Johan Thijs over hoe data ons leven fundamenteel verandert

05 januari 2021 - 4 min

“Data is de nieuwe elektriciteit.” Dat zegt Johan Thijs, CEO van KBC tijdens het interview met Lisbeth Imbo. De bank doet er dan ook alles aan om ons leven fundamenteel te veranderen met deze data.

“Met data kan je ongelooflijk veel doen. Dat klopt”, zegt Johan Thijs. “Data wordt weleens het nieuwe goud genoemd. Maar ik vergelijk het eerder met elektriciteit. Denk eens na wat deze uitvinding voor de gemeenschap gedaan heeft sinds het 150 jaar geleden opkwam. Bij elk facet van ons leven gebruiken we elektriciteit.”

80-plussers groeien digitaal

Als je deze vergelijking doortrekt, verandert ook data ons leven fundamenteel, voorziet de data-engineer van opleiding. Tijdens het Nspire-seminarie van Telenet Business duidt Johan hoe data zijn bank en klanten fundamenteel veranderen. 

 

“Dat data ons hebben geholpen om beter met de coronacrisis om te gaan, is een understatement”, zegt de CEO van KBC. “Wat corona heeft gedaan op 5 maanden, zouden we met het management nooit voor elkaar gekregen hebben.”

Wat corona heeft gedaan op 5 maanden, zouden we met het management nooit voor elkaar gekregen hebben.

Johan Thijs

CEO KBC

“Grappig hierin is de evolutie bij onze klanten ouder dan 65 jaar. Zij gebruiken 60% van hun tijd digitale toepassingen. Bij de plus 80-ers is 37% bezig met mobile banking. Opvallend is dat dit de groep is waarin het gebruik van digitale oplossingen het sterkst toeneemt.”

 

“Ze worden enorm getriggerd door het gebruiksgemak en corona. Voordien stapten ze nog graag het bankkantoor binnen. Vandaag winkelen ze met de mobiele app. Ze werden plots verplicht om die te gebruiken en stellen vast dat die goed werkt.”

Het digitale komt eerst

KBC investeert enorm in de nieuwe digitale omgeving. En de bank en verzekeraar versnelt hierin. “Sinds 3 jaar proberen we onze digitale diensten zo goed mogelijk op hetzelfde niveau te brengen als de kantoordiensten. Sinds juni zetten we het digitale eerst: digital first.” 

 

“Dit vraagt een heel andere manier van ontwikkelen”, legt de CEO uit, “want een digitaal proces vlot laten verlopen is veel moeilijker dan een proces dat begeleid wordt door iemand van vlees en bloed. Natuurlijk blijft dit laatste mogelijk. De klant kiest. Doet hij of zij het zelf digitaal? Of laat hij of zij zich begeleiden in het kantoor?”

Chatbot regelt je parkeerticket

De slimme dienst Kate toont het meest aan hoe KBC de toekomst ziet. Deze persoonlijke digitale assistent is meer dan een AI-chatbot in je broekzak. 

 

“Kate is een filosofie van werken waarmee we klanten willen ontzorgen”, legt Johan uit. “Via deze slimme chatbot in onze app willen we je proactief benaderen. Eens we je toestemming krijgen, begint Kate te leren over je bankdiensten, aankopen, parkeertickets, voorkeuren, gewoontes, enzovoort. Op basis van deze data doet ze voorstellen. Als je toestemming geeft voor geolocatie kan Kate bijvoorbeeld een parkeersessie starten wanneer je je auto parkeert. En deze ook weer stoppen én betalen wanneer je weer in je auto stapt.”

 

Johan bejubelt deze technologie: “want ze laat voor het eerst toe om de manier waarop we klanten benaderen volledig onder controle te hebben.” 

 

Maar ook als klant behoud je de volledige controle. Mag Kate je niet meer volgen en adviseren? Dan zet je de dienst gewoon uit.

Over Johan Thijs

Johan Thijs is CEO van KBC sinds 2009. Zijn hele carrière speelt zich af in de bank- en verzekeringswereld. In 1988 begon hij als actuaris bij ABB Verzekeringen. In 2006 trad hij toe tot het directiecomité van KBC België. In 2009 werd hij CEO van de bank- en verzekeringsgroep. 

 

Harvard Business Review plaatste hem 3 jaar op rij in de lijst van de 10 beste CEO’s wereldwijd. In België werd hij door het zakenmagazine Trends uitgeroepen tot Manager van het Jaar 2018.

Over KBC

De bankverzekeraar is ontstaan in 1998 als fusie van twee Belgische banken (Kredietbank en CERA Bank) en een Belgische verzekeringsmaatschappij (ABB Verzekeringen). Vandaag bedienen de 41.000 medewerkers via een netwerk van 1.300 bankkantoren maar liefst 12 miljoen klanten in België, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Bulgarije en Ierland. De 15.000 Belgische medewerkers helpen 3,5 klanten in ons land. In juli 2020 won KBC voor de vijfde keer op een rij de Euromoney Award ‘Best Bank in Belgium’. De app van KBC behoort tot de beste bankenapps in de wereld, concludeert een onderzoek van Sia Partners.

Schrijf je in voor meer inspiratie*

Ontdek interviews, podcasts en andere content

Word uitgenodigd voor webinars, beurzen en netwerk-events

Download e-books en whitepapers

* We sturen je via e-mail op regelmatige basis onze content. Je ontvangt geen commerciële berichten of voorstellen. Uiteraard kan je op elk moment uitschrijven, of je voorkeuren aanpassen via de link onderaan elke e-mail. Door je in te schrijven aanvaard je het privacybeleid van Telenet