Telenet.be

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Geschiedenis

 
 
 
 

Onze geschiedenis in een notendop

2021

  • Uit het rapport van telecomregulator BIPT van 8 januari (rij- en treintest campagne 2021) blijkt dat Telenet/BASE de beste resultaten haalt voor downloadsnelheden. Ook op vlak van de stemkwaliteit van een telefoongesprek scoort Telenet heel hoog.
  • Midden januari scharen we ons als main partner achter het project RSCA Women. Samen met de club zullen we onder meer meer inclusie en diversiteit nastreven voor meisjes in het voetbal in Brussel.
  • We pakken eind januari uit met ‘Play Sports Open’: een nieuwe gratis sportzender voor alle Telenet TV-klanten.
  • Telenet en BASE ondersteunen vanaf februari ook RCS, de opvolger van de sms.
  • BASE biedt vanaf midden februari een combinatie van zijn mobiel aanbod en internet en tv aan. Hiervoor worden de bestaande BASE-abonnementen tezamen aangeboden met de diensten van onze start-up TADAAM.      
  • We selecteren midden maart na een grondige procedure Ericsson, Nokia en Google Cloud als partners voor de uitrol van ons 5G-netwerk.
  • Telenet breidt zijn investeringen in het Vlaamse medialandschap uit met een participatie van 49% in Caviar Group. Samen hebben we de ambitie om verder te bouwen op de creativiteit en kwaliteit van de Vlaamse mediasector. Zo kunnen we onze sterke lokale content en talenten internationaal maximaal laten renderen.
  • Op 1 april wordt de Prime Video-app beschikbaar op onze nieuwste generatie TV-box.
  • Om klanten maximaal te ondersteunen in tijden van veranderende gewoontes, lanceert Telenet ONE: een volledig nieuw aanbod dat je zelf samenstelt. Eén internetverbinding voor binnen en buiten zonder volumelimieten, mét vrije keuze van televisieaanbod en een standaard inbegrepen internetbeveiliging.
  • In mei kondigen we de samenwerking met onderwijs-ICT-specialist YES.be aan. We willen scholen helpen hun onderwijs te digitaliseren. Daarbij willen we iedereen meekrijgen, ook kwetsbare leerlingen. Telenet en YES bieden een allesomvattend aanbod met een internetaansluiting, een wifi-netwerk, laptops, software, beveiliging en technische ondersteuning voor het lager,  middelbaar en hoger onderwijs.

2020

  • Eind januari richten we samen met KU Leuven, VUB, ULB en programmeerschool BeCode een ‘Academy for Digital & Data Talent’ op, om de digitale kennis en technische vaardigheden van onze eigen medewerkers te versterken via vorming, bijscholing of omscholing. 
  • In februari kondigen DPG Media en Telenet aan samen een volwaardig streamingaanbod met lokale en internationale content te willen lanceren via een joint venture tussen de twee bedrijven. Op die manier willen ze maximaal inspelen op het veranderende kijkgedrag en een lokaal alternatief bieden in de wereld van streamingdiensten.    
  • Midden februari opent Telenet met The Park een nieuwe virtual reality-venue in het centrum van Brussel.  
  • Eltrona neemt eind februari de activiteiten in Luxemburg over van SFR-Coditel, eigendom van Telenet. Deze fusie bezegelt het strategische partnership tussen de aandeelhouders van Eltrona en Telenet.  
  • Op 13 maart beslissen we in het kader van de bestrijding van het coronavirus om alle medewerkers die technisch en operationeel van thuis uit kunnen werken, te vragen om dat ook te doen vanaf maandag 16 maart.  We willen iedereen door deze uitzonderlijke tijden helpen. Voor iedereen connectiviteit garanderen is onze absolute prioriteit. 
  • Onder de noemer ‘#samenerdoor’ bieden we klanten onder andere extra ontspanning en datavolume.  
  • Zora Robotics stelt gratis robots ter beschikking aan Belgische verzorgingstehuizen. Telenet steunt dit initiatief door -waar nodig- de connectiviteit in de rusthuizen te versterken.  
  • Midden maart besluiten we om aan scholen of sociale organisaties als OCMW’s, op aanvraag vouchers uit te delen waarmee kanszoekende jongeren die thuis geen internetverbinding hebben, kunnen connecteren op het Telenet Wi-Free signaal. 
  • Telenet biedt ondersteuning aan de Data Against Corona Taskforce door te helpen met de data-analyse.  
  • Telenet lanceert het #SamenErdoor platform. Een initiatief van Telenet medewerkers dat dagelijks inspiratie, tips en tricks wil aanbieden om de Belg het hoofd te helpen bieden aan het leven in tijden van COVID-19.  
  • Op 1 april wordt de fusie tussen Eltrona en SFR-Coditel formeel afgerond.  
  • Telenet helpt het isolement voor coronapatiënten te doorbreken. We bieden al onze zakelijke klanten uit de zorgsector met meerdere televisietoestellen Yelo Play tijdelijk gratis aan. In samenwerking met IT-dienstenleverancier Econocom verdelen we ook 500 gratis smartphones met BASE-simkaart en 500 extra datasimkaarten van BASE aan psychiatrische ziekenhuizen en instellingen uit de bijzondere jeugdzorg.  
  • We zetten onze schouders onder het initiatief van DigitalForYouth.be om kanszoekende leerlingen een gratis laptop te bezorgen, zodat ze digitaal afstandsonderwijs kunnen volgen. Telenet schenkt niet enkel laptops, maar ook minstens 50.000 euro aan DigitalForYouth.be en laat medewerkers toe via het bestaande vrijwilligersprogramma van het bedrijf DigitalForYouth.be te helpen met het gebruiksklaar maken van de laptops. 
  • Telenet start vanaf 7 mei de gefaseerde terugkeer van medewerkers. Veiligheid blijft daarbij de eerste prioriteit. 
  • We blijven de overheid ondersteunen in haar strijd tegen de Covid19 pandemie, door een belangrijke technische en financiële bijdrage te leveren, meer bepaald via het Covid19 Track & Trace callcenter.  
  • Telenet Business en beveiligingsbedrijf NVISO sluiten in mei een strategisch partnership rond cybersecurity. We bundelen de krachten en bieden voortaan een volledig geïntegreerde cybersecuritydienst aan voor bedrijven in verscheidene sectoren. Nu het “slimme huis” steeds meer in opmars is, wil Telenet zijn klanten helpen om hun weg te zoeken in het aanbod aan slimme toestellen. Eind mei lanceren we ‘De Slimme Entrée’: een combinatie van een slimme deurbel en een slim slot. 
  • Telenet start in juni een bewustwordingscampagne rond sharenting in het kader van #TelenetGo. Met het in 2019 gestarte project wil Telenet de Belg helpen om slimmer om te gaan met digitale media. 
  • The Park, de VR-experience locaties van Telenet, breidt zijn aanbod uit naar de huiskamer. Klanten kunnen een VR-bril uitlenen via Telenet-winkelpunten en zo thuis verschillende spellen spelen. 
  • Op 18 juni wint CTO Micha Berger de 'Mobile Europe & European Communications CTO of the Year Award 2020: Trailblazer’
  • Eind juni installeert Telenet Netflix op de voorlaatste generatie digicorders.  
  • We starten in juni eveneens gesprekken met Fluvius over de realisatie van het datanetwerk van de toekomst.
  • In juli lanceren The Park, Woestijnvis en VIER een virtual reality-game gebaseerd op het populaire programma De Mol.
  • Augustus staat in het teken van entertainment. DPG Media en Telenet verkondigen de geboorte van Streamz na goedkeuring van de Europese Commissie. Deze Vlaamse streamingdienst brengt vanaf het najaar 2020 het beste van lokale en internationale content samen. 
  • Op 14 augustus bereiken Telenet en Eleven Sports een overeenkomst voor de uitzendrechten van de nieuwe Eleven Pro League kanalen. Play Sports-abonnees kunnen het Belgisch voetbal bekijken via hun vertrouwde sportpakket. 
  • BASE geeft zijn prepaid aanbod een boost: meer eenvoud en daarbovenop tot vier keer meer mobiele data en onbeperkt bellen naar alle BASE-klanten.·        
  • Telenet geeft de combinatie thuis- en kantoorwerk in de toekomst een nieuwe invulling. We besluiten ook om ons personeel al zeker tot eind 2020 te laten thuiswerken.
  • Eind augustus start 9lives de gaming-webserie ‘Beat the Boomer. Hierin daagt lokale Godfather of Gaming Christophe "Praga" Philips voorbijgangers uit tot een PlayStation-duel.
  • The Park steekt in september de grens over met meteen twee gloednieuwe VR-speelhallen in Nederland.  
  • Op 14 september schiet Streamz, het nieuwe en lokale streamingplatform van DPG Media en Telenet, officieel uit de startblokken.
  • YUGO doneert 30 000 euro aan het goede doel na verschillende acties in het Brusselse.
  • Op 1 oktober gaat Telenet in zee met Naki Power. Telenet YUGO- en WIGO-klanten kunnen gebruik maken van 24 uur gratis opladen met de oplaadserivce van Naki Power.
  • Jeroen Bronselaer wordt de nieuwe CEO van SBS. Hij blijft deel uitmaken van het Senior Leadership Team (SLT) van Telenet en de media-activiteiten die niet exclusief op Telenet-klanten gericht zijn aansturen.·        
  • We starten midden oktober met een proefproject met basisinternet voor kwetsbare gezinnen. Onze Telenet Essential Internet-oplossing bestaat uit basisinternet aan een vast tarief van 5 euro per maand voor kwetsbare groepen die thuis geen of zeer beperkte internetconnectie hebben.
  • Vanaf 13 november lanceert Telenet de nieuwe toepassing ‘Telenet One Number’. Met Telenet One Number kan een klant zijn mobiele nummer en de gegevens van zijn smartphone aan zijn eSIM-smartwatch linken. Een primeur in België.
  • We zijn voor de achtste maal leider in duurzaamheid in de Dow Jones Sustainability Index, categorie wereldwijde mediasector.
  • Telenet kondigt de stopzetting van 9lives aan. Vanaf 31 januari 2021 zijn de site en het forum niet langer actief.
  • In december brengt The Park in samenwerking met Studio 100 entertainment tot bij je thuis, dit aan de hand van een interactieve app van de nieuwe  K3-single "Piramide van Liefde".
  • Telenet/SBS, Mediahuis, Proximus/Skynet en Pebble Media richten midden december samen een nationale reclameregie op.
  • De Telenet TV-app wordt beschikbaar op Apple TV en Android TV.

2019

  • In januari lanceren Telenet en The Park een Virtual Reality-beleving gebaseerd op de fictiereeks ‘De Dag’. Telenet brengt zo content van eigen bodem écht tot leven in een VR-beleving waarin je zélf kan meespelen. In februari opent Telenet eveneens zijn 3de virtual reality-venue The Park in Hasselt.
  • Begin februari schaart Telenet zich achter het initiatief ‘Sign for my future’ gedragen door het Klimaatmandaat dat burgers, jongeren, bedrijven en middenveldorganisaties verbindt en dat de politici wil aanmoedigen om een ambitieuzer klimaatbeleid uit te tekenen en op te nemen in de nieuwe regeerakkoorden.
  • Midden februari lanceert Telenet met YUGO het eerste televisieaanbod zonder decoder en afstandsbediening, gecombineerd met de beste connectiviteit. Hiermee speelt Telenet in op de millenials en digital savvies die voor hun entertainment voortdurend switchen tussen schermen en platformen. De YUGO-app bundelt zo veel mogelijk relevante content en is het vertrekpunt van de hele tv-ervaring.
  • Eind februari krijgt Telenet als enige Belgische bedrijf een gouden award in het ‘RobecoSAM Sustainability Yearbook 2019’. De gouden award is een bekroning voor de leiderschapspositie op vlak van duurzaamheid die Telenet in september 2018 opnieuw behaalde in de wereldwijde media-industrie.
  • In maart huldigden RWDM en Telenet een splinternieuwe ruimte in voor ‘Crampons-Crayons’, het project waarmee de club meer dan 1000 aangesloten jongeren een handje toesteekt bij het maken van hun huiswerk.
  • Eind april startte de graduele uitrol van een nieuw type decoder. Grootste vernieuwingen zijn de afstandsbediening met stembediening, opnames die bewaard worden in de cloud, en integratie van Netflix en YouTube.
  • Telenet publiceert een studie in mei die aantoont dat de helft van de Vlaamse gezinnen communiceert met elkaar via sociale media zoals WhatsApp, zelfs als iedereen thuis is. Om op deze trend een antwoord te bieden verbreedt Telenet WIGO en zet in op gemoedsrust voor elk soort gezin.
  • Na het uitzonderlijke succes van het vijfde seizoen - meer dan 5 miljoen views op alle platformen, zonder lineaire uitzending – maakt de populaire tienerserie D5R zijn terugkeer met een gloednieuw zesde seizoen. Vanaf 24 juni zijn meteen alle afleveringen van het nieuwe seizoen beschikbaar in Play (en dus ook Play More) via de Telenet TV-theek.
  • Eind september brengt Telenet GIGA-internet naar heel Vlaanderen en Brussel. 5 jaar na “De Grote Netwerf" lanceertTelenet de beloofde snelheden van 1 gigabit per seconde.
  • Telenet wil ervoor zorgen dat iedereen digitale mogelijkheden steeds veilig en bewust kan ontdekken. Het bedrijf engageerde zich daarvoor al eerder met acties zoals De Digitale Duik. Telenet  lanceert een nieuw concept met #TelenetGo. Onder deze koepel worden verschillende initiatieven gebundeld die allemaal hetzelfde doel hebben: ervoor zorgen dat mensen het beste halen uit technologie maar tegelijk slim omgaan met hun schermen.
  • Telenet en SBS bewijzen dat jongeren nog altijd aangesproken worden door goeie Vlaamse content. wtFOCK is de Vlaamse versie van SKAM, een Noorse jeugdserie die zo’n hype werd dat het concept werd opgepikt voor adaptaties in verschillende landen. De cijfers liegen er niet om: wtFOCK bleek ook hier een succes met tot 400.000 kijkers jonger dan 35 jaar en 1.000.000 views per week op het eigen platform, en intussen bijna 100.000 volgers op de officiële Instagram account.
  • Telenet maakt begin oktober bekend dat het in de loop van 2020 het analoge radio- en televisiesignaal op zijn kabel zal beginnen stopzetten.  Hiermee wordt er ruimte vrijgemaakt op de kabel voor het steeds toenemende digitale verkeer.
  • The Park opent op 1 november zijn vierde VR-venue in Kortrijk, in samenwerking met Howest.
  • Telenet kondigt in december aan zich om te vormen naar een flexibele ‘agile’ organisatie. Dit type organisatie wordt gekenmerkt door minder hiërarchie en kleinere, wendbare en autonome teams waar mogelijk. Telenet gelooft dat deze aanpassing in manier van werken het bedrijf in staat zal stellen om snel en accuraat te blijven inspelen op het snel veranderende gedrag van de klanten.
  • Om alle apparaten die met het internet verbonden zijn tegelijk te beveiligen, lanceren we in december ‘Telenet Safespot’: en combinatie van een geavanceerd antivirusprogramma en automatisch geïnstalleerde software op de modem.   

2018

  • Begin 2018 versterken we onze investeringen in het SFR-netwerk in de Laars van Henegouwen en Brussel om onze dienstverlening op gelijk niveau te trekken met de Telenet kwaliteitstandaard.
  • In februari sluiten Telenet en Nethys een 5-jarige MVNO-overeenkomst. Dit laat VOO toe om zijn aanbod verder uit te breiden op het mobiele netwerk van Telenet.
  • Begin maart maakt Telenet zijn intentie bekend om het volledige eigendom te verwerven over De Vijver Media NV. Na de goedkeuring van de mededingingsautoriteiten zal Telenet 100% eigenaar worden van de commerciële televisiekanalen VIER, VIJF en ZES en het productiehuis Woestijnvis. Zo zullen we nog meer en sneller kunnen inspelen op vernieuwingen op het gebied van kijkervaring of reclame.
  • Eind maart lanceert Telenet zijn tweede eigen serie ‘De Dag’, een productie van FBO/Woestijnvis. Het is een bloedstollende serie over een bankgijzeling in een kleine stad. Alle afleveringen worden meteen beschikbaar gesteld voor de abonnees van Play en Play More. ‘De Dag’ zal dit najaar ook op VIER uitgezonden worden.
  • In april lanceert Telenet Business ‘Wifi Business’. Hiermee kunnen horecazaken, praktijken met een wachtzaal (zoals dokters of bandencentrales) of kantooromgevingen die regelmatig klanten ontvangen, hun bezoekers op een veilige en eenvoudige manier laten surfen: er wordt immers een apart wifi-signaal voorzien voor de klanten en bezoekers van de zaak.
  • Eind april kondigen Telenet en Solutions 30, Europa’s grootste aanbieder van oplossingen voor nieuwe technologieën, aan dat ze een akkoord hebben bereikt om - onder de bedrijfsnaam ‘Unit-T’ - een joint venture op te richten die ‘field services’ in België zal aanbieden: technische ondersteuning voor allerlei soorten digitale oplossingen zoals het ‘Internet of Things’. Telenet heeft een aandeel van 30%, Solutions 30 heeft de resterende 70% in handen.
  • In mei zet Telenet met ‘The Park’ een volgende stap in zijn entertainmentstrategie. ‘The Park’ is een gloednieuw concept waar bezoekers ondergedompeld worden in virtual reality ervaringen.
  • Eind mei geeft de Belgische Mededingingsautoriteit zijn goedkeuring voor de overname van Nextel (TelelinQ NV). Telenet Business haalt zo extra expertise in huis om totaaloplossingen te ontwerpen, bouwen en beheren voor middelgrote en grote bedrijven.
  • In juni lanceert Telenet ‘Telenet Tinx’. Hiermee bieden we bedrijven totaaloplossingen voor het ‘Internet of Things’: van idee tot uitwerking via een veilig en performant netwerk. We willen bedrijven slimmer maken door hun apparaten op een veilige manier met elkaar te laten communiceren.
  • In juni stellen de Waalse regering en de 3 nationale mobiele operatoren (Orange, Proximus en Telenet) de eerste resultaten voor van een groot netwerkinvesteringsproject dat het aantal witte zones in de mobiele netwerken in Wallonië wil wegwerken. In december 2017 ondertekenden de drie operatoren daarover een akkoord met de Waalse Regering waarbij elke operator zich engageerde tot een investering van een extra 20 miljoen € en de Waalse Regering zich verbond tot het afschaffen van de belasting op de gsm-masten. De eerste resultaten zijn alvast positief: 23 van de 39 zones werden reeds weggewerkt en het globale gemiddelde van de 4G-outdoor-dekking van de drie operatoren voor die 39 gemeenten is toegenomen van 71,2% tot 87,5% (in bepaalde gemeenten is de dekking zelfs gegroeid van minder dan 35% tot meer dan 70% en zelfs 90%).
  • In juni verlengt Telenet zijn akkoord met Eleven Sports. Ook de komende drie seizoenen zullen de Spaanse, Italiaanse en Duitse voetbalcompetities te bekijken zijn via Play Sports, net zoals de NBA. Ook het lineaire kanaal Eleven Sports 3 zal toegevoegd worden aan het Play Sports aanbod.
  • Eind juni verwelkomt Telenet zijn nieuwe CFO, Erik Van den Enden. Erik verlaat AB InBev om vanaf midden augustus Birgit Conix op te volgen.
  • In juli ondertekenen Vlaams minister-president Geert Bourgeois, Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters en CEO van Telenet John Porter een Memorandum of Understanding (MoU) over het supersnel digitaal netwerk van de toekomst. Het doel van de overeenkomst is om Vlaamse bedrijven en gezinnen aan de wereldtop te brengen inzake innoverende digitalisering. Telenet engageert zich om in de komende jaren ultrahoge snelheden op zijn netwerk aan te bieden.
  • In september wordt Telenet voor de 6de keer op rij uitgeroepen tot wereldwijde leider in duurzaamheid binnen de Dow Jones Sustainability Index, categorie wereldwijde mediasector. Telenet blijft ook voor het achtste opeenvolgende jaar lid van de Dow Jones Sustainability Europe en World Indices.
  • In oktober sluiten Telenet en Brussels South Charleroi Airport een strategische samenwerking om de luchthaven 3.0 te creëren. Het doel is om van de luchthaven van Brussel-Charleroi een heuse ‘digitale hub’ maken met behulp van IoT (Internet of Things).
  • Nog geen halfjaar nadat Telenet haar virtual reality-venue The Park opende in Antwerpen, opent Telenet al de deuren van een nieuwe vestiging. Sinds begin november stap je ook in Dok Noord in Gent de sensationele en meeslepende wereld van VR binnen. 
  • In November lanceert Telenet een nieuwe campagne ‘On va vous booster la ville’ om de harten van ‘de Brusseleirs’ te overtuigen. ‘We boosten de stad’ draait helemaal rond de eigenheid van een grootstad als Brussel, dat waar iedere Brusselaar zich in herkent: de snelheid, de openheid, de vele nationaliteiten, …
  • Midden november verlengt Telenet zijn contract met HBO: nieuwe reeksen zijn in Vlaanderen als eerste bij Telenet te bekijken. Daarbovenop is nu ook de volledige catalogus van content die het productiehuis ooit produceerde beschikbaar in Play en Play More.
  • In december neemt Telenet het kabelnetwerk van Etterbeek over. Telenet is nu eigenaar van het netwerk waarop het al sinds 1997 telecommunicatiediensten aanbiedt en krijgt zo volledige controle over de huidige en toekomstige kwaliteit van het net, zodat het klanten nog beter kan dienen.

2017

  •  Op 10 februari verwelkomt Telenet Lycamobile als een nieuwe Full MVNO op zijn mobiele netwerk. Een belangrijke mijlpaal: Lycamobile is immers ’s werelds grootste internationale MVNO. Tegelijkertijd verkoopt Telenet zijn MVNO Ortel Mobile aan Lycamobile. De gecombineerde klantenbasis van Lycamobile en Ortel Mobile bedraagt in België om en bij de 1 miljoen klanten. Deze stap bouwt verder op de succesvolle multibrand strategie van het vroegere BASE Company, waarin ook sterke MVNO partnerships passen.
  • Telenet Business lanceert in maart ‘De Digitale Versnelling’ om digitaal ondernemerschap te stimuleren. 1.000 zelfstandigen en kmo’s kunnen een gratis bezoek aanvragen van een onafhankelijke digitale expert. Tijdens dat bezoek krijgen ze advies op maat over uiteenlopende onderwerpen: adverteren op sociale media, een webshop oprichten, gerichte e-mails versturen,…
  • Op 1 april lanceert Telenet Business Corporate Fibernet 500/50 Mbps met de hoogste download- en uploadsnelheid voor de KMO-markt. Dit is het snelste Telenet coaxproduct en sluit aan bij het Europees koppeloton.
  • In mei kondigt Telenet aan dat voetbalfans ook de volgende drie seizoenen alle wedstrijden van de Jupiler Pro League kunnen volgen op Play Sports. Dit versterkt de positie van Telenet verder als een belangrijke speler in de entertainment en sportsector.
  • Op 4 mei kondigt Telenet aan dat het investeert in het Antwerpse bedrijf Spencer. Deze start-up ontwikkelde een innovatieve app: een soort digitale assistent voor medewerkers. Die applicatie is dé oplossing voor een bron van ergernis voor veel werknemers, nl. verschillende tools om verlof aan te vragen, een meeting in te plannen, een ziekenbriefje in te brengen,… Telenet wil met deze participatie inzetten op andere diensten dan telecom.
  • Eind mei werd de applicatie ‘itsme’ gelanceerd. De vier Belgische grootbanken en drie mobiele operatoren bundelden hun krachten in het consortium ‘Belgian Mobile ID’, met als doel een digitale identiteit te ontwikkelen. Itsme fungeert als een unieke identiteit die al je paswoorden op het internet vervangt. 
  • In juni krijgt Telenet groen licht van de Belgische Mededingingsautoriteit voor de overname van SFR BeLux. Hiermee breidt Telenet zijn kabelaanwezigheid uit in een groot deel van Wallonië en delen van Groothertogdom Luxemburg en dekt het om en bij twee-derde van Brussel. Dit is een belangrijke stap in de ambitie van Telenet om de toonaangevende speler te worden in geconvergeerde geconnecteerde entertainment en B2B-diensten in België.
  • In september lanceert BASE het allereerste abonnement dat zich automatisch aanpast aan het gebruik van de klant. Uit een analyse bleek immers dat minder dan één procent van de klanten een tariefplan heeft dat perfect bij zijn verbruiksprofiel past. Voortaan worden belminuten automatisch omgezet in mobiele data (en omgekeerd) naargelang de behoeften van de gebruiker. Zo gaat er niets verloren en benut de gebruiker maximaal wat in zijn abonnement inbegrepen zit.
  • Begin oktober opent Telenet een eigen innovatiecentrum in zijn hoofdkantoor in Brussel. Hier zal Telenet niet enkel nieuwe technologie testen rond connectiviteit, entertainment, value added services of klantenervaringen, maar ook partners de kans geven tests uit te voeren met Telenet technologie en beroep te doen op Telenet’s kennis. Voor Internet of Things en 5G is het Telenet innovatiecentrum de testomgeving voor de hele Liberty Global groep en kunnen andere dochters van de groep in Brussel experimenteren met de nieuwste (mobiele) technologie.
  • Op 6 november maakt Telenet bekend dat het een overeenkomst heeft gesloten voor de overname van de Belgische ICT integrator NEXTEL. NEXTEL is actief bij grote bedrijven, KMO’s, zorginstellingen, non-profitorganisaties en overheden. Met deze overname zal Telenet Business beter tegemoet komen aan de verwachtingen van de zakelijke markt en totaaloplossingen voor bedrijven ontwerpen, bouwen en beheren. De overname werd ter goedkeuring voorgelegd aan de Belgische Mededingingsautoriteit.
  • Eind december trekken 8 Telenet collega’s voor drie maanden naar Puerto Rico voor de heropbouw van de telecominfrastructuur die ernstig beschadigd werd na de doortocht van orkaan Maria in september. Dit doen ze samen met 6 andere collega’s van de Liberty Global groep.

2016

  • Na 10 jaar op de mobiele markt rondt Telenet in januari 2016 de kaap van 1 miljoen mobiele klanten. Het aantal mobiele klanten verdubbelde de laatste 3 jaren.
  • In februari 2016 geeft de Europese Commissie het groene licht aan Telenet voor de overname van BASE Company van KPN. Zo stelt Telenet zijn toekomst als toonaangevende aanbieder van geïntegreerde telecomdiensten veilig. Voortaan is het merk Telenet aanwezig in Vlaanderen en 7 gemeenten in Brussel. Via het merk BASE is Telenet aanwezig in Vlaanderen, Brussel en Wallonië.
  • In mei lanceert Telenet zijn eerste eigen serie Chaussée d’Amour, een productie van deMensen. Alle afleveringen werden meteen beschikbaar gesteld voor de abonnees van Play en Play More. Daarmee werd ingespeeld op de wensen van de mediaconsument die reeksen kijkt wanneer het hem past. Op 2 weken tijd werd de serie bijna een half miljoen keer opgevraagd. Daarmee was de reeks de meest opgevraagde sinds de start van video on demand bij Telenet.
  • In mei wordt Telenet een strategische partner van Start it @kbc, de grootste start-up community van België. Samen zullen ze innovatieve en schaalbare start-ups begeleiden, van idee tot duurzaam bedrijf. Telenet geeft zo een nieuwe wending aan het Telenet Kickstart start-up acceleratieprogramma. Samen met IMEC, uit Telenet de ambitie om aanvullend een groeitraject voor start-ups uit de Media, Telecom en Entertainment sector op te zetten.
  • Begin juni doorbreekt Telenet de klassieke telecombarrières tussen vast en mobiel en lanceert het eerste echte all-in aanbod voor gezinnen en bedrijven: WIGO. Hiermee wordt ingespeeld op het veranderend klantengedrag. WIGO werd enorm succesvol onthaald: op amper 4 maanden tijd tekenden al 99.900 abonnees in op WIGO.
  • In augustus startten we met de modernisering van ons mobiel netwerk. Telenet sloot met ZTE een langetermijnsamenwerking af om alle mobiele sites van de nieuwste radiozendapparatuur te voorzien: de capaciteit van het netwerk wordt versterkt en de dekking wordt uitgebreid. Tegen 2021 worden ook nog eens 800 tot 1 000 nieuwe antennes gebouwd. Deze investering van 250 miljoen euro bereidt het netwerk voor op grotere datavolumes. Het stoomt het netwerk ook klaar om tegen 2018 alle Telenet klanten - die nu nog op het Orange netwerk zitten – te bedienen.
  • In september wordt Telenet voor de 5de keer op rij uitgeroepen tot wereldwijde leider in duurzaamheid binnen de Dow Jones Sustainability Index, categorie wereldwijde mediasector. Telenet blijft ook voor het zesde opeenvolgende jaar lid van de Dow Jones Sustainability Europe en World Indices.
  • In oktober kondigt Telenet – samen met VIER – de fictiereeks ‘De Dag’ aan – een project van cineasten Jonas Geirnaert en Julie Mahieu in een productie van FBO en Woestijnvis. Voor Telenet is het de tweede investering in een eigen fictiereeks, na Chaussée d’Amour. De productie krijgt ook financiële steun van het het VAF/Mediafonds. Telenets investeringen in kwalitatief entertainment van eigen bodem geven het Vlaamse medialandschap een extra boost.
  • Midden december vernieuwt Telenet het entertainmentaanbod van Play More en lanceert Mr More, een Messenger applicatie die klanten op interactieve wijze kijksuggesties biedt. Mr More is een testproject dat ontwikkeld werd door het communicatieagentschap TBWA in samenwerking met Froomle, een spin-off van de Universiteit Antwerpen.
  • Midden december opent Telenet ook een nieuw contactcenter in Mechelen-Zuid in aanwezigheid van burgemeester Bart Somers. Met dit nieuwe contactcenter versterkt Telenet zijn verankering in de stad Mechelen.
  • In december kondigt Telenet aan dat het een definitieve overeenkomst sloot om SFR BeLux over te nemen van Altice N.V. Dit laat Telenet toe zijn kabelaanwezigheid verder uit te breiden in Brussel, een deel van Wallonië en delen van het Groothertogdom Luxemburg. Dit draagt bij tot onze strategie om tegen 2020 een toonaangevende speler in telecom en entertainment te kunnen zijn in het hele land.

2015

  • Op 24 februari wordt bekend dat de Europese Commissie goedkeuring geeft aan Telenet voor de geplande participatie van 50% in De Vijver Media. Midden juni 2014 kondigde Telenet aan dat het een overeenkomst had bereikt met de aandeelhouders van De Vijver Media, om SBS en Woestijnvis de nodige zuurstof te geven om hun strategie verder uit te bouwen en om lokale creatieve topprogramma's te blijven produceren. Na deze goedkeuring zal de formele afronding van de transactie kunnen plaatsvinden binnen enkele dagen. 
  • In maart geeft Telenet een update over zijn investeringsproject De Grote Netwerf. Telenet creëert dit jaar meer dan 350 extra jobs in het kader van De Grote Netwerf. Het merendeel van de functies betreft technische profielen en wordt ingevuld via 9 onderaannemers. Zij werden geselecteerd als structurele partner van De Grote Netwerf. Zo'n 250 techniekers worden opgeleid om de werken aan het coaxnetwerk uit te voeren. Nog een honderdtal extra volgen een specifieke training om klanten optimaal te kunnen helpen tijdens een "check up" van hun binnenhuisinstallatie. Met deze talrijke aanwezigheid op straat en bij de klant thuis wil Telenet er voor zorgen dat klanten ook in de toekomst optimaal van hun Telenet-diensten kunnen genieten. 
  • Op 20 april maakt Telenet bekend dat het een definitieve overeenkomst heeft gesloten om BASE Company over te nemen van Koninklijke KPN N.V. voor € 1,325 miljard. Deze overname zal Telenet lange termijntoegang bieden tot een mobiel netwerk. Hierdoor zal Telenet effectief kunnen meedingen naar de groeiopportuniteiten in de mobiele communicatie. Bijgevolg zal het bedrijf kunnen voldoen aan de stijgende vraag van zowel particuliere als zakelijke klanten naar het volledige scala van vaste en mobiele diensten. De overname zal Telenet in staat stellen om zijn klanten een fantastische ervaring te blijven aanbieden. 
  • Eind mei stelt Telenet de cast voor van zijn eerste eigen televisiereeks, Chaussée d'Amour. Met een mix van bekende en nieuwe namen, kiezen Telenet en productiehuis deMENSEN voor jong acteertalent aangevuld met ervaring. 
  • In juni kondigt Telenet aan om voor een tweede editie opnieuw samen te werken met Idealabs om digitaal ondernemerschap te stimuleren in Vlaanderen. Iedereen met een innovatief digitaal idee kan tot 15 augustus inschrijven voor het vernieuwde acceleratorprogramma ‘Telenet Kickstart, powered by Idealabs’
  • Sporting Telenet maakt vanaf 20 juli plaats voor Play Sports. Met een vernieuwd aanbod en een intense totaalbeleving wil Play Sports sporters en supporters dichter bij elkaar brengen. Het brede sportaanbod legt de focus op Belgische sporthelden. Sportliefhebbers zitten voortaan op de eerste rij voor het beste voetbal, hockey, volleybal, basketbal, auto- en motorsport, golf en veldrijden. Ze komen dichter bij hun helden dankzij de innovatieve concepten die helpen bij het supporteren: nieuwe programma's en competities, live verslaggeving, een verbluffende Play Sports app met 'live statistics' en top entertaiment op en naast het scherm zorgen voor een totaalbeleving in het teken van de liefde voor de sport.

2014

  • In januari bevestigt Telenet dat het plannen heeft om samen met de Pro League in een joint venture te stappen die de verspreiding van live televisiebeelden van het Belgische eerste klasse voetbal zou garanderen via een eigen Jupiler Pro League-zender. Die zender zal door alle geïnteresseerde televisieplatformen geïntegreerd kunnen worden in het eigen aanbod. Dit voorstel is neergelegd bij de Pro League-clubs. Bij een positieve beslissing krijgen alle consumenten de kans om via hun eigen operator te genieten van het Belgische topvoetbal.
  • Telenet maakt in februari bekend dat het zijn lopende distributiecontract met de VRT voor vier jaar verlengt en sterk uitbreidt. Dankzij de bijkomende distributierechten zullen televisieklanten later dit jaar ook "licht uitgesteld" kunnen kijken en alle VRT programma's tot 7 dagen terug kunnen opvragen. Daarnaast wordt het ook mogelijk om eerder gemaakte opnames van VRT programma's te bekijken op PC, tablet of smartphone.
  • Begin maart maken Sporting Telenet en het REC Radiocentrum de winnaars bekend van de zoektocht naar twee voetbalcommentatoren. Kjell Langeraet en Alexander Adriaenssens werden na een doorgedreven opleiding van 10 maanden geselecteerd uit de laatste vijf kandidaten. Zij zullen op freelance basis als voetbalcommentator aan de slag gaan op de redactie van Sporting Telenet.
  • Nog in maart schudt Telenet de mobiele markt opnieuw wakker met zijn vernieuwde KING & KONG-tariefplannen. Voor vijf euro extra krijgen KING klanten een KING supersize, met dubbel zo veel belminuten, sms en data. KONG-klanten betalen voortaan 5 euro minder per maand terwijl ook hun abonnement een geboost wordt. Vanaf 31 maart zal het netwerk worden uitgebreid met 4G, dat zonder meerkost wordt inbegrepen in alle tariefplannen.
  • Op 20 maart maken MEDIALAAN en Telenet bekend dat ze een nieuwe samenwerkingsovereenkomst hebben gesloten tot einde 2017. Dit akkoord regelt de televisierechten (live en uitgesteld) tussen beide partijen. Dankzij deze overeenkomst zullen VTM, 2BE, Vitaya, VTMKZOOM en JIM ook beschikbaar worden op Yelo TV en dus ook te bekijken via tablet, PC en smartphone.
  • Op 27 maart worden de heer Bert De Graeve (als vaste vertegenwoordiger van IDw Consult BVBA) en de heer Stéfan Descheemaeker (als vaste vertegenwoordiger van SDS Invest NV) voorgedragen als nieuwe onafhankelijke bestuurders van de vennootschap. Het mandaat van 3 van de 4 huidige onafhankelijke bestuurders (nl. de heren Frank Donck, Alex Brabers en Julien De Wilde) eindigt op de komende algemene aandeelhoudersvergadering. Hun mandaat van onafhankelijke bestuurder kan niet worden verlengd omwille van wettelijke beperkingen, omdat zij ofwel 12 jaar zetelen als bestuurder binnen de Telenet groep ofwel 3 opeenvolgende mandaten als onafhankelijke bestuurder hebben volbracht.
  • In mei lanceert met Telenet onmiddellijke ingang een servicebeleid voor aangekochte Digicorders, Digiboxen en CI+ modules ("TV met een Kaartje"). Het bedrijf engageert zich om voor deze gekochte decoders de basisdiensten van digitale televisie gedurende vijf jaar te garanderen. Hiermee reageert Telenet op de reacties van zijn klanten naar aanleiding van de aangekondigde stopzetting van de ondersteuning van de Standaard Definitie (SD) decoders op 2 september 2014. Het nieuwe servicebeleid is van toepassing op alle door Telenet verkochte televisie-decoders die vandaag in de markt staan of in de toekomst op de markt zullen komen.
  • Midden mei maakt Telenet bekend dat het fors zal investeren in jong Vlaams digitaal ondernemerstalent en zo innovatie stimuleren. In een eerste fase zal dit gebeuren via een partnership met Idealabs, de startup community en accelerator die voortaan de naam Telenet Idealabs zal dragen. Telenet Idealabs wil jonge digitale ondernemers een stevige duw in de rug geven. Daarnaast kondigt het bedrijf uit Mechelen ook aan samen te gaan werken met iMinds voor het iStart-programma. De komende twee jaar zal Telenet in totaal 1 miljoen euro investeren in innovatie-trajecten van jonge lokale ondernemers en zo Vlaanderen nog sterker op de kaart zetten op vlak van innovatie.
  • In juni stelt Telenet zijn voetbalfans gerust: ook de volgende drie seizoenen kunnen zij genieten van alle wedstrijden van de Jupiler Pro League op Sporting Telenet. Telenet is verheugd dat de rechten voor de komende drie jaar op een niet-exclusieve basis zijn toegewezen. Op deze manier is het mogelijk om de Jupiler Pro League vlot tot bij alle consumenten te brengen, ongeacht hun televisieaanbieder. Zo komt er een einde aan de storende noodzaak om bij het veranderen van rechtenhouder ook te veranderen van televisieoperator. Door deze beslissing van de Pro League kan Telenet de Sporting-abonnees verzekeren dat ze tot en met het seizoen 2016-2017 alle matchen van de Belgische competitie live kunnen volgen op Sporting Telenet.
  • 17 juni kondigt Telenet aan dat het een overeenkomst heeft bereikt met de aandeelhouders van De Vijver Media om ervoor te zorgen dat de Vlaamse kijker kan blijven genieten van het grote aantal Vlaamse kwaliteitsprogramma's die VIER en VIJF brengen. Telenet neemt een participatie van 50% in De Vijver Media via een overname van Sanoma's aandeel voor 26 miljoen euro en een additionele cash investering in het bedrijf van 32 miljoen euro. Wouter Vandenhaute, CEO van De Vijver Media en zijn zakenpartner Erik Watté houden via hun vennootschap W&W 25 % van de aandelen aan. Ook Corelio behoudt 25% van de aandelen in De Vijver Media. Dankzij de lange termijn-participatie van Telenet krijgen SBS én Woestijnvis opnieuw zuurstof om hun strategie verder uit te bouwen en worden nieuwe financiële en technologische mogelijkheden gecreëerd voor de Vlaamse audiovisuele sector om lokale creatieve topprogramma's te blijven produceren. De overeenkomst wordt nu - zoals wettelijk verplicht - voorgelegd aan de Europese Mededingingsautoriteiten voor finale goedkeuring.
  • Eind augustus maakt Telenet bekend dat het de komende vijf jaar in totaal 500 miljoen euro investeert om het kabelnetwerk in Vlaanderen als eerste operator in Europa, uit te breiden naar een Giga-netwerk. Dit netwerk biedt enorme mogelijkheden voor toename van data op het internet en kan op termijn breedbandsnelheden aan van minstens 1 gigabit per seconde. Zo komt Vlaanderen resoluut bovenaan de lijst van regio's met de beste digitale infrastructuur van Europa. Met deze grootschalige netwerkinvestering, die past in het bredere project "De Grote Netwerf", bereidt Telenet zich voor op het almaar toenemende dataverkeer en speelt in op de toekomstige digitale behoeften van particuliere gebruikers, het bedrijfsleven, de overheid, het onderwijs, de zorg- en veiligheidssector en van andere maatschappelijke sectoren. Bovendien worden ook 250 nieuwe jobs in Vlaanderen gecreëerd gedurende de looptijd van het project.
  • Op 6 oktober kondigt Telenet aan dat het de komende jaren stevig zal investeren in de verdere uitbouw van zijn Wi-Free netwerk om ervoor te zorgen dat klanten ook onderweg altijd en overal kunnen genieten van de beste connectiviteit en nieuwe digitale toepassingen. Het bedrijf implementeert als eerste operator in België 'EAP', een nieuwe technologie waarbij klanten slechts eenmaal moeten aanmelden op hun mobiele toestel en vervolgens automatisch connectie maken met homespots of hotspots. Daarnaast kondigt Telenet aan dat het in 2015 in verschillende steden, waaronder Mechelen en Kortrijk, een wifi netwerk zal voorzien in de commerciële binnenstad. Dit biedt tal van digitale mogelijkheden voor zowel burgers als toeristen. Deze investeringen zijn de tweede pijler van het overkoepelende project "De Grote Netwerf''.
  • Op 10 december kondigt Telenet de volgende stap in zijn entertainmentstrategie aan. Met Play bundelt Telenet als enige operator in België content van lokale zenders, een uitgebreide collectie internationale films en series én de beste televisiefunctionaliteiten, zoals Terugkijk TV, in één eenvoudig en slim product.

2013

  • Begin 2013 reikte Telenet zijn eerste Gele Duim uit. Deze prijs zal jaarlijks uitgereikt worden voor opmerkelijke initiatieven die een verschil willen maken in het veilig en verantwoord omgaan met en het toegankelijk maken van computer- en internetgebruik.
  • Op 21 februari kondigt Telenet de officiële lancering van Yelo TV aan. Yelo TV biedt met een intuïtief TV menu dezelfde kijkervaring op tv, computer, tablets en smartphones. Vanaf nu kunnen gezinsleden zowel live als opgenomen programma's kijken op elk scherm in huis: tv, smartphone, tablet of computer. Opnames plannen en nu ook wissen kan heel gemakkelijk thuis en van op afstand. Bovendien kan de klant muziek, foto's en filmpjes van op pc, smartphone of tablet bekijken op zijn televisietoestel.
  • Op 5 maart kondigt CEO Duco Sickinghe zijn vertrek bij Telenet aan. Hij wordt opgevolgd door John Porter.
  • In april lanceert Sporting Telenet een zoektocht naar 2 nieuwe voetbalcommentatoren. De sportzender van Telenet organiseert in samenwerking met het REC Radiocentrum een doorgedreven opleiding voor 20 kandidaten. Na een traject van een jaar zullen twee toptalenten overblijven die vanaf maart 2014 als voetbalcommentator aan de slag kunnen bij Sporting Telenet.
  • Telenet lanceert Triiing, een applicatie waarmee je mobiel kan bellen via WiFi op rekening van de vaste lijn.
  • Midden mei kondigt COO Jan Vorstermans zijn vertrek bij Telenet aan. Hij wordt opgevolgd door Micha Berger (CTO) en Veenod Kurup (CIO).
  • Eind mei is Telenet gastheer van "De Grootste Helpdesk van Vlaanderen", een initiatief van Radio 2 waarbij Hein Decaluwé omringd door tal van experts, een week lang inzoomt op "veilig internet".
  • In juni kondigt ook CFO Renaat Berckmoes zijn vertrek aan.
  • Nog in juni lanceert Telenet "TV met een kaartje". Door een CI+ module met smartcard in zijn tv-toestel te plaatsen, kan de klant televisie kijken in digitale beeld- en geluidskwaliteit, zonder decoder of extra kabels.
  • Op 24 juni lanceert Telenet Whop en Whoppa, twee nieuwe eenvoudige alles-in-één formules die de "shakes" vervangen.
  • Enkele dagen later maakt Telenet de eerste 11 projecten bekend die in 2013 financiële ondersteuning krijgen van het STAP- investeringsprogramma. Concreet maakt Telenet de komende 4 jaar in totaal 30 miljoen euro vrij om te investeren in het Vlaams medialandschap. Onder andere de nieuwe serie van VIER, 'Omerta', de film van FC de Kampioenen werden geselecteerd.
  • Begin september laat Telenet weten dat het bedrijf is opgenomen in zowel de Dow Jones Sustainability Europe als de Dow Jones Sustainability World Index van 2013. Het is het derde jaar op rij dat Telenet opgenomen wordt in deze gereputeerde indices. Telenet werd bovendien voor de tweede opeenvolgende maal uitgeroepen tot best-in-class in de wereldwijde mediasector.
  • Nog in september stelt Telenet Rex & Rio voor: twee nieuwe onbeperkt zenderpakketten. Met Rex en Rio hebben klanten toegang tot een uitgebreide bibliotheek met een brede selectie niet-te-missen-films, populaire series, tv-programma's, documentaires, aangevuld met een reeks van themakanalen voor ieders smaak.

2012

  • In februari lanceert Telenet zijn vernieuwde mobiele telefonieaanbod "Walk & Connect". De klant kiest tussen of meer belminuten, of meer sms'en in de bundel. Bij elk abonnement is standaard mobiel internet inbegrepen.
  • In maart zorgt Telenet voor een grondige update van Yelo. De app is vanaf nu ook beschikbaar op Android, er worden 14 nieuwe zenders toegevoegd, er is een nieuwe look & feel en klanten kunnen Yelo kijken via Telenet hotspots en homespots.
  • Nog in maart lanceert Telenet CloudOffice, online platform voor zelfstandigen en kmo’s. CloudOffice is een virtuele kantooromgeving en biedt klanten een geïntegreerd aanbod aan applicaties die in 80% van de IT-behoeften van bedrijven voorzien.
  • Sporting Telenet breidt zijn voetbalaanbod aanzienlijk uit. Vanaf volgend seizoen zal de sportzender alle wedstrijden van de Jupiler Pro League uitzenden. Daarnaast zal Sporting Telenet een waaier aan buitenlands competitie- en bekervoetbal aanbieden, evenals de UEFA Europa League.
  • In mei kondigen Mobistar en Telenet de verlenging van hun strategisch partnership aan. Beide partijen zetten de Full MVNO-overeenkomst verder tot 2017.
  • Op 2 juli lanceert Telenet zijn nieuwe televisieproduct, Teletenne. Met een antenne en een speciale decoder kunnen klanten in Vlaanderen en Brussel televisie kijken, ook waar een kabelaansluiting moeilijk of niet mogelijk is.
  • In juni kondigt Telenet aan dat het de abonnementsduur zal schrappen voor zijn internet-, televisie-, vaste en mobiele telefonieproducten. Vanaf 1 oktober zullen bestaande en nieuwe residentiële klanten, kleine bedrijven en zelfstandigen steeds hun abonnement kunnen opzeggen zonder opzegvergoeding.
  • In juli schudt Telenet met de lancering van twee nieuwe mobiele tariefplannen de Belgische mobiele telecommarkt wakker. De operator vereenvoudigt zijn aanbod naar twee abonnementen: KING en KONG. Beide abonnementen bevatten veel meer data, sms en belminuten dan de gemiddelde consument verbruikt en staan zeer scherp geprijsd.
  • In september 2012 werd Telenet voor de tweede maal opgenomen in zowel de Dow Jones Sustainability Europe Index als de Dow Jones Sustainability World Index. Deze Indices identificeren de leidende bedrijven in elke sector op het vlak van economische, ecologische en sociale prestaties. Verder werd Telenet voor de eerste keer bekroond als best-in-class voor de wereldwijde mediasector.
  • Midden oktober geeft Telenet een preview van Yelo TV. Dit nieuwe product brengt digitale televisie van Telenet en de Yelo-applicatie samen. Content wordt uitwisselbaar tussen alle schermen in huis: de kijker kan zowel live televisieprogramma's als opnames bekijken op zijn tablet, computer of smartphone. Omgekeerd kan hij ook foto's en filmpjes van bijvoorbeeld zijn laptop of smartphone probleemloos afspelen op zijn centrale televisietoestel.
  • Eind oktober 2012 sloot Telenet een exclusieve deal met HBO voor drie jaar. PRIME-kijkers kunnen er van op aan alle nieuwe HBO-releases als eerste in België op televisie te zien.

