Webmail

“Elk zaak, hoe klein ook, moet nieuwe technologie durven te omarmen”

26 augustus 2022 - 6 min

Overdag bakt ze speculaas, ’s avonds kruipt ze achter de computer om er gepersonaliseerde ontwerpen voor uit te tekenen. Erika Vanvuchelen, zaakvoerster van speculaasbakkerij Vanvuchelen, bakt koekjes op maat, en is er van overtuigd dat die stap haar op termijn een competitief voordeel kan opleveren. Om digitaal te ondernemen schakelde ze de hulp in van de Digitale Versnelling.

 

Een speculaasbakkerij die een 3D-printer inzet in het productieproces? “Helemaal niet zo vreemd”, vindt Erika. “We worden almaar meer geconfronteerd met nieuwe technologie. Is het dan niet logisch dat je daar net zo goed de vruchten van probeert te plukken als je ambachtelijke producten op de markt brengt?”

 

Tot voor enkele jaren runde Erika nog een traditionele bakkerij, maar in 2016 besloot ze zich volledig toe te leggen op de productie van speculaas. “Gezondheidsproblemen dwongen me min of meer daartoe. Nachtwerk werd te belastend”, vertelt ze. “Speculaas was sowieso al een populair product in de bakkerij, en dus hebben we beslist de productie daarvan verder op te schalen.”

Op zoek naar snellere productiemethode

Erika merkte al enkele jaren dat vooral de gepersonaliseerde speculaas – denk aan een koekje met daarop een naam, een bedrijfslogo of een speciale afbeelding – stevig aan populariteit won. Alleen kon het productieproces dat groeiritme niet volgen: voor elke nieuwe aanvraag moest ze eerst bij een extern bedrijf aankloppen.

Onze innovatie illustreert dat ambachtelijke producten en nieuwe technologie perfect samen kunnen gaan.

Speculaas 3D-printen: dé oplossing

Dankzij een nagelnieuwe 3D-printer kan de speculaasbakkerij nu heel snel en flexibel inspelen op nieuwe vragen. “Deze FDM-printer brengt een plastic draad op een spoel aan. Die draad wordt verwarmd en versmelt zo tot een mal. Via deze techniek kunnen we alle mogelijke ontwerpen als mal uitprinten. Zo’n printer kost echt geen stukken van mensen meer. Bovendien is het materiaal waarin we printen grotendeels recycleerbaar en volledig voedselveilig.”

 

Een gepersonaliseerd koekje, dat mag al wat meer kosten. Maar in de praktijk blijkt dat prijskaartje nog behoorlijk goed mee te vallen. “Voor een typisch koffiekoekje betaal je bij ons 15 euro per 100 stuks. Wil je die 100 koekjes graag met je eigen naam, logo of een andere tekening erop, dan betaal je 25 euro extra voor de eenmalige cliché-kost. Ongeacht of je nu 100 of 5000 koekjes bestelt.”

Binnenkort ook webshop

“Ook als ambachtelijk bedrijf moet je vandaag mee op de kar van de nieuwe technologie springen”, vindt Erika. “In mijn ogen hebben we op termijn ook geen keuze: ofwel spring je mee, ofwel dreig je uit de markt te worden geduwd. Onze innovatie illustreert dat ambachtelijke producten en nieuwe technologie ook perfect samen kunnen gaan. Sinds we deze stap gezet hebben, krijgen we almaar meer vragen naar gepersonaliseerde koekjes uit de meest diverse hoeken: het bedrijfsleven, de horeca, maar net zo goed particulieren die iets te vieren hebben.” Er is ook een webshop. “Die webshop kan ons geografisch een stuk meer armslag geven.”

 

Erika heeft intussen ook het potentieel van sociale media zoals Facebook of Instagram ontdekt om haar producten beter in de markt te zetten. “Een expert van De Digitale Versnelling heeft ons op dat vlak heel wat interessante tips en tricks gegeven:

“Als kleine zelfstandige kan je vandaag niet meer zonder sociale media”

Sociale media is heel handig om je bereik te vergroten, heb ik geleerd. De expert liet me zien hoe ik gesponsorde berichten kan posten, welke content het beste scoort en op welke uren berichten het grootste aantal mensen bereiken. Het gaat me niet altijd om de likes die ik krijg op een post, wel is het fijn als klanten me rechtstreeks via Facebook een bericht sturen met daarin een bestelling.” Ook in zoekvragen op Google scoort haar bedrijfje nu merkelijk beter. “We hebben geleerd de juiste hashtags gebruiken; daar valt of staat een bericht echt mee. Als je nu ‘gepersonaliseerde speculaas’ intikt op Google kom je direct op onze website terecht. Dat is natuurlijk handig als je veel naamsbekendheid wil verwerven. Ik besef nu echt dat kleine zelfstandigen en kmo’s vandaag niet meer zonder sociale media kunnen.”

