Telenet.be

Webmail

Overzicht winkelmandje

{{monthlyTitle}}

{{oneTimeTitle}}

Bestelling afwerken

 
 
 
 

Automatische dispatching

voor efficiëntie

en klantvriendelijkheid

 
 
 
 

Wie in de Koningin der Badsteden een taxi wil, belt Taxibond Oostende. Dat is al jaren zo. Alleen is de manier waarop je telefoontje wordt behandeld recent ingrijpend veranderd. Vandaag belandt je oproep automatisch bij de eerste vrije chauffeur. En dat … via Telenet-technologie, geïntegreerd door partner ibusys.

“Hier aan onze standplaats op het Marie-Joséplein stond vroeger een telefooncel”, blikt Mike Sennecaut van Taxibond Oostende terug. “Tot 2005 kwamen daar de oproepen van onze klanten toe. De taxichauffeur die eerst in de rij stond, moest zich dan reppen om de telefoon op te nemen. Was er geen taxi? Dan ging de rit verloren.” Gedurende jaren probeerde Taxibond Oostende een klant- én chauffeurvriendelijker alternatief op poten te zetten. De loonkosten voor een continu beschikbare dispatch-medewerker waren te hoog. Een UHF-radionetwerk bleek dan weer onpraktisch.

Automatische dispatching naar smartphones in de taxi’s

“We wilden een systeem dat garant stond voor een correcte verdeling van de inkomende taxiritten”, legt Mike Sennecaut uit. “Bij Taxibond zijn we allemaal zelfstandigen, dus is het belangrijk dat iedereen op zijn of haar beurt kan rijden. Maar dat is niet de enige vereiste. De klant moet ook snel en naadloos geholpen worden.” Een software-telefoniecentrale verdeelt vandaag de inkomende telefoons automatisch. Elke oproep – naar het vaste telefoonnummer van Taxibond – wordt meteen doorgeschakeld naar de gsm van de eerst beschikbare taxichauffeur. “Vroeger gebeurde dit met PDA’s in elke taxi, vandaag met smartphones”, vertelt Niko Declerck van ibusys. “Elke chauffeur komt in volgorde aan bod. De centrale die voor de automatische dispatching zorgt, staat in onze serverroom in Kruishoutem. Straks wordt hosting in een datacenter van Telenet voorzien. De volledige oplossing bevindt zich dan in de cloud.“

Data, vaste én mobiele telefonie in 1 totaaloplossing

Dit systeem is behoorlijk complex omwille van de mix van data, vaste telefonie en mobiele telefonie. Michael Gaillez van ibusys: “Na vergelijking van de verschillende operatoren bleek dat enkel Telenet aan onze complexe vraag kon voldoen. Telenet werkte een stabiel en betrouwbaar totaalpakket uit en deed ook op vlak van gesprekskosten het interessantste voorstel. Bij andere aanbieders zorgden inkomende telefoongesprekken naar onze centrale of naar het datacenter voor heel hoge kosten. Daar heeft Telenet een mouw aan gepast. We combineren voor Taxibond vandaag een stabiele internetverbinding, Corporate Fibernet met 8 fixed IP-adressen, met SIP telefoonlijnen. Elke chauffeur heeft in zijn taxi bovendien een smartphone, waarnaar de inkomende oproepen automatisch worden doorgestuurd. Daarvoor werken we met een B-FLEET-abonnement.”

Klantvriendelijkheid troef

“Wij zijn heel tevreden met deze oplossing”, pikt Mike Sennecaut van Taxibond Oostende in. “Een vlot en betrouwbaar beheer van inkomende telefoons is cruciaal voor onze werking. Er zijn 10.000 tot 15.000 inkomende gesprekken per maand.” Dankzij dit systeem kan Taxibond Oostende bijkomende klantvriendelijke oplossingen aanbieden. Interessante troeven in een tijd waarin initiatieven als Uber de taxisector op zijn kop zetten. Zo boeken grotere klanten als hotels, restaurants en ziekenhuizen hun ritten via een 0800-nummer en een eigen PIN-code. Zij hoeven zelfs niets meer in te spreken. De taxichauffeur krijgt op zijn smartphone een tekstopdracht met de adresgegevens, het aantal passagiers en de gewenste betalingswijze. Bedrijven boeken via een website hun ritten op voorhand. “Op het moment dat die ritten moeten uitgevoerd worden, krijgen wij een sms. We missen geen enkele rit en iedereen komt op een eerlijke manier aan de beurt. Via onze smartphone kunnen we ons voertuig bezet of vrij melden, tijdelijk in pauze zetten, of in geval van lange ritten aangeven dat men geen verdere oproepen kan aannemen.

Betere gesprekskwaliteit

Mike Sennecaut : “Alles werkt uitstekend. Zo blijven we altijd bereikbaar. Dat is heel belangrijk. Je voelt aan alles dat ibusys de taxisector begrijpt. In combinatie met de technologie van Telenet resulteert dat in een perfecte oplossing. Wij zijn heel tevreden. En onze passagiers ook. Het valt hen op dat we tegenwoordig zo’n heldere verbinding hebben. Ook die gesprekskwaliteit is interessant want je hebt minder kans op misverstanden. Ja, dit systeem heeft alleen maar voordelen.”

Het beheer van inkomende telefoons is cruciaal voor onze werking.

Mike Sennecaut
Bestuurder
Taxibond Oostende

 
 
 
 

Taxibond Oostende

Taxibond Oostende bundelt de krachten van 23 zelfstandige taxichauffeurs in een vzw die in en om Oostende maandelijks ongeveer 16000 mensen vervoert. De belangrijkste klantendoelgroepen zijn senioren, toeristen en medewerkers van bedrijven uit de regio.