2011

  • Vanaf januari 2011 maken alle Telenet-internetklanten gratis gebruik van de 1200 Hotpots in België en Luxemburg.
  • Telenet lanceert de iPhone. De distributie van de iPhone is een belangrijke stap in de positionering van Telenet als aanbieder van mobiele producten.
  • Telenet haalt na een biedprocedure een aantal exclusieve betaaltelevisierechten van de Belgische voetbalcompetitie voor de komende drie seizoenen binnen. Telenet kan daardoor op zijn sportzender PRIME SPORT – die wordt omgedoopt tot Sporting Telenet - rechtstreeks en integraal de top 3 wedstrijden per speeldag op het scherm brengen.
  • In juni 2011 verwerft Telenet samen met de Waalse kabeloperator Tecteo de vierde 3G-licentie. Het bod op het technologieneutraal spectrum zal Telenets positie als challenger in de mobiele telefoniemarkt aanzienlijk verbeteren en zorgen voor mogelijkheden in high‐speed mobiele gegevensnetwerken zoals LTE. Tegelijk betekent het bezit van frequentiespectrum ook een verzekeringspolis tegen toekomstige capaciteitsproblemen op bestaande mobiele netwerken en verzekert het Telenet van aantrekkelijke toegangscondities in de toekomst.
  • In juli opent Telenet een nieuw winkelconcept, de SmartSpot. In dit nieuwe winkelconcept ervaart de klant de evoluerende mobiele technologie aan de hand van hightech en interactiviteit.
  • Op 18 juli 2011 neemt de CRC (Conferentie der Regulatoren) een formele beslissing om de Belgische omroepenmarkt te reguleren. Telenet betreurt dat de CRC zijn ontwerpbesluit van 20 mei 2011 niet heeft gealigneerd met de fundamentele bezwaren die de Europese Commissie een maand eerder had geuit. Telenet gaat in beroep tegen deze beslissing.
  • In september wordt Telenet opgenomen in zowel de Dow Jones Sustainability Europe Index als de Dow Jones Sustainability World Index. Telenet is hiermee het enige Belgische bedrijf en de enige kabeloperator in deze gereputeerde indices.
  • Bij het nieuwe mobiele tariefplan Walk & Connect krijgt de klant bij elk abonnement een zekere hoeveelheid data inbegrepen. De klant kan nu kiezen of hij al dan niet een gsm aan sterk gereduceerde prijzen wil. Kiest hij ervoor geen gsm te nemen, krijgt hij meer sms'en of belminuten in de bundel.
  • In december slepen BW Imsir en Telenet de publieksprijs van de Supply Chain Awards in de wacht met het project "Reverse Logistics with a social touch". Telenet werkt al tien jaar samen met de beschermde werkplaats BW Imsir.
     

2010

  • In februari lanceert Telenet Fibernet, een nieuwe generatie internet die snelheden tot 100 Mbps mogelijk maakt. Behalve de hogere snelheid van de internetconnectie biedt Telenet ook een hoger downloadvolume aan meer dan 1 miljoen internetklanten.
  • Telenet sluit een akkoord met Norkring België NV. Het biedt Telenet de mogelijkheid om zijn klanten in Vlaanderen en Brussel ook digitale televisie en radio aan te bieden via antenne. Met deze ontwikkeling volgt Telenet zijn klanten en biedt het hen de kans om digitale TV en radio te ontvangen in afgelegen woonplaatsen, caravans, auto's, vaartuigen of vakantiewoningen.
  • Telenet neemt C-CURE over, een internetbeveiligingsspecialist uit Mechelen. Door deze overname wil Telenet veiligheidsoplossingen integreren in zijn internetdienstverlening voor bedrijven en breidt het zijn productaanbod uit met managed securitydiensten.
  • Telenet startte in het midden oktober 2010 met de Full-MVNO. Eerder had Telenet in dit verband al bepaalde onderdelen van een eigen mobiele netwerkinfrastructuur gebouwd, waaronder een switch en een facturatieplatform. Vanaf oktober startte de migratie van de meer rendabele abonnees naar dit nieuwe platform.
  • Als mobile virtual network operator begint Telenet als eerste operator in België met tests om de nieuwe mogelijkheden van 4G of LTE (Long Term Evolution) te bestuderen en te evalueren. Telenet bekomt de nodige testlicenties van het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (BIPT) om zowel de stad Mechelen als de autoweg E19 tussen Mechelen Noord en Mechelen Zuid af te dekken.
  • Telenet lanceert als eerste in Europa Video-on-Demand in 3D. De tv-theek bevat een zestal films en documentaires.
  • Telenet-klanten kunnen vanop afstand, via hun pc of smartphone, hun digicorder programmeren.
  • In december 2010 lanceert Telenet Yelo. Met Yelo kunnen abonnees hun favoriete programma's bekijken op andere toestellen dan een klassiek televisietoestel, zoals op hun iPad, iPhone of laptop-pc. Daarnaast biedt Yelo diverse handige diensten, zoals een elektronische programmagids en de mogelijkheid om een settopbox op afstand te programmeren of om programma's à la carte op te vragen.

2009

  • Telenet verlengt het strategisch partnership met Mobistar voor een periode van minimum drie jaar. De nieuwe samenwerking evolueert naar een Full MVNO-overeenkomst (Mobile Virtual Network Operator), wat Telenet toelaat om een eigen MSC (Mobile Switching Center) uit te bouwen en met Mobistar samen te werken voor zijn spraak & data radio-infrastructuur.
  • In maart wordt het aandeel Telenet opgenomen in de Bel 20-index. Tegelijk gaat in Brussel de handel van start in opties op aandelen van de Telenet Group Holding NV.
  • Telenet neemt de winkels en de verkooppunten van BelCompany in België over van Macintosh Retail Group NV. BelCompany is de tweede grootste onafhankelijke aanbieder van mobiele telecom- en aanverwante producten in België. Door de overname krijgt Telenet een handig instrument om met zijn aanbod aan mobiele communicatie vlotter rechtstreeks toegang te krijgen tot het brede publiek.
  • Telenet voert op vrijwillige basis een sociaal tarief in voor internet, net zoals het dat eerder al deed voor zijn andere diensten. Met deze maatregel wil Telenet ook de gezinnen met een laag inkomen toelaten om tegen een bescheiden maandelijkse bijdrage kennis te maken met breedbandinternet. Telenet neemt ook actief deel aan Start to Surf, dat op initiatief van de overheid werd gelanceerd. Op die manier zet Telenet nieuwe stappen in zijn ambitie om de digitale kloof mee te helpen dichten.
  • Telenet lanceert Walk & Talk, een nieuw mobiel telefonieproduct dat een voordelig tariefplan combineert met het aanbod van een gsm-toestel tegen 1 euro. Walk & Talk is een nieuwe stap in de mobiele strategie van Telenet. Door de gsm-toestellen te koppelen aan interessante abonnementsvoorstellen wil Telenet de Belgische mobilofoniemarkt dynamiseren, wat zowel de prijzen van mobiele basisdiensten moet verlagen als de penetratie van mobiele breedbanddiensten moet verhogen.
  • In 2009 voert Telenet voor de eerste keer het "klantenbrevet" in. Werknemers die niet dagelijks in contact komen met klanten, zullen jaarlijks een dag met klanten doorbrengen. Ze werken in een Telenet-shop, vergezellen een installateur of luisteren mee op een van de callcenters. Op deze manier zorgen Telenet ervoor dat iedereen echt begrijpt wat de klant van ons bedrijf verwacht.
  • Telenet kondigt zijn programma Digital Wave 2015 aan. De komende jaren zal de groep verder bouwen aan het meest performante netwerk, dat in de nabije toekomst nieuwe netwerktoepassingen moet mogelijk maken zoals hoogtechnologische videotoepassingen, 3D-televisie, medische ondersteuning van op afstand, enz. Met dit ambitieuze programma levert Telenet een actieve bijdrage aan de verdere digitalisering van Vlaanderen.
  • Het Telenet-logo wordt opgefrist.

2008

  • De Vlaamse Openbare kabelmaatschappijen, Interkabel en Telenet rondden het formele akkoord af over de verwerving van de analoge en digitale klantenbasis en over de aankoop en lange termijn lease van bepaalde INDI netwerk-onderdelen door Telenet. Telenet zal op 15 oktober 2008 Telenet Digital TV in Interkabel gebied lanceren. Door de overname van Interkabel bereikt Telenet sinds eind 2008 heel Vlaanderen en een deel van Brussel met de traditionele kabel.
  • Telenet verhoogt in 2008 de breedbandsnelheid van al zijn producten en lanceert in augustus zijn nieuwe productbundels, de Shakes.
  • In december 2008 werd Telenet hoofdaandeelhouder van T-VGAS. Dit nieuwe bedrijf staat in voor de gamingsite 9-Lives, het magazine GUNK, het merk GUNK TV en een nieuw digitaal entertainmentkanaal dat in mei 2009 wordt gelanceerd.
  • In 2008 levert Telenet aanzienlijke inspanningen inzake klantentevredenheid. Zo opent de allereerste Telenet-shop in Leuven. Deze shop vult de 42 Telenet Centers aan en helpt om Telenet een gezicht te geven. In Aalst en Sint-Truiden worden twee nieuwe callcenters opgericht. Ook treden 160 extra technici in dienst. Tot slot maakt Telenet zelfinstallatie mogelijk: de klant krijgt een zelfinstallatiekit die voldoet aan de technische vereisten van de regio.
  • Om zijn dienstverlening nog te verbeteren, monitort Telenet proactief fora en blogs om te weten te komen wat klanten over het bedrijf vertellen. Om vragen te beantwoorden, te reageren op ideeën en om Telenet een "stem" te geven, wordt de virtuele medewerkster "Charlotte" in het leven geroepen.
  • Telenet past zijn contract voor energielevering aan, zodat alle elektriciteit 100% groen is.

2007

  • Begin december 2007 lanceert Telenet HDTV, digitale televisie in High Definition. Kijkers die een HD Digicorder huren, kunnen kiezen tussen twee HD-Packs met een uniek aanbod film, sport, documentaires en cultuur.
  • Er worden 16 nieuwe Telenet Centers opgericht. Klanten kunnen hier terecht voor reparatie en vervanging van apparatuur, en voor advies.
  • In mei lanceert Telenet de Packs, productbundels met internet, telefonie en iDTV tegen een lagere kostprijs.
  • Telenet neemt Hostbasket over. Hostbasket, opgericht in 2000 en volledig in privéhanden, is de leidinggevende hosting provider voor de KMO markt in België. De gecombineerde kracht van Hostbasket en Telenet Solutions zal leiden tot vernieuwende ICT diensten met een bewezen toegevoegde waarde voor de nieuwe generatie business users.
  • Op 16 oktober 2007 huldigt Vlaams Minister-president Kris Peeters het derde deel van het Telenet-gebouw aan de Caputsteenstraat te Mechelen in.
  • In november 2007 bereikt Telenet een principeakkoord met Interkabel (de zuivere intercommunales) voor de overdracht van hun tv-activiteiten. Consumenten in de regio van de zuivere intercommunale kabeloperatoren krijgen toegang tot het volledig aanbod interactieve digitale televisie van Telenet, en tot de packs met internet, telefonie en televisie. De kabelinfrastructuur blijft wel eigendom van Interkabel.
  • Telenet introduceert een nieuw logo.
     

2006

  • In januari 2006 lanceert Telenet de Telenet Digicorder, die klanten de mogelijkheid geeft om programma's op te nemen (PVR) en te pauzeren. Een nieuwe functie, e-mail on tv, geeft elk gezinslid een e-mailadres op de televisie.
  • In februari 2006 starten de werken om het Telenet-kantoor te Mechelen nogmaals uit te breiden.
  • In 2006 opent de eerste Telenet Shop zijn deuren.
  • Op 14 februari kondigt Telenet zijn overeenkomst aan met Mobistar voor het oprichten van een nieuwe mobiele virtuele netwerkoperator. Telenet start zijn mobiele telefoniediensten in augustus 2006 onder de merknaam Telenet Mobile. Telenet levert deze dienst als een mobiele virtuele netwerkoperator (MVNO) waarbij Mobistar alle netwerkdiensten aan Telenets mobiele klanten levert alsook toegang tot Mobistars mobiele telecommunicatienetwerk.
  • In november viert Telenet zijn tienjarig bestaan. Ondertussen telt het bedrijf 1671 werknemers.
  • Telenet neemt UPC Belgium over en kan daardoor zijn bereik uitbreiden tot de regio Brussel (Etterbeek, Ganshoren, Koekelberg, Jette, Schaarbeek, St.-Agatha Berchem en Vorst) en in 3 gemeenten in Vlaanderen ( Leuven, Heverlee en Kessel- Lo).
  • Telenet lanceert GarageTV en Telenet Foto. Via Telenet Foto bekijken gebruikers beelden zowel online als op de digibox of digicorder.
  • In de voorbij tien jaar heeft Telenet een belangrijke bijdrage geleverd aan de samenleving door zijn steun aan te bieden aan diverse projecten en goede doelen. Vandaag vertaalt zich dat in een uitgebreid Corporate Social Responsability programma. Als verantwoordelijke sociale partner wil Telenet helpen om de digitale kloof zowel in België als in het buitenland te verkleinen. Om deze doelstelling te structureren, richt Telenet de Telenet Foundation op.
  • Telenet lanceert een grootschalige bètatest van internettelefonie onder de naam Zoof.

2005

  • Op 3 september lanceert Telenet interactieve digitale televisie. Hierdoor zijn de triple play diensten van Telenet volledig digitaal. Op één nacht werd het hele net van Telenet omgeschakeld van analoog naar digitaal. Digitale televisie betekent vrijheid voor de kijker: kijken naar wat je wil, wanneer je wil. Eind 2005 worden 80 kanalen aangeboden.
  • Telenet-digitale televisieklanten kunnen bovendien als eersten televisieprogramma's bekijken 'à la carte'. De kijker kan programma's opvragen die hij gemist heeft of die eerder werden uitgezonden. Ook kunnen ze uit een ruim aanbod films kiezen en deze meteen bekijken. De Elektronische Programmagids (EPG) biedt de kijker een volledig overzicht van alle programma's van alle zenders de komende twee weken.
  • Op 5 september zet de raad van bestuur van Telenet het licht op groen voor de beursgang van de onderneming. In oktober trekt Telenet naar de beurs van Euronext.
  • In september doopt Telenet zijn betaal-tv dienst (ex-CANAL+) om tot PRIME. Het aanbod bestaat uit 8 tv-kanalen met premium sport- en filminhoud. Telenet verloor de rechten op het Belgisch voetbal maar compenseerde dit met een zeer uitgebreid aanbod aan buitenlands voetbal.
  • Het gebruik van draadloos internet op de Telenet hotspots verdrievoudigde in 2005. Eind 2005 telt België 1000 Telenet-Hotspots. In november opent Telenet drie internetlocaties op de luchthaven van Zaventem.
  • PCTV is ondertussen uitgegroeid tot een volwaardig televisie- en radioplatform met tientallen muziek- en themakanalen. Het is de eerste gebruiksvriendelijke e-videotheek.
  • Telenet introduceert de elektronische aanrekening.
  • Telenet lanceert FreeSurf, een instapformule voor de FreePhone-abonnees. Daarmee kunnen ze voor 1 euro extra hun vaste lijn gebruiken om te surfen.
  • Telenet richt een fonds op dat structurele steun verleent aan sociale projecten die bijdragen tot het dichten van de digitale kloof. Bijzondere aandacht gaat uit naar families met kinderen en naar projecten waarbij technologie het leven van zieke kinderen verbetert. Een onderdeel van dit fonds is My Zone, in samenwerking met Simon & Odil. Tijdens hun verblijf in het ziekenhuis krijgen zieke kinderen een laptop en een draadloze internetverbinding. Zo blijven ze in contact met familie en vrienden.

2004

  • Uit de integratie van Codenet en Telenet Business ontstond Telenet Solutions. De zakelijke divisie werkt vanuit een technologieneutrale visie: niet de accesstechnologie maar de behoeften van de klant staan centraal.
  • Op 25 oktober 2004 treedt Liberty Media International, later herdoopt in Liberty Global, toe tot het aandeelhouderschap van Telenet door Callahan gedeeltelijk uit te kopen.
  • Vanaf november biedt Telenet zijn nieuwe internetklanten een gratis computer- en internetopleiding aan in samenwerking met Syntra. De opleiding is een succes.
  • Telenet werkt verder aan de uitbouw van zijn Next Generation Network. Het nieuwe ExpressNet, dat nagenoeg heel Vlaanderen dekt en dat tot de modernste netwerken van Europa behoort, brengt internet, telefonie en televisie van hoge kwaliteit in de woonkamer en op het werk.
  • In juli 2004 voltooit Telenet telefonie over het internetprotocol. Internetbellen - Voice over IP of VoIP in het jargon - is een techniek om spraakverkeer om te zetten in datapakketjes die gewoon via het internet worden verstuurd. Dat kan een besparing opleveren tegenover spraakverkeer via de klassieke, vaste telefoonlijn.
  • Ook de ontwikkeling van het draadloos netwerk zet zich voort. Telenet internetklanten kunnen opteren voor een draadloos thuisnetwerk, WiFi Home. In totaal baadt Telenet 250 actieve hotspots uit onder de naam Telenet Hotspot.
  • In mei verhuizen Telenet Solutions en een aantal stafdiensten naar Pegasus, een nieuw gebouw in Diegem (Brussel).
  • Telenet brengt als eerste een telefonieabonnement met een vaste prijs op de markt, FreePhone. Klanten bellen in de daluren en tijdens het weekend onbeperkt naar vaste nummers van Telenet en van alle andere vaste operatoren in België.
  • De @pandora adressen worden niet meer verdeeld. Nieuwe klanten krijgen een @telenet.be adres.

2003

  • In juli 2003 start Telenet met Games-on-Demand. In dezelfde periode lanceert Telenet het Telenet Gaming Pack. Het Pack biedt de gebruiker de mogelijkheid om zowel een spelconsole als een computer op het internet aan te sluiten.
  • In oktober 2003 start Telenet met een proefproject interactieve digitale televisie, kortweg iDTV, bij 300 gezinnen. Het project Vlaanderen Interactief was een gezamenlijk initiatief van Telenet, interkabel en de omroepen VRT, VMMa en VT4, met steun van de Vlaamse Overheid en het instituut voor Wetenschappelijk en Technologisch Onderzoek. Met dit project wil Telenet de reactie van de consumenten op de verschillende interactieve toepassingen, waaronder de elektronische programmagids, een mail- en chatapplicatie en Video-on-Demand, onderzoeken. De eerste iDTV-uitzending is het programma "Expeditie Robinson" van VT4.
  • Telenet zet de eerste stap in het aanbieden van mobiel internet met de overname van het Vlaamse Sinfilo in oktober 2003. Door de overname wordt Telenet leidinggevend in de markt van WiFi-hotspots. Eind 2003 heeft Telenet 120 hotspots.
  • Dezelfde maand wordt ook Codenet NV overgenomen. Door de acquisitie verdubbelde de omvang van Telenet Business, qua klanten en qua omzet. Op vlak van producten, technologieën en de geografische aanwezigheid is Codenet erg complementair. Hierdoor kan Telenet Business geïntegreerde oplossingen aanbieden voor data, internet en telefonie en draadloze diensten leveren aan grote bedrijven en de openbare sector, aan gezondheidsinstellingen en aan KMO' s in heel België en Luxemburg.
  • In november bereikt Telenet een akkoord over de overname van de betaaltelevisiezender Canal+Vlaanderen. Deze overname verstevigt de fundamenten van het iDTV-project. Ook wordt heel wat nieuwe televisieknowhow in huis gehaald.
  • In de kerstvakantie van 2003 wordt het eerste PCTV-proefproject opgestart. Hiermee bewijst Telenet dat televisie kijken via de computer mogelijk is.