Ben jij ook op zoek naar digitale hulp? 

Ga dan voor meer info naar De Digitale Versnelling. 

Nog meer inspiratie

Artikel

Je websitestrategie bepaalt het succes van je website
Een websitestrategie helpt je om je vooropgestelde doelstellingen te behalen. Wat wil je precies bereiken met je website? Goed begonnen is half gewonnen!

Artikel

Soorten cookies op het internet en hun werking
Websites plaatsen verschillende soorten cookies wanneer je ze bezoekt. Heb jij een website? Dan ken je maar beter de werking van de verschillende types.

Artikel

Copywriter Bert vindt de juiste woorden (voor jouw zaak)
Schrijven. Dat kan iedereen toch? Misschien wel, ja. Maar doelgericht schrijven... Da’s andere koek! Laat een copywriter op je tekst los en je krijgt een website, advertentie, social post of folder die scoort.

Artikel

Verrijk je website met gratis iconen
U zoekt icoontjes om diensten en rubrieken op uw website te illustreren? Deze 49.400 icoontjes zijn helemaal gratis.

Artikel

AD Consulting
Wie ooit een medische opleiding of een communicatietraining van AD Consulting volgde, zal die niet snel vergeten. Want An Desmedt en Mathijs Aerts serveren geen droge kost, maar interactieve workshops met de nodige humor.

Artikel

Wat zijn leads? En waarom ze verzamelen met uw website?
Een goede website vertelt u wie geïnteresseerd is in het kopen van uw product of dienst.

Artikel

Sociale media voor je zaak? Een heuse opportuniteit!
In het nieuwe 'digitale normaal' zijn sociale media niet meer weg te denken uit uw privéleven. Maar kunnen ze wat betekenen voor uw bedrijf? Een thema om over na te denken...

Artikel

Online kleermaker zet influencers in
Waarom geen influencers of bloggers inschakelen die uw webshop gratis promoten en mee voor groei zorgen? Michel Byvoet, oprichter van online kleermaker Bivolino, experimenteert met nieuwe businessmodellen…

Artikel

“Iedereen zit vandaag online, dat kan je ook als bakker niet meer negeren”
7.000 volgers op Facebook, 1.500 fans op Instagram: die moet je verdienen als dorpsbakkerij, elke dag opnieuw.

Artikel

Social media voor bouwfirma’s
Sociale media zijn een fantastisch middel om u sterker mee te positioneren binnen de bouwsector. Maar welke media kiest u best en waarom?

Artikel

Snel leuke video’s maken voor social media met de Boomerang app
Zet uw bedrijf op een originele manier in de kijker met de Boomerang app.

Artikel

Zuut zet in op sociale media
Patisserie Zuut uit Leuven wint een steeds ruimer publiek voor zich. Ook online, door slim gebruik van de sociale media.

Artikel

Beter scoren via zoekmachines
Vandaag is het niet alleen een kwestie dat u nieuwe klanten vindt: zij moeten u ook kunnen vinden!

Artikel

Rooftoptravel: meer online bekijks voor daktenten
Rooftoptravel verhuurt daktenten. Door het advies van De Digitale Versnelling vergrootte hun online zichtbaarheid.

Artikel

Hoe verbetert u uw out-of-office?
Met wat creativiteit maakt u van de out-of-office boodschap heel wat meer dan een simpel bericht dat u tijdelijk niet bereikbaar bent. U kan er klanten mee inspireren, uw imago hoog houden en zelfs gebruiken als reclamepaneel.

Artikel

Elk zaak moet nieuwe technologie durven te omarmen
Een ambachtelijke speculaasbakkerij die nieuwe technologie inzet? Moet kunnen! Digitale durver Erika Vanvuchelen 3D-print gepersonaliseerde speculaas.

Artikel

Steven Van Belleghem geeft tips aan bedrijven
Steven Van Belleghem geeft tips aan ondernemingen en zelfstandigen: hoe bind je de consument aan je zaak in deze veranderende wereld?

Artikel

Pirazzo de digitale versnelling | Telenet Business
Sportieve ondernemer Ben Deburchgrave verkoopt bedrukte sportkleding. Met deze tips van digitale expert Frederik De Wachter groeit hij verder.

Artikel

Zoek de juiste mensen via sociale media
De juiste mensen zoeken via sociale media zoals Google, Facebook of Linkedin. Het is een eenvoudige manier om de juiste kandidaat te vinden.