Arnaud de Prelle: “Om de goede werking van onze systemen te kunnen garanderen, investeren we veel in kennis en competentie. Daarnaast willen we een partner die op hetzelfde, hoge niveau zit. Telenet levert ons niet alleen connectiviteit en producten als Check Point en FireEye, maar adviseert ons ook bij migraties, upgrades en specifieke projecten.”
Telenet heeft bij Keytrade Bank onder meer gezorgd voor een betrouwbare verbinding tussen de verschillende datacenters. De lijn biedt een optimale beschikbaarheid. Over enkele maanden komt er nog een nieuwe verbinding bij, voor de synchronisatie van alle bestanden. Ook deze zal snelheden tot 1 Gb per seconde kunnen halen.
Voor de beveiliging van zijn systemen koos Keytrade Bank onder meer voor Check Point en FireEye. “Zoals gebruikelijk in de financiële sector werken we met meerdere vendors en producten”, legt Security Officer Gunther Penne uit. “Moest één product een bepaald probleem niet detecteren, dan zijn er nog andere die het wel kunnen. Met Check Point hebben we veel ervaring. Het product heeft zichzelf ruim bewezen, is gemakkelijk aan te leren en heel stabiel. Maar omdat cyberattacks en malware in het algemeen een groeiend probleem zijn, vonden we het noodzakelijk om ook FireEye in onze portfolio op te nemen. Check Point en FireEye vullen elkaar goed aan. Door de combinatie van die 2 bereiken we een hoger niveau van security. ”
Keytrade Bank koos als eerste in België voor FireEye. “Als je de eerste bent, heb je geen voorbeelden om op terug te vallen,” zegt Gunther Penne. “We hebben daarom een proof-of-concept georganiseerd, samen met Telenet. Zij hebben de demo- apparatuur geïnstalleerd, ons door de confi guratie geleid, uitleg gegeven over het gebruik en na drie maanden met ons de resultaten geëvalueerd.”
Gunther Penne: “Omdat we veel kennis in huis hebben, kunnen we de meeste problemen zelf oplossen. Geraken we er niet uit, dan schakelen we Telenet in. Meestal kunnen zij ons heel snel helpen. Is er iets dat ze niet begrijpen, dan reproduceren ze het probleem in hun eigen lab.” Arnaud de Prelle vult aan: “We werken al meer dan 10 jaar samen met Telenet. Ze hebben topingenieurs in huis waarmee onze specialisten echt kunnen praten. Hun supportdesk werkt effi ciënt, met heel korte responstijden. Je komt onmiddellijk bij de juiste persoon, die de juiste vragen stelt en een duidelijke uitleg geeft. Je voelt dat de mensen van Telenet persoonlijk betrokken zijn.”
Keytrade Bank werd in 1998 opgericht door Jean en José Zurstrassen en Grégoire de Streel, de stichters van Skynet. De online bank heeft vandaag vestigingen in Brussel, Luxemburg en Zwitserland. Keytrade Bank telt 200 000 klanten en 130 medewerkers.