Q8 gaat voor elektromobiliteit met steeds meer snelladers

09 december 2020 - 6 min

Hoe meer elektrische wagens op onze wegen, hoe meer laders er nodig zijn. Het klinkt eenvoudig. Maar om laadinfrastructuur uit te rollen, zijn innovatie, partnerschappen en een performante IoT-oplossing met mobiel netwerk cruciaal. Dat ervaart mobiliteitsspecialist Q8.

Om je een idee te geven. Vandaag rijden er al 154.807 hybride wagens op de Belgische wegen, ofwel 5 keer zoveel als 5 jaar geleden. Het aantal elektrische wagens stijgt jaarlijks met 56,4%. Vandaag rijden en staan er volgens Statbel 23.983 wagens van dit type op onze wegen en parkings. 

 

Q8 dat we kennen van de tankstations, laat deze mobiliteitstrend niet zomaar aan zich passeren. Eind 2017 plaatste het zijn eerste snelladers. Begin vorig jaar kwamen hier de allereerste ultra snelladers bij langs de Belgische autostrades. Recent scherpte het nog zijn aanpak aan. Q8 focust nu resoluut op elektrisch rijden.

Transitie van brandstoffen naar mobiliteit

Robert Costerus, verantwoordelijke voor het netwerkgedeelte van Q8, en Willem Van Breugel die het projectmanagement van de elektrische snelladers voor zich neemt, werken hiervoor nauw samen met elkaar en met externe partners. 

 

“Vandaag zitten we volop in de transitie van brandstoffenverkoper naar mobiliteitsspeler”, zegt Willem van Breugel, productowner eMobility bij Q8. “Elektromobiliteit is een heel belangrijke pijler in dit verhaal. Als we een belangrijke rol willen spelen in deze shift naar elektrisch rijden, weten we dat we eigen laders moesten installeren en een laadpas die via een app werkt.” 

 

Vanuit het Benelux hoofdkwartier in Antwerpen - en vandaag ook vaak van thuis uit - zetten Willem en Robert de strategie uit. De twee geboren Nederlanders hebben intussen 25 Belgische Q8-tankstations van laders voor elektrische wagens voorzien, en 10 in Nederland. Ook bij particulieren thuis en op bedrijven installeert Q8 sindsdien laders.

We hebben nog veel te leren. Dit lukt op basis van de data die de laders continu doorsturen.

Willem van Breugel

productowner eMobility bij Q8

Q8 installeert meer snelladers

Een chauffeur met een elektrische wagen laadt graag zijn wagen thuis of op het werk op. Andere mogelijkheden zijn openbare plekken zoals parkeerplaatsen, de parking van de Delhaize… “We leren vandaag nog wat een geschikte locatie is en hoe ze te bedienen”, zegt Willem. “We verzamelen continu data om te leren, ons te verbeteren en in de toekomst ons groot laadpalennetwerk te kunnen uitrollen. Want we zijn dan wel goed in het uitbaten van tankstations, elektrische laders zijn volledig nieuw voor ons. Onze engineering afdeling en partners moeten opgeleid worden. Er moet een digitale communicatie worden opgesteld, enzovoort.” 

 

De verschillende partijen hierin laten samenwerken en toegang geven tot de laders is cruciaal… en een uitdaging. “De hardwareleverancier, de softwarepartij die de transacties regelt, de leverancier van de betaalterminal, de organisatie die de palen onderhoudt en wij die het geheel coördineren, de screensavers en tarieven aanpassen”, somt Robert op.

Een simkaart in elk laadpunt

Het netwerk is een onzichtbaar en onmisbaar aspect in het hele verhaal. Elke paal is via een simkaart draadloos verbonden met het beveiligde interne Q8-netwerk. Op elk moment kan vanuit het Q8-controlecentrum de status van een paal gecheckt worden. Hierdoor checkt ook elke gebruiker vlot op de app welke paal vrij is. 

 

“We kozen Telenet Business al in 2007 voor ons datanetwerk”, vertelt Robert. “Het was toen een relatief kleine speler, heel flexibel en innovatief. Nu ze groter zijn geworden, slagen ze er toch in deze dynamische aanpak te behouden. Daarom zijn alle Q8-tankstations sindsdien met Telenet blijven werken en zijn we ook voor dit project met hen aan tafel gaan zitten.” 

 

Een simkaart in elk laadpunt, gekoppeld aan de M2M- en IoT-diensten van Telenet bleek de oplossing, met een platform om het simkaartenpark eenvoudig te beheren. “Wij willen centraal in dit netwerk staan en alle data ontvangen”, zegt Robert. “Dat stelt ons in staat om snel een interventie te doen aan een paal en te leren uit de data die dit netwerk oplevert.”

Anders werken… buiten aan de paal

Opmerkelijk is dat Q8 de versnelling inzette in volle coronaperiode. “We hebben dit heel voorzichtig aangepakt en vooral van op afstand”, zeggen de twee. “Als we fysiek met elkaar wilden overleggen en aanpassingen of installaties doen, dan spraken we buiten af aan een lader.” 

 

Vandaag combineren Robert en Willem thuiswerken vanuit Mechelen en Nederland met meetings op kantoor. Dit anders werken, werkt voor hen perfect dankzij de zin om samen te werken bij alle betrokken partijen. “Hoewel we op afstand werkten, waren we een geoliede machine”, vindt Willem. 

 

“Telenet hoorde bijvoorbeeld dat we problemen hadden met de routers en geen interne kennis hierover”, herinnert Robert zich. “Ze vroegen ons een router op te sturen zodat hun labo er mee kon experimenteren. Vervolgens adviseerden ze ons hoe we onze firewall moesten aanpassen om ze in de bestaande infrastructuur op te nemen. Voila, probleem opgelost!”

De oplossing voor het laadpalennetwerk is toekomstgericht en kan zonder enig probleem enkele tienduizenden palen aan.

Robert Costerus

group network manager bij Q8

Oplossing kan tienduizenden palen aan

Met deze oplossingen kunnen we volop aan de toekomst bouwen. Want net zoals er steeds meer elektrische wagens rond zullen rijden, zullen de aantallen Q8-laders toenemen. De ambitie is om tegen eind 2021 te groeien naar 35 laadpunten in België en 20 in Nederland. Naar de verdere toekomst legt het bedrijf zich geen limieten op. 

 

“De oplossing voor het laadpalennetwerk kan zonder enig probleem enkele tienduizenden palen aan”, weet Robert. “Ook kan het zich flexibel aanpassen aan mogelijke veranderingen in de toekomst.” 

 

Dat is zowel een nood als een geruststelling voor de onderneming. Het kan eender welk elektrisch toekomstscenario tot leven brengen. En ook hier geldt: “Hoe beter de band tussen alle partners, hoe sterker we naar de toekomst staan”, besluit de netwerkspecialist.

Telenet Business als partner

“Er is een reden waarom Q8 al sinds 2007 samenwerkt met Telenet Business”, zegt Robert. “Het loopt zeer goed. We hebben een partnerschap-gevoel met Telenet. Dat Telenet vandaag ook actief is in Wallonië maakt het extra interessant voor ons als Belgische speler.” “Opvallend is dat we in die 13 jaar slechts 2 account managers hebben gehad. We wisten dus altijd bij wie we terecht konden. Ze hielpen en helpen ons vlot en flexibel, zelfs al zijn we geen gemakkelijke klant.” De laatste jaren neemt Q8 steeds meer diensten af, onder meer security-diensten die hun netwerk extra veilig maken. “We ervaren dat het heel gemakkelijk is om een segment toe te voegen”, zegt Robert. “Zonder problemen werd ons bestaand netwerk nu uitgebreid met de machine-to-machine en IoT-oplossing voor onze snelladers.”

Meer info op www.telenet.be/iot

Over Q8 België

Q8 heeft ruim 465 tankstations en levert brandstoffen aan professionele eindverbruikers en resellers. Daarmee is Q8 één van de grootste brandstofspelers op de Belgische markt. In retail heeft Q8 in België samen met Delhaize en Panos ruim 120 lokale Shop&Go-winkels. Met Q8 electric zet het bedrijf grote stappen op de e-Mobility markt. Het bouwt momenteel een netwerk uit van (snel)laders aan de eigen stations, op locaties van partners en klanten. Het is de ambitie van Q8 om te evolueren naar een mobiliteitsspeler. In 2019 werd Q8 in België verkozen tot Best Fuel Brand.

 

www.q8.be

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet