Hoe je blijven onderscheiden als ondernemer tussen Bol en Zalando?

05 januari 2021 - 3 min

Corona is voor ondernemers een opportuniteit die je niet kunt weigeren. Dat zegt Dewi Van de Vyver, CEO van de scale-up Flow Pilots en ICT-Woman of the year 2020. In het Nspire-interview moedigt ze ondernemers aan om digitaler te gaan.

“COVID-19 is voor mij een duwtje om verder te denken, om nog beter na te denken over wat mijn klant nodig heeft in een toekomst met pandemieën.” Dat zegt Dewi Van de Vyver in een interview met Lisbeth Imbo tijdens het Nspire-seminarie van Telenet Business.

Breng je zaak online

Als ondernemer moet je volgens de CEO van Flow Pilots op zoek gaan naar antwoorden op vragen zoals ‘Wat betekent het om in zo’n wereld te leven?’, ‘Waaraan hebben mensen nood?’ En ‘hoe breng je dat op een veilige manier?’ 

 

Dat het digitale belangrijk is in het aanbod dat je als ondernemer en winkelier anno 2021 doet, staat volgens Dewi buiten kijf. “Geen start-up kan zonder digitaal luik, zegt ze. “Mensen moeten je vinden. Start minstens met de basis. Vul je openingsuren in op Google, claim er je bedrijf en verduidelijk je aanbod.”

Er is ruimte naast Bol en Zalando

“Het belangrijkste in alles: los een probleem voor je klant op”, vervolgt Dewi. “Als je dit kan op een niet-digitale manier, dan is dat prima. Maar zodra je klanten online alternatieven vinden die beter of goedkoper zijn, dan ben je die klant wel kwijt.”

Er is zeker plaats naast Bol en Amazon voor ondernemers die unieke alternatieven bieden.

Dewi Van de Vyver

CEO Flow Pilots

Dewi weet dat Amazon, Bol en Zalando moeilijke concurrenten zijn, maar ze ziet toch kansen liggen. “Er is zeker en vast ruimte voor kleine nichespelers, bijvoorbeeld voor een shop met sneakers of hippe truien die niemand anders online aanbiedt. Deze producten vind je bij mensen die er door gepassioneerd zijn. Andere waarden waarmee je je kunt onderscheiden zijn duurzaamheid, ecologie, lokale productie…” 

 

De cruciale vraag? “Wat maakt je product zo uniek dat mensen het niet bij een ander zouden kopen?”, zegt Dewi. “Is het je service, je operational excellence…? Zorg er dan voor dat mensen dit zien!”

Mensen willen voelen en beleven

Consumenten worden verwend met online winkelen, maar we willen ook dat de winkels er nog zijn als we zin hebben om te shoppen. Hoe ziet Dewi dat evolueren? 

 

“Ik denk dat mensen nood hebben aan voelen en beleven. We noemen het een beleveniseconomie. Het offline gaat een plaats blijven hebben, in combinatie met online. Denk voorbij de klassieke winkel. Denk aan hybride vormen, zoals een koffiebar met schoenwinkel, of een plaats waar je iets kan eten en naar een lezing kan gaan. Ik verwacht dat deze hybride winkels zullen opkomen.” 

 

De taak hier van ondernemers? “Het gaat om inspiratie en mensen impulsen geven. We mogen niet onderschatten hoe belangrijk dat is.”

Over Dewi Van de Vyver

Dewi Van de Vyver is CEO van de scale-up Flow Pilots en ICT Woman of the Year 2020. Met haar team van 30 mensen maakt ze digitale tools voor mensen en bedrijven. 

 

Bijvoorbeeld de mobiele salesapp van Soudal, de Sodexo4You-app, een oplossing die presentaties op de smartphone brengt en het beloningssysteem Buck-e dat kinderen en hun ouders beloont als ze naar school fietsen.

Benieuwd hoe Dewi vandaag anders werkt door corona? Lees het interview met ICT-topvrouwen Dewi Van De Vyver en Martine Tempels: “We zoeken een nieuw evenwicht in dit anders werken”

 

Meer info op www.flowpilots.com

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet