Uw telefoonnummer: uw belangrijkste bondgenoot bij digitale marketing

17 juli 2019 - 3 min

In het tijdperk van digitale marketing en de alomtegenwoordigheid van sociale media hebben ondernemers en kmo’s veel – soms zelfs té veel – opties voor de promotie van hun producten en diensten.

 

Wij vroegen advies aan Tarik Hennen, consultant digitale strategie bij BECI (Brussels Enterprises Commerce & Industry).

Naast belangrijke opportuniteiten loopt u het risico dat u een van uw belangrijkste marketingbondgenoten uit het oog verliest: uw telefoonnummer.

 

Vijf adviezen die u koste wat het kost moet opvolgen:

1. Controleer of uw telefoonnummer zichtbaar is op uw website

Staat uw telefoonnummer bovenaan de homepage van uw website?


Heel vaak is dat niet het geval. Moet de bezoeker op zoek gaan naar uw telefoonnummer? Dan verliest u elke dag klanten! Vergeet nooit een van de belangrijkste functies van uw website: uw klanten in staat stellen om contact met u op te nemen. En daarvoor is en blijft de telefoon een kanaal waar u niet omheen kan.

2. Controleer of uw telefoonnummer aanklikbaar is

Een telefoonnummer uit het hoofd leren om een bedrijf of handelszaak te contacteren? Vervelend!

 

Zorg er daarom voor dat de telefoonnummers op uw website automatisch oproepen opstarten op smartphones. Daarvoor volstaat een eenvoudige regel programmeercode. U hoeft geen webspecialist te zijn.

3. Controleer of uw telefoonnummer correct vermeld staat in telefoongidsen en op websites van derden

Vaak plaatsen andere websites de contactgegevens van uw bedrijf op hun website (soms zelfs zonder dat u dat beseft). Er worden bijvoorbeeld profielen aangemaakt op websites zoals de Gouden Gids of Google My Business.


Dat is uitstekend als doorverwijzing naar uw bedrijf … op voorwaarde dat uw contactgegevens – zoals uw telefoonnummer – correct en identiek zijn op alle websites die ze opnemen. Het worden ook de ‘NAP-gegevens’ genoemd (name, address, phone).

4. Meet de efficiëntie van uw publiciteit met specifieke nummers

Maakt u reclame – op de sociale media of met een folder? En lukt het u om uw return on investment nauwkeurig te meten? Weinig bedrijven slagen daarin …


Toch bestaat daarvoor een eenvoudig middel. Gebruik een apart telefoonnummer voor elk publiciteitskanaal zodat u de resultaten nauwgezet opvolgt. U hoeft alleen de omzet te meten van nieuwe klanten (of bestellingen) die bij u binnenlopen via een specifiek telefoonnummer gelinkt aan een reclamevorm. Die cijfers houdt u tegen de kostprijs van de publiciteit. Een eenvoudige berekening die u een goed idee geeft van de efficiëntie van uw marketing.

5. Verzorg uw klantendienst en de beantwoording van oproepen

Te vaak investeren bedrijven in marketingacties met als doel om telefoonoproepen en offerteaanvragen te genereren, zonder dat ze vooraf werk maken van de kwaliteit van hun klantendienst. Maar precies daar moet u beginnen! Want krijgt uw klant geen kwaliteitsvolle opvolging? Dan heeft het geen zin om geld uit te geven aan reclame die u niet efficiënt in een groeiend zakencijfer omzet.

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet