Terugblik op
NSPIRE On Air

“Sta stil bij wat je vandaag moet doen om morgen nog relevant te zijn”

Tijdens de driedelige talkshow NSPIRE On Air ontvingen Jo Caudron en Amber Janssens een reeks gasten die opmerkelijke durf toonden met hun bedrijf. Dit zijn de belangrijkste lessen die we van de centrale gasten leerden.

Hans Bourlon

Hans Bourlon

CEO van Studio 100

CEO van Studio 100

"We zijn begonnen met een klein hondje in een omroepcabine van anderhalve vierkante meter. Vandaag is ons bedrijf een gigantische olievlek”

Hans Bourlon deelde in NSPIRE On Air zijn visie over het thema ‘groeien’. Hij vertelde over dúrven groeien en hoe te investeren in nieuwe markten.

Opportuniteiten zien

Vind je jezelf een ondernemer met durf?

“Als we terugblikken op de ontstaansgeschiedenis van Studio 100 is dat allicht een van de conclusies. We zijn begonnen met een klein hondje in een omroepcabine van anderhalve vierkante meter. Vandaag is ons bedrijf een gigantische olievlek met onder meer een animatiestudio in Sydney waar 250 mensen werken, grootschalige musicals en negen themaparken in verschillende landen. Maar die groei is weloverwogen en stap voor stap gebeurd. Via een combinatie van opportuniteiten zien, daarop inspelen, beslissingen durven nemen en via overnames.”

Diversificatie is ook groei

Wanneer is ‘durven’ het lef hebben om iets nieuws te proberen, en wanneer is het gokken?

“We zijn niet op een cowboyachtige manier gegroeid. We zetten niet zomaar alles op het spel om groter te worden. Maar ondernemen is voor mij ook vlaggen planten op onbekend terrein. Daarbij kun je niet altijd wachten tot alle parameters gunstig staan. Soms moet je durven springen en deels voortgaan op je buikgevoel. Het gevaarlijkste dat we ooit hebben gedaan, is in 1999 het Meli-park overnemen – het huidige Plopsaland De Panne. Dat gebeurde samen met Christian Van Thillo. Hij dacht: Gert en Hans weten waar ze mee bezig zijn. Maar wij dachten van hem hetzelfde. (lacht) Dat was extreem durven. Gelukkig is het goed uitgedraaid.”

 

Hoe krijg je die mindset – durven groeien – op scherp bij je medewerkers?

’Groeien is bij ons nooit een doel op zich geweest. We zijn beginnen te diversifiëren uit veiligheid: wat als Samson plots niet meer populair is, of er gebeurt iets met Gert? Maar de praktijk leert dat diversifiëren ook een manier van groeien is. Op een gegeven moment krijgt een bedrijf zo de dynamiek van een trein: je wilt controleren waar hij naartoe rijdt, maar tegelijk blijft hij versnellen. Dat creëert een dynamische ambiance onder de medewerkers. Zij krijgen uitzicht op een carrière met doorgroeimogelijkheden en variatie, ook internationaal.’

Thierry Geerts

Thierry Geerts

Country Director Google Belgium

Country Director Google Belgium

"Als je weet wie je eindklant is, wordt technologische keuzes maken eenvoudiger"

Thierry Geerts kwam in NSPIRE On Air aan het woord over het thema ‘aanpassen’. Hij reflecteerde over het belang van technologie bij verandering en de link met de mens daarbij.

Kies de juiste innovatietrein

Bedrijven staan te weinig bij stil bij wat ze vandaag moeten doen om morgen nog relevant te zijn, meent Thierry Geerts. “Facturatie, productie, human resources: werkelijk alles is gebaseerd op eerdere industriële revoluties. Dat moet vandaag allemaal tegen het licht van de huidige technologie gehouden worden om te ontdekken hoe je je business kan heruitvinden.”

Volgens Geerts wijst digitalisering bedrijven de juiste weg, maar hoe weten organisaties op welke innovatietrein ze moeten springen? “Door naar hun klanten te kijken. Als ze begrijpen wie de eindklanten van hun producten of diensten zijn, waar die zich bevinden en welke noden ze hebben, wordt technologische keuzes maken veel eenvoudiger.”

 

Het belang van een missie

Mensen meekrijgen met die verandering heeft de grootste slaagkans wanneer bedrijfsleiders zowel hun passie als de rol die hun bedrijf speelt in de wereld kunnen vertalen naar de medewerkers.

Geerts: “Winst maken was vroeger het hoogste doel. Vandaag hebben bedrijven een missie nodig, bijvoorbeeld rond duurzaamheid of een sociaal-maatschappelijke thema, om iedereen mee te krijgen binnen een transformatietraject.”

Martijn Aslander

Martijn Aslander

Tech-filosoof en auteur

Tech-filosoof en auteur

"Technologie is een prachtig hulpmiddel, maar mensen moeten zich meer digitaal bewust zijn"

Martijn Aslander vertelde in NSPIRE On Air over het thema ‘opstarten’. Hij nam de keuzes van de gasten onder de loep vanuit zijn ervaring als lifehacker en ideeënkanon. 

Tsunami van prikkels

Check jij je mail om de haverklap? Dan laat je anderen jouw werkdag bepalen. Het is maar een van de vele voorbeelden die Martijn Aslander, tech-filosoof en auteur van ‘Ons Werk is Stuk’, aanhaalt om te concluderen dat ons werk ‘stuk’is.

“Het echte werk gebeurt vandaag vaak in de randen van de werkdag, als de informatiestroom wat luwer is. Dat zegt genoeg. Hoe vaak zijn we niet afgeleid door mails, berichtjes en andere digitale prikkels? Die tsunami maakt mensen niet gelukkig. Integendeel, het leidt tot onrust en in het slechtste geval tot burn-outs.”

 

Digitaal fit

Aslander is niet anti-technologie. Wel vindt hij dat de opmars van technologie op de werkplek pas voor meer werkplezier kan zorgen als de werknemers er gezond mee omspringen. “Het is een prachtig hulpmiddel, maar mensen moeten zich meer digitaal bewust zijn. We springen vaak onhandig met digitale tools om. De meeste werknemers gebruiken maar een fractie van het potentieel van hun computer. En wat erger is: ze schamen zich om hulp te vragen.” 

De oplossing begint volgens Aslander met digitaal fit te worden. “Maak afspraken over welk digitaal werkgereedschap je in een team gebruikt, overleg daar regelmatig over, stel een digitaal werkmanifest op, verdiep je ‘s avonds in slimme systemen in plaats van te bingewatchen. Je zal merken dat je snel – wat ik noem – informatiekapitaal vergaart.”

Herbekijk NSPIRE On Air!

NSPIRE On Air is een online tv-programma met Jo Caudron en Amber Janssens voor en met ondernemers over durven kiezen in een wereld vol technologie. De uitzendingen gemist? Herbekijk ze hier.

Inspiratie

Artikel
Glenn van ’t Friethuis verovert thuismarkt langs digitale weg
Hij durfde het businessmodel van de frituur op zijn kop te zetten en waagde zich met zijn thuisleveringen op het terrein van de pizza- en kebabkoeriers. Niet aarzelend, maar volle gas vooruit, met een park van elf wagentjes, de Frithuismobies – en een uitgekiende digitale marketing.
Artikel
De eerste websupermarkt: Stijn introduceert met Hopr een digitale concurrent voor de grote ketens
Stijn Martens introduceert met Hopr de eerste 100% online supermarkt in België en zet zijn voet daarmee pal naast die van de traditionele grote supermarktketens
Artikel
Tom van Marbles stelt alle bedrijfsregels in vraag. Met succes.
Noem Tom Herrijgers niet de baas van zijn communicatiebureau Marbles. Toch niet in de traditionele zin van het woord. Samen met zijn medewerkers durft hij elke bedrijfsregel in vraag te stellen.