2002

  • De crisis in de telecommarkt zet de overname van het kabelnet van de gemengde intercommunales op de helling. Callahan kampt gezien de slechte situatie op de financiële markten met financieringsproblemen en vraagt uitstel van betaling. Daarop volgt een periode van grote onzekerheid. Ondertussen zit Telenet in financiële moeilijkheden en schrapt het bedrijf in februari 139 van de 932 banen.
  • In augustus 2002 komen de partijen tot een overeenkomst met daarin een herschikking van de aandeelhoudersstructuur. Telenet neemt het ICS (Informatie en Communicatie Signalen) -kabelnet van de gemengde intercommunales over via bankkrediet.
  • Door de integratie van ICS, de organisatie die de kabelactiviteiten van Electrabel en de gemengde intercommunales verzorgt, kan Telenet analoge televisie aanbieden. Hiermee verschuift de grootste basisactiviteit van breedbandinternet en vaste telefonie naar kabeltelevisie.
  • In de loop van de laatste twee kwartalen ging de verkoop sterk omhoog, met een positief effect op de hele organisatie. Eind 2002 kijken 1.600.000 abonnees analoge televisie via de kabel. Daarboven heeft Telenet 500.000 telefonie- en internetabonnees, waarvan 200.000 internetklanten.
  • In 2002 bracht Telenet de klantenzorg binnen het bedrijf samen in één geheel: het Telenet Contact Center. Hierdoor zijn de communicatie en de service gevoelig verbeterd.
  • Klanten vinden via "Mijn Telenet" gemakkelijk wat ze nodig hebben. E-care helpt de klant bovendien met het oplossen van eenvoudige problemen via de website.
  • Telenet introduceert "nachtsurfen". Tijdens de daluren, van 00.00h tot 10.00h, telt dataverkeer maar voor 50% in de facturatie mee.
  • Telenet is de eerste om do-it-yourself-installatie aan te bieden. Zo bepalen klanten zelf hoe veel hulp ze van Telenet wensen.
  • Telenet lanceert als eerste gratis Anti-Virus en Anti-Spam service om het comfort en de veiligheid van de klanten te verhogen.
  • In 2002 treedt ook Telenet Business voor de eerst keer naar buiten met een eigen identiteit en logo. Eind 2002 telde Telenet Business zo'n 60 000 grote, middelgrote en kleine professionele klanten.
  • In het nieuwe logo van Telenet zit een knipoog naar computers, televisie en naar tevreden klanten. De nieuwe stijl oogt frisser, meer volwassen en persoonlijker. Het logo sluit aan bij de nieuwe manier van denken en werken. Telenet heeft in 2002 een betrouwbaarder en menselijker gezicht gekregen. Het zet de klant op de eerste plaats.

2001

  • Op 21 februari wordt Callahan Associates de nieuwe meerderheidsaandeelhouder met nagenoeg 54 procent van de aandelen in portefeuille.
  • Op 28 juni 2001 wordt Duco Sickinghe benoemd tot CEO van Telenet. Huidig Algemeen Directeur Chuck Caroll wordt technisch directeur van Kabel NRW in Duitsland, een ander kabelbedrijf dat in handen is van het Amerikaanse Callahan.
  • Op 11 juni wordt een belangrijke stap gezet in de tweede fase van de overnametransactie. Callahan mag de netwerken van de gemengde intercommunales overnemen en belooft om de Vlaamse kabel te digitaliseren, zodat ook het brede publiek mee kan racen over de digitale snelweg. 

2000

  • In januari wordt voor het eerst gesproken van een overname. De twee kandidaten zijn het Nederlandse kabelbedrijf UPC en het Nederlandse nutsbedrijf Essent. De Vlaamse regering reageert positief op een integrale verkoop van Telenet. Maar de intercommunales, met een participatie van 35%, reageren verdeeld of ze het eigen kabelnet, dat door Telenet wordt gebruikt, wel willen verkopen. Eind januari 2000 stapt het Frans-Britse telecombedrijf NTL mee in de overnamestrijd.
  • In mei komt de verkoop van Telenet in een stroomversnelling. Het Amerikaanse communicatiebedrijf Callahan Associates International brengt een bod van 54,2% op Telenet en 53,5% op de kabelnetwerken van de gemengde intercommunales uit. UPC en NTL doen een gemeenschappelijk bod. Telenet weerhoudt het bod van Callahan omdat het bedrijf de hoogste toegevoegde waarde kan leveren tot de ambitieuze groeistrategie van Telenet. De afronding van de operatie komt echter in het gedrang door de dotcomcrisis.
  • In september lanceert Telenet een nieuw internetproduct. Met Telenet Internet XL sturen residentiële klanten voortaan tot 20 GB gegevens per maand over de kabel, met een upstream van 256 Kbps. Bedrijven en zelfstandigen kunnen voortaan via Telenet Internet+ tot vier computers verbinden aan de kabelmodem.
  • Om klanten toe te staan zo gemakkelijk mogelijk hun verbruikt volume op te volgen, stelt Telenet de Telemeter beschikbaar.
  • Telenet heeft maandelijks overleg met Pandora User Base (PUB), de gebruiksvereniging die opkomt voor de belangen van Telenet-internetklanten. Met deze besprekingen wil Telenet bijdragen aan de tevredenheid van zijn klanten.
  • De verkoopcijfers kennen een exponentiële groei. In 2000 wordt gemiddeld 1 nieuwe werknemer per dag aangenomen.
  • De callcenters van de dienst telesales en van de klantendienst verhuizen naar het bedrijvenpark in Mechelen Zuid. De callcenters zijn volledig ingericht om prioriteit te geven aan (potentiële) klanten die contact opnemen met Telenet. 

1999

  • In augustus wordt aandeelhouder MediaOne overgenomen door AT&T, dat vervolgens beslist om al haar internationale activiteiten van de hand te doen. Het belang van 25% wordt verdeeld onder de andere drie aandeelhouders, maar zakenbank Dresdner Kleinwort Benson zoekt een kandidaat voor de participatie van 25%.
  • In de loop van 1999 wordt beslist om de internettoegang via de kabel voortaan te verkopen onder de naam "Telenet Internet".
  • Op 22 januari 1999 start Telenet met uitbreidingswerken van zijn hoofdzetel te Mechelen. Het tweede gebouw sluit naadloos aan bij het eerste en werd op 16 november officieel geopend door voormalig Vlaams Minister-president Luc Van den Brande.
  • Ondertussen zijn er ook 160 Telenet-verdelers actief: verkooppunten waar de klant terecht kan voor meer informatie en bestellingen.
  • Telenet herschikt zijn management: Chuck Caroll wordt aangesteld als Algemeen Directeur.

1998

  • Op 1 januari 1998 – de dag waarop de telefoniemarkt wordt geliberaliseerd – lanceert Telenet zijn eerste telefonieproducten. Telenet zet drie pakketten in de markt: de Thuis-lijn, de Doe-lijn en de Jong-lijn.
  • De dagelijkse leiding van Telenet is in handen van Paul Van der Spiegel, Directeur-Generaal, Clement Costers, Directeur Financiën en Administratie, en Chuck Caroll, Directeur Operaties.
  • In de lente van 1998 commercialiseert Telenet, naast internettoegang via de kabel, ook de klassieke internetinbeltoegang (een voorziening waarmee je via een telefoonlijn en een modem een verbinding tot stand kunt brengen met een andere computer) onder de merknaam Pandora.
  • Telenet trekt met een grote gele tent door de Vlaamse gemeenten in het kader van de "Telenet Thuis Tour". Dit evenement betekende de start van de verkoop in die streek.
  • In 1998 waren in de volgende 14 steden en gemeenten de Telenet-telefonie- en breedbandinternetproducten beschikbaar: Antwerpen, Beersel, Bonheiden, Edegem, Gent, Hemiksem, Hoboken, Hove, Leuven, Mechelen, Oud-Turnhout, Tervuren, Turnhout, Zaventem.
  • De 635 kilometer lange primaire ring van het glasvezelnetwerk wordt volledig afgewerkt.

1997

  • Het jaar 1997 wordt voornamelijk gekenmerkt door de uitbouw van de basisinfrastructuur. De intercommunales hebben in de jaren '60 en '70 een uitgebreid kabelnetwerk aangelegd op initiatief van de steden en gemeenten in Vlaanderen. Op dit netwerk kan Telenet nu verder bouwen. Het zal nog vijf jaar duren voor alle steden en gemeenten in Vlaanderen volledig worden bediend.
  • Op 17 januari start Telenet met de bouw van zijn kantoren op de oude site van de kazerne aan de Liersesteenweg te Mechelen.
  • Telenet start in augustus met de commerciële lancering voor breedbandinternet via de kabel onder de merknaam "Pandora" in Bonheiden en Antwerpen-Kiel.
  • Op 14 november huldigt Minister-president Luc van den Brande in aanwezigheid van Minister van Telecommunicatie Elio di Rupo de nieuwe gebouwen van Telenet in.
  • Het eerste Telenet-logo wil klantgerichtheid centraal stellen. Een vriendelijk, sympathiek lachend gezichtje in een vierkantje. Het is een verwijzing naar het hekje op de telefoontoets rechts onder. Of de link met de wereld van de telecommunicatie.
  • Eind december krijgt Telenet van het BIPT de licentie om spraaktelefonie aan te bieden. Telenet tekent een interconnectieovereenkomst met Belgacom. Dit betekent dat, ongeacht bij welke operator men een lijn heeft, iedereen met elkaar kan bellen.
  • Op 29 december maakt Telenet de prijzen en de productpakketten bekend. 

1996

  • Op 23 september 1996 ondertekenen alle aandeelhouders de overeenkomst die de oprichting van Telenet Holding nv voltooit. Op dat moment zijn de aandeelhouders MediaOne (25%), de Gimv (20%), de intercommunales (35%) en een financieel consortium (20%).
  • De eerste grote aanbesteding voor de infrastructuur volgt twee maanden later. De bestellingen komen van Telindus Nortel, Alcatel, Siemens, Atea, Motorola en M-Tec. In december starten de werken voor het gebouw van de eerste Telenet-telefooncentrale in Hoboken. 

1995

  • De Amerikaanse telecomoperator US West (vanaf 1996 gekend als "MediaOne") wordt de internationale partner en aandeelhouder van Telenet. 

1994

  • Het verhaal van Telenet begint in oktober 1994. De Vlaamse regering onder Minister-president Luc Van den Brande uit de wens om naast Belgacom een tweede telecommunicatienetwerk uit te bouwen. Daartoe zal een bestaande (buitenlandse) operator worden aangetrokken, die samen met Vlaamse groepen en de Gewestelijke Investeringsmaatschappij voor Vlaanderen (GIMV) het netwerk zal ontwikkelen en beheren.