Contact

Toerisme Oostende geniet altijd van de juiste telecomformule

28 december 2021 - 4

Oostende is meer dan zon, zee en strand. Het is ook shoppen, het Filmfestival en evenementen het hele jaar lang. Toerisme Oostende leidt dit alles in goede banen. Zorgeloos bellen en surfen is daarbij cruciaal.

Telecom net zo flexibel als eb en vloed

“Onlangs kwamen er 3.000 bezoekers naar het Garnaalkrokettenfestival”, glimlacht Hans Knockaert, accountant bij Toerisme Oostende. “Dit overdonderende succes deed zoveel deugd omdat we ermee een eigen product promoten: de vers gevangen garnalen die onze vissers hier elke ochtend aan de vistrap lossen.”

 

Dit en vele andere evenementen om de Koningin der Badsteden te promoten, bepalen in sterke mate de wisselende telecombehoeften van de dienst Toerisme Oostende. 

 

“Als toeristische dienst van de Stad Oostende leven wij met het ritme van de zee en de seizoenen. Tegelijk moeten we te allen tijden verbonden blijven”, legt Hans uit. “Via vaste telefonie krijgen we heel wat vragen van binnen- en vooral buitenlandse toeristen. Onze diensten hebben dan weer mobiele telefonie nodig om in heel de stad én van huis uit met elkaar te werken, bijvoorbeeld voor het coördineren van evenementen en voor het scannen van QR-codes op het strand. Drie vierde van de tijd werken onze marketing-, B2B- en evenementendienst buiten. Soms laten we zelfs een tijdelijk kantoor plaatsen op een evenement of de zeedijk. Ook dan rekenen we op een stabiel mobiel signaal.”

Telecompakketten volgens behoefte

Hoe meer evenementen en hoe zonniger aan zee, hoe meer data en gesprekken heen en weer flitsen over het Telenet-netwerk. “Vroeger hadden we niet altijd de juiste telecomoplossing”, vergelijkt Hans. “Het mobiel bereik was niet altijd goed. De facturen liepen soms onverwacht hoog op en veranderingen vragen en krijgen, verliep stroef.”

 

Dat veranderde toen de toeristische dienst bij Telenet Business aanklopte op aanraden van een bevriende organisatie.

 

“Nu hoeven we ons geen zorgen meer te maken over de stabiliteit van internet, de capaciteit van onze mobiele abonnementen en de bereikbaarheid tot op de stranden”, getuigt Hans.

 

Ook flexibiliteit en een vriendelijke, persoonlijke service zijn sindsdien inbegrepen in de telecomabonnementen.

 

“Voor ons is het heel belangrijk dat we kort op de bal kunnen spelen. Als we vandaag een vraag hebben, willen we daarop meteen een antwoord. Zo belden we voor het opzetten van het vaccinatiecentrum met onze contactpersoon bij Telenet Business. Hij reageerde heel klantvriendelijk en flexibel. Op korte tijd zette hij onder meer een nieuw 0800-nummer voor ons op.”

Flexibel… en toch stabiel

Voor de vaste lijn koos Toerisme Oostende de zekerste oplossing: Corporate Fibernet met een back-uplijn. “Supersnel en stabiel vast internet is voor ons een basisvoorwaarde”, zegt Hans. “Al onze toepassingen draaien via internet en Google Workspace in de cloud. Dus als internet uitvalt, zijn we werkloos. Dan kunnen we onze klanten niet informeren, geen tickets verkopen, onze partners niet helpen, enzovoort. Maar dankzij deze oplossing stroomt internet altijd, zelfs wanneer de vaste verbinding onderbroken wordt.”

 

De flexibiliteit laat zich vooral voelen in de mobiele oplossingen die inkrimpen en aangroeien als eb en vloed. “We veranderen regelmatig van pakket volgens onze noden. Telenet Business regelt bijvoorbeeld snel meer Business Mobile-abonnementen tijdens het Filmfestival en de zomermaanden. Nadien schakelt het die weer uit. Ook op deze kortlopende oplossingen worden de juiste formules toegepast, zodat we altijd het beste tariefplan hebben.”

Mooi binnen budget

Budgettair wil de toeristische dienst inderdaad weten waar hij aan toe is. “We moeten het doen met de budgetten die ons worden toegewezen. Dankzij overleg met Telenet Business en de vastgelegde contracten weten we op voorhand hoeveel we moeten budgetteren.”

 

Meteen zit Toerisme Oostende ook gebeiteld voor de toekomst. “We verwachten alleen maar een stijging van het volume aan data, onder meer omdat we steeds slimmer de toeristen monitoren.” 

 

Wetende dat de Telenet Business-oplossingen vlot mee-evolueren, kunnen Hans en zijn team meer energie investeren in het verwennen van hun toeristen.

We veranderen regelmatig van pakket volgens onze noden. Zelfs op kortlopende oplossingen worden de juiste formules toegepast, zodat we altijd de beste tarieven krijgen.

Hans Knockaert

Accountant bij Toerisme Oostende


Uitdagingen

  • Altijd en overal verbonden zijn.
  • Stabiele en snelle internetverbinding.
  • Sterk wisselende telecomnoden.

 

Oplossingen

  • Corporate Fibernet met back-uplijn.
  • Telenet Business Mobile.
  • Flexibele service.
     

Voordelen

  • Steeds vast en mobiel bereikbaar.
  • Altijd het beste tariefplan.
  • Back-upverbinding als vast internet weg zou vallen.

 

 

Over Toerisme Oostende

Toerisme Oostende zorgt voor het promoten van de Koningin der Badsteden en het wegwijs maken van toeristen. Op de dienst werken 39 medewerkers. Het team groeit tot 50 medewerkers tijdens het zomerseizoen. De inspanningen van de Toerisme Oostende hebben geleid tot een grote groei in toeristen, hotelboekingen en evenementen. “We zijn uniek door de ervaring die we hebben om grote events te organiseren. Daardoor vroegen ze ons onder meer het WK veldlopen en veldrijden organiseren.”