directeur ICT
Helga De Neve, directeur ICT, was de eerste ICT-medewerker van het ziekenhuis en ze bouwde haar dienst uit tot een team van ruim 30 medewerkers die instaan voor de ondersteuning van de ziekenhuisactiviteiten. “Onze ICT-dienst faciliteert de activiteiten en evolueerde het voorbije decennium van maatontwikkeling van interne software naar de uitbouw van ICTinfrastructuur en netwerk, applicatiebeheer en service desk. Interne ontwikkeling is nu voorbehouden voor applicaties die in een commerciële context niet bestaan.”
Met de groei van de zorgactiviteit en de integratie van de campus Henri Serruys in Oostende kwam ook een uitbreiding van de ICTactiviteit. Vandaag omvat het datavolume meer dan 400 TB op netwerkschijven en ruim 600 TB op tape libraries voor online archivering en vooral back-up. Het volume groeit jaarlijks met 30%, vooral vanwege de toenemende beeldvolumes door de beeldverwerkende modaliteiten, die ook voor de zorggemeenschap toegankelijk moeten zijn. Het ziekenhuis telt drie campussen, die onderling verbonden zijn met redundante geleasede datalijnen van 200 Mbps of 1 Gbps. Via een Corporate LAN InterConnect (CLIC) glasvezelverbinding van 100 Mbps sluit AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV het ziekenhuis OLV Ter Linden in Knokke, waarmee nauw wordt samengewerkt, aan op het netwerk. Ook vanuit Knokke kunnen clinici online de medische dossiers raadplegen op de servers in Brugge.
In de loop van haar ICT-carrière heeft Helga De Neve de ziekenhuiswereld zien evolueren naar een sterk vernetwerkte omgeving. “Vandaag is de ziekenhuisactiviteit complexer dan ooit. Tal van projecten lopen simultaan door elkaar, ICT bedient een ruime variëteit aan gebruikers, van hoog- tot laaggeschoold. De belangrijkste uitdaging waar we voor staan is de expansie van het ziekenhuis buiten de muren: de ICTconsolidatie tussen de twee campussen in Brugge en de campus in Oostende, voorheen een apart ziekenhuis met een eigen ICT-omgeving en eigen applicaties. Alle patiëntensystemen, de ERP-oplossing en de financiële applicaties worden samengebracht. De communicatie met andere campussen, andere ziekenhuizen, naar verwijzende artsen, verzorgers en patiënten is een andere uitdaging. Het beheer van het “community-aspect”, de communicatie met de zorggemeenschap, is cruciaal geworden. De sleutel hier is systemen en platformen op een efficiënte en zekere manier met elkaar laten communiceren.”
Helga De Neve
Directeur ICT, AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV
De onderliggende problematiek is het beheer van het datavolume, met de explosie van het aantal beelden dat ontstaat uit de beeldvormende modaliteiten. Ook e-mailcommunicatie en logfiles nemen heel wat plaats in. In het kader van de bescherming van de privégegevens van de patiënt wordt elke actie op een medisch dossier bijgehouden, zodat altijd bekend is wie zich waartoe toegang verschafte om wat te doen.
Met zijn twee datacenters op de campus Sint-Jan te Brugge en twee datacenters op de campus te Oostende heeft AZ Sint-Jan Brugge-Oostende AV de infrastructuur om de verdere digitale explosie te ondersteunen. Beide datacenters in Brugge connecteren via een ander Point of Presence (POP) toegangspunt op de Telenet IP-backbone, ze zijn onderling verbonden via twee volledig gescheiden redundante glasvezelconnecties. De redundantie is Type 5, met complete ontdubbeling van toestellen, actieve netwerkbestanddelen en lijnen.
“Snel, stabiel en veilig dataverkeer is letterlijk van levensbelang”, vindt Helga De Neve. De infrastructuur moet ook tegemoetkomen aan de toenemende verwachtingen van alle gebruikers. “De patiënt verwacht een optimale behandeling, waarvan correcte en duidelijke informatie deel uitmaakt. We faciliteren als ICT-dienst het ziekenhuis op gebied van ICT-infrastructuur, applicaties en communicatieplatformen zoals onze internetwebsite, portaalsites voor patiënten en huisartsen en digitale briefwisseling naar verwijzende artsen. De technische dienst staat in voor het beheer van de telefonie die met Digital Voice over de Telenetglasvezel loopt. Voice en data over hetzelfde netwerk: we houden ook rekening met de marktevolutie in ICT. In die context is Telenet technologisch en commercieel altijd een zeer stabiele partner gebleken. We kunnen rekenen op een contactpersoon die onze organisatie door en door kent en vlot bereikbaar is. Dat we over zo’n directe en betrouwbare communicatielijn beschikken, is voor ons van cruciaal belang. Dat kan niet elke ICT-partner garanderen.”