Dado Van Peteghem over het nieuwe DNA van bedrijven tijdens Nspire2020

10 november 2020 - 4 min

De huidige manier van business voeren, is niet langer duurzaam en toekomstbestendig want als bedrijf alleen geraak je er niet meer. Partnerships moeten meer in het DNA van de economie verweven worden. Dat zegt Dado Van Peteghem, die bedrijfsleiders al jaren adviseert over hoe ze hun werking en producten verder kunnen digitaliseren. Hij is founding partner van Scopernia (het vroegere Duval Union Consulting) en bracht samen met Nils van Dam, de CEO van Milcobel, onlangs een nieuw boek uit: “Metasystems - How trust can change the world”.

“Met DCA hebben we een internettoegang over Coax van Telenet Business met een 4G back-uplijn op de sites in Beerse en Olen. Een 4G back-uplijn garandeert de toegang tot het internet wanneer de verbinding via de vaste internetkabel wegvalt. Deze oplossing zorgt ervoor dat er bij problemen automatisch overgeschakeld wordt op mobiel internet via 4G. De maandelijkse kleine bijdrage voor de 4G back-up garandeert ons een grote mate van bedrijfszekerheid,” vertelt Dennie Keunen, hoofd ICT bij DCA.

 

Een probleem aan de bekabeling – door aannemingswerken, een storm … - wordt doorgaans door Telenet Business zelf vastgesteld. “Op het moment dat er een probleem is, krijgen wij een alarm in onze systemen. De overschakeling van bekabeling naar draadloos gebeurt eigenlijk automatisch,” vertelt Bart Van Grunderbeek, Corporate Accountmanager bij Telenet Business. “Wij werken proactief. Het komt op die manier vaak voor dat wij, eerder dan de klant, weet hebben van een probleem. Wij kunnen dan de klant verwittigen welke concrete actie we gaan ondernemen. Wanneer de bekabeling terug in orde is, wordt er automatisch overgeschakeld op de standaard vaste hoofdlijn.”

Onze verbeeldingskracht is ons wapen voor de toekomst. Als we onze verbeeldingskracht samenleggen, kunnen we meer bereiken. Dus laat ons met z’n allen de handen in elkaar slaan.

Dado Van Peteghem

Scopernia

Netwerk in DNA

Maar hoe vergroot je dit maatschappelijke draagvlak van je bedrijf? Van Peteghem gelooft sterk dat we nieuwe soorten partnerships moeten nastreven. In die samenwerkingen moet ‘purpose’ het centrale thema worden.

 

“Behalve op groei en technologie moet je inzetten op nieuwe samenwerkingen die het maatschappelijke draagvlak van je bedrijf vergroten: doing well & doing good at the same time. Meer dan ooit bepalen je netwerken en de snelheid waarmee je deze samenwerking opbouwt, de sterkte en het succes van je bedrijf. Het partnership tussen Unilever en Procter & Gamble is hier een mooi voorbeeld van: deze twee concurrenten werken via Loop samen om zoveel mogelijk plastics uit hun keten te weren.” Door dit partnership hebben ze niet alleen hun maatschappelijk draagvlak vergroot, de twee bedrijven zijn ook sterk gegroeid.

 

Van Peteghem vindt dat deze netwerken meer in het DNA van onze nieuwe economie moeten verweven zitten. “Unilever en Procter & Gamble zijn directe concurrenten, maar hebben toch de handen in elkaar geslagen. Dat is opmerkelijk. Partnerships zorgen ervoor dat je als bedrijf beter beseft wat er zich in andere sectoren en buiten je eigen bedrijfsleven afspeelt. Dat is vandaag belangrijker dan ooit: het geeft je als bedrijfsleider de nodige nieuwe inzichten”, zegt hij.

 

Partnerships moeten dus naar de kern van elk bedrijfsmodel gebracht worden volgens Van Peteghem. “Als je samenwerkt met een ander bedrijf heb je niet alleen een bredere impact op de maatschappij en meer slagkracht. Het zorgt er ook voor dat je meer gebruiksgemak kan creëren voor de klant en dat je sterker kan inzetten op innovatie.” Van Peteghem haalt ook de samenwerking tussen Brussels Airlines en Tomorrowland aan: zodra iemand met het vliegtuig naar ons land vertrekt, begint de TML-experience. De ervaring eindigt pas als de festivalganger het vliegtuig terug naar huis neemt.

Verder dan samenwerking alleen

Een partnership kan pas succesvol zijn als de de samenwerking verder gaat dan het louter bijeenbrengen van twee bedrijfsactiviteiten. “Denk niet alleen ‘what’s in it for me?’, maar wel: ‘what’s in it for us?’. Vertrouwen is hier een cruciale factor”, zegt Van Peteghem. “Dat kan groeien door elkaars taal te spreken, het c-level mee te betrekken en ook transparant te zijn over je werking en je verwachtingen.” Verder is het belangrijk om niet niet alleen de worst case scenario’s uit te werken. Integreer ook voldoende positieve assumpties over wat je samen kan bereiken. Dat komt het vertrouwen ten goede. “Focus ten slotte op de lange termijn. De quick wins zijn uiteraard belangrijk, maar de mindset moet verder reiken dan het komende jaar.”

 

Eenmaal je eigen organisatie van je bedrijf op punt staat, kan je op zoek gaan naar partners waarmee je wil samenwerken. Dat kunnen overheden zijn, maar evengoed spelers uit een andere sector, concurrenten (zoals Unilever en P&G), banken of start-up’s. “Onze verbeeldingskracht is ons wapen voor de toekomst. Als we onze verbeeldingskracht samenleggen, kunnen we meer bereiken. Dus laat ons met z’n allen de handen in elkaar slaan.”

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet