Hoe Klinger zijn communicatie moderniseerde

22 oktober 2020 - 5 min

Verhuizen is altijd ook een beetje vernieuwen. Dat was niet anders toen het Belgische filiaal van specialist in productieprocessen Klinger naar een ruimer en moderner pand in Vilvoorde trok. “We hebben die verhuis aangegrepen om onze verouderde ICT-infrastructuur te moderniseren”, vertelt general manager Manuel Sannen. “Als je meer gaat thuiswerken, heb je nood aan een hogere uploadsnelheid.” Het leidde bij Klinger tot de installatie van een IP-telefooncentrale en een supersnelle, ultrabetrouwbare internetverbinding met back-up. 

Voor Klinger Belgium ging het hier om veel meer dan een loutere moderniseringsoperatie. “In eerste instantie wilden we onze infrastructuur natuurlijk in lijn brengen met wat er vandaag zoal technisch mogelijk is”, verklaart Manuel. “Maar tegelijk wilden we ons voorbereiden op wat de toekomst nog allemaal kan brengen. De nieuwe oplossingen die we in huis haalden, moesten dus ook uitbreidbaar zijn en niet enkel up-to-date, technisch hoogstaand en kostenefficiënt.”

Dankzij Corporate Fibernet kan iedereen nu heel vlot van thuis op onze centrale systemen werken, zonder enige latency.

Brice De Bruyne,

ICT-beheerder Klinger

Alles begint met connectiviteit

Als ICT-beheerder hielp Brice De Bruyne de zoektocht naar die nieuwe oplossingen in goede banen leiden. “Alles begint met connectiviteit”, weet hij uit ervaring. “Zeker als je medewerkers meer en meer op afstand gaan werken, is een goede verbinding met het bedrijfsnetwerk van cruciaal belang.” Het personeel in de werkplaats en het magazijn van Klinger werkt vandaag overwegend nog ter plekke, op de hoofdzetel in Vilvoorde. Maar het kantoorpersoneel werkt intussen al ongeveer veertig procent van de tijd van thuis uit.

 

De nieuwe connectiviteit – met een hogere uploadsnelheid – is belangrijk omdat de medewerkers van Klinger van thuis uit op de centrale servers van het bedrijf werken. “Dat kunnen ze met eender welk toestel doen. Voorwaarde is dat ze over voldoende bandbreedte beschikken en dat de latency zo laag mogelijk blijft. Loopt de latency – de reactietijd van je computer – op, dan kun je nu eenmaal niet zo vlot werken.”

 

“Op dat punt scoort Corporate Fibernet, de oplossing die Telenet Business ons voorstelde, zonder meer uitstekend”, vervolgt Brice. “Daarbij komt dat het een kosteneffectieve oplossing is.” Corporate Fibernet biedt immers snelheden die de vergelijking met een glasvezelverbinding doorstaan, ook al loopt het laatste deel van de aansluiting via een coaxkabelverbinding. De inbegrepen back-upconnectie via 4G maakt de verbinding bovendien extreem betrouwbaar.

 

“Wat ik enorm apprecieer, is dat Telenet Business ons correct heeft geadviseerd en niet aan ‘overselling’ heeft gedaan. Ze hadden ons evengoed kunnen adviseren om ineens voor ‘full fiber’ te gaan, wat een stuk duurder uitvalt en minder eenvoudig te installeren is. Terwijl we dat kwaliteitsniveau helemaal niet nodig hebben om van thuis te werken met remote desktops.”

De nieuwe Unify IP-telefooncentrale verhoogt de bereikbaarheid van onze medewerkers – en hun onderlinge samenwerking.

Brice De Bruyne

ICT-beheerder Klinger

De deur naar de toekomst

Eenmaal zijn connectiviteit op orde gesteld, besliste Klinger Belgium om meteen ook zijn oude, klassieke telefooncentrale in te ruilen voor een moderne Unify IP-telefooncentrale van Telenet Business. Dat leverde meteen al een aantal handige nieuwe mogelijkheden op. “Vooral in het doorschakelen waren we vroeger toch wat beperkt. Je kon je toestel wel doorschakelen naar je gsm of je vaste toestel thuis. Maar daar hield het eigenlijk al op. Als je dan nog eens moest doorschakelen, moest je de beller vragen om terug te bellen naar het rechtstreekse nummer van je collega. Je kon niet eenvoudig doorverbinden”, verduidelijkt Brice. “Nu kunnen we toch al automatisch doorschakelen binnen groepen. Dat wil zeggen: als collega’s thuis werken, gaan de gsm’s af zoals ze in de groepen hier intern afgaan. Dat werkt alvast een stuk aangenamer dan vroeger.”

 

Diezelfde Unify-centrale opent ook de deur voor nieuwe mogelijkheden in de toekomst. Zo wil Brice de oplossing op termijn integreren met Microsoft Teams. “Dan kunnen we onze computer ook gebruiken als telefoontoestel. En of je dan thuis werkt, op kantoor of onderweg, via Teams ben je overal bereikbaar.” Dankzij de introductie van IP-over-DECT – voor het gebruik van draadloze telefoons – is ten slotte ook de communicatie met de medewerkers in het magazijn erop vooruitgegaan. “Vroeger stonden daar enkel vaste toestellen. Nu is ook die beperking weggevallen”, besluit Brice.

Klinger kiest voor Unify

De verhuis naar een nieuw bedrijfsgebouw was voor Klinger Belgium de perfecte aanleiding om over te stappen van zijn oude, klassieke telefooncentrale naar een moderne Unify IP-telefooncentrale van Telenet Business. Daarmee beschikt Klinger in één klap over alle nieuwste functionaliteiten op het vlak van telefonie. Een IP-centrale biedt alleen maar voordelen. De installatie en configuratie zijn makkelijker dan bij een traditionele centrale. Omdat de centrale op het IP-netwerk is aangesloten, kunnen de medewerkers heel makkelijk met hun IP-telefoons aan de slag. Op kantoor is geen aparte telefoonbekabeling meer nodig. Dat laat Klinger toe om heel makkelijk nieuwe medewerkers op de IP-centrale aan te sluiten. Functioneel biedt de IP-centrale van Unify alle voordelen van een moderne telefooncentrale, met makkelijk doorschakelen, automatisch routeren, enzovoort. Dankzij Unify mist Klinger geen enkele oproep. Dankzij de combinatie van moderne communicatietechnologie en een performante internetverbinding – die bovendien meegroeien met de behoeften van het bedrijf – is Klinger helemaal klaar voor de toekomst.

 

Wij bieden internet en service op maat van KMO’s. Ontdek onze oplossingen.

 

Over Klinger

In bijna 30 jaar is De Kringwinkel Antwerpen een opvallende speler geworden in de circulaire economie. De organisatie geeft werk aan een kleine 500 mensen en 35 begeleiders van deze mensen. Samen recupereren en verkopen ze 3.000 ton per jaar, ofwel 303 gevulde zeecontainers. Deze verkopen ze in 10 winkels in en rond Antwerpen. Nog eens 5.200 ton aan materiaal geven ze door aan de recyclagesector.
Over 10 jaar plant De Kringwinkel behoorlijk groter te zijn. Momenteel test het een nieuw concept uit in het Nieuw Zuid in Antwerpen. “We willen mensen aanzetten om duurzamer te leven”, zegt Louise Vrints. “Daarenboven gaan we bedrijven inspireren en begeleiden vanuit het duurzaamheidstraject dat we zelf hebben afgelegd, bijvoorbeeld rond het omgaan met zijstromen van materialen.”

 

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet