wervelstorm terechtgekomen. Uit die ervaringen hebben wij een handvol praktische lessen getrokken. Doe er uw voordeel mee!

 

  1. Beperk online vergaderingen tot 50 minuten. Zo is iedereen op tijd voor een eventuele volgende vergadering.
  2. Beleg geen vergaderingen tussen 12 en 13 uur. De lunch is heilig.
  3. Las ook voldoende informele contactmomenten in: van chatsessies ter vervanging van de smalltalk aan de koffieautomaat, tot e-pero’s of digitale borrels.

Als de coronacrisis al iets heeft aangetoond, dan is het dat Unified Communications & Collaboration (UC&C) een essentiële bouwsteen is voor de digitale transformatie van uw bedrijf. Benieuwd wat Telenet Business u op dat vlak te bieden heeft? Neem hier snel een kijkje!

